سوئیچ HDMI در برابر اسپلیتر؛ تفاوت در چیست؟

به گزارش مجله جغتای، گاهی اوقات برای استفاده از پورت HDMI با محدودیت های زیادی روبرو می شوید و با روش های گوناگون باید بر این محدودیت ها غلبه کنید. یکی از محدودیت ها مربوط به زمانی است که با چند خروجی یا ورودی روبرو هستید و برای حل این مشکل احتمالا در پی خرید سوئیچ و اسپلیتر HDMI هستید. اما آیا هر دو محصول کارکرد یکسانی دارند؟ جواب ساده به این پرسش این است که خیر، هر دو محصول کارکرد متفاوتی دارند و در ادامه به قابلیت های آن ها می پردازیم.

سوئیچ HDMI در برابر اسپلیتر؛ تفاوت در چیست؟

سوئیچ HDMI چیست؟

سوئیچ HDMI یک دستگاه کوچک و به شدت کاربردی است که می تواند مشکل بزرگی را رفع کند؛ به طور معین چنین دستگاهی می تواند چند ورودی مانند کنسول بازی و کامپیوتر را به یک خروجی مانند تلویزیون یا مانیتور وصل کند. به لطف همین معینه، بدون احتیاج به جدا کردن و وصل کردن کابل، به راحتی و به سرعت می توانید بین ورودی های مختلف HDMI جابجا شوید.

با وجود اینکه این روزها بسیاری از تلویزیون ها و بعضی از مانیتورهای باکیفیت دارای چند پورت HDMI هستند، ولی به خصوص برای اکثریت مانیتورها چنین چیزی دیده نمی گردد و بیشتر آن ها دارای یک پورت HDMI هستند. البته بعضی مانیتورها دارای پورت DisplayPort هم هستند ولی برای استفاده از این پورت در صورتی که منبع مبتنی بر این پورت را نداشته باشید، باید از تبدیل استفاده کنید که این کار از نظر رزولوشن و رفرش ریت می تواند مسائل مختلفی برای شما ایجاد کند. بنابراین در چنین شرایطی، خرید یک سوئیچ HDMI یک خرید بسیار منطقی خواهد بود.

برای خرید سوئیچ HDMI می توانید از بین مدل های مختلفی دست به انتخاب بزنید و مدل های مختلف از تعداد متفاوتی از ورودی ها و خروجی ها بهره می برند. معمولا رایج ترین مدل، مدل 2 به یک است که با استفاده از آن می توانید دو ورودی را به یک خروجی وصل کنید. اما اگر به پورت های بیشتری احتیاج داشته باشید، باید سوئیچ های گران تری بخرید.

زمانی که می خواهید یک سوئیچ HDMI بخرید، باید مطمئن شوید که با تمام دستگاه ها سازگاری دارد. البته معمولا استاندارد HDMI سازگاری بسیار بالایی با انواع دستگاه دارد اما اگر بالا بودن رفرش ریت و رزولوشن برای شما اهمیت زیادی دارد، پس باید به این موضوع توجه بیشتری نشان دهید. به عنوان مثال اگر می خواهید دو خروجی 4K را به مانیتور وصل کنید و هر دو دستگاه هم روشن باشند، ممکن است سوئیچ HDMI از پس این حجم از داده برنیاید و شما را دچار مشکل کند. در چنین شرایطی مثلا به ناچار باید یکی از آن ها را خاموش کنید یا رزولوشن یکی از آن ها را پایین بیاورید. به همین دلیل قبل از خرید، باید از تمام زوایا این موضوع ها را در نظر بگیرید.

اسپلیتر HDMI چیست؟

اسپلیتر HDMI برعکس سوئیچ عمل می نماید؛ به طور معین چنین محصولی می تواند یک ورودی HDMI را دریافت کند و آن را به دو یا چند نمایشگر ارائه دهد. بنابراین صرفا با یک کابل که مثلا به سیستم شما وصل شده، قادر هستید چند مانیتور را به آن وصل کنید. در این مورد هم با وجود اینکه بیشتر اسپلیترهای HDMI دارای دو پورت خروجی هستند، ولی مدل های مبتنی بر 3 پورت و تعداد بیشتری هم پیدا می گردد.

البته هرچقدر تعداد پورت های خروجی بیشتر باشد، کیفیت سیگنال دریافتی کاهش پیدا می نماید. بنابراین اگر می خواهید اسپلیتر را برای چندین نمایشگر استفاده کنید، باید یک اسپلیتر HDMI دارای منبع انرژی جداگانه بخرید تا بتواند بر این ضعف غلبه کند. از سوی دیگر احتمالا هم می دانید طول کابل HDMI هم بر کیفیت سیگنال ها تاثیر دارد. بنابراین اگر در پی بهره گیری از کابل های طولانی هستید، برای این کابل ها هم باید مدل هایی بخرید که دارای منبع انرژی باشند. زیرا بهره گیری از منبع انرژی جداگانه، به اسپلیتر و کابل اجازه می دهد سیگنال را به طور تقویت شده انتقال دهند.

آیا اسپلیتر HDMI می تواند برای ستاپ چند مانیتوره استفاده گردد؟

نکته ای که هنگام استفاده از اسپلیتر HDMI باید در نظر بگیرید این است که اسپلیتر موردنظر یک تصویر را به تمام نمایشگرهای متصل انتقال می دهد. این در حالی است که اگر مثلا می خواهید دو مانیتور را به سیستم خود وصل کنید، انتظار دارید که هرکدام از مانیتورها محتوای متفاوتی نشان دهند تا بهره وری شما افزایش پیدا کند. اما اسپلیتر نمی تواند چنین کارکردی داشته باشد زیرا در وهله اول یک راه حل مالی برای زمانی است که می خواهید محتوای یکسانی را در چند مانیتور یا تلویزیون مشاهده کنید.

بعضی لپ تاپ های نو برای این کار از پورت تاندربلوت مبتنی بر فناوری DisplayPort استفاده می نمایند و بعضی از آن ها حتی دارای پورت DisplayPort در کنار HDMI هستند. در چنین شرایطی و اگر لپ تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ شما دارای این قابلیت باشد، فقط با کابل های مناسب می توانید این قابلیت را عملی کنید و ستاپ چند مانیتوره را راه اندازی کنید. البته در زمینه تعداد مانیتور قابل پشتیبانی، رزولوشن و رفرش ریت آن ها هم محدودیت های مختلفی وجود دارد که قبل از راه اندازی ستاپ چند مانیتوره، باید به این نکات توجه کنید.

آیا سوئیچ HDMI مانند سوئیچ KVM است؟

سوئیچ های KVM نسبت به سوئیچ های HDMI بسیار پیچیده تر هستند. این یعنی در کنار دریافت تصویر از ورودی های مختلف و نمایش آن ها در یک نمایشگر، به شما اجازه می دهند یک کیبورد و ماوس را به دو یا چند کامپیوتر وصل کنید. نام این سوئیچ یعنی KVM هم مخفف Keyboard، Video و Mouse است.

سوئیچ های قدیمی KVM دارای پورت های VGA یا DVI هستند اما این روزها مدل های باکیفیت سوئیچ KVM از پورت HDMI هم بهره می برند. بنابراین عملا بدون اینکه کاری با کیبورد و ماوس داشته باشید، می توانید از آن ها مانند سوئیچ HDMI استفاده کنید. اما با توجه به اینکه این نوع سوئیچ ها معمولا قیمت بالاتری دارند، مناسب کاربرانی هستند که می خواهند یک کیبورد و ماوس سیمی را به دو یا چند سیستم وصل نمایند.

سخن پایانی

روی هم رفته هم سوئیچ HDMI و هم اسپلیتر HDMI هر دو محصولات بسیار مفیدی هستند که مشکل بسیار بزرگی را رفع می نمایند. اما در هر صورت قبل از خرید از نظر سازگاری با مانیتور و سیستم شما مطمئن شوید تا بتوانند برترین نتیجه را ارائه نمایند.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 مهر 1402 بروزرسانی: 28 مهر 1402 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1495

به "سوئیچ HDMI در برابر اسپلیتر؛ تفاوت در چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوئیچ HDMI در برابر اسپلیتر؛ تفاوت در چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید