نساجی فراموش شده بم در مسیر احیا

به گزارش مجله جغتای، رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بم از برنامه این سازمان برای احیای هنر نساجی سنتی در این شهرستان که به فراموشی سپرده شده اطلاع داد و گفت: بم به یکی از کانون های مهم نساجی سنتی کشور مبدل می گردد.

نساجی فراموش شده بم در مسیر احیا

به گزارش خبرنگاران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، مسعود قمری با اشاره به اینکه به زودی با همکاری یکی از شرکت های معتبر آموزشی، زمینه آموزش نساجی سنتی بم به علاقه مندان فراهم می گردد اضافه نمود: نساجی سنتی در بم از پیشینه ای دیرینه برخوردار است که وجود کتب تاریخی گواه بر این موضوع است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بم به مرغوبیت فراوریات نساجی بم و صادرات این محصولات به کشورهای مختلف اشاره و توضیح داد: متاسفانه این صنعت در سال های گذشته به فراموشی سپرده شده بود که با طرحی که اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در مورد احیای هنرهای منسوخ شده ارائه کرد امیدوار شدیم که می توانیم با همکاری جوانان خلاق و نسل پویای کنونی بم را همچون گذشته به یکی از کانون های اصلی فراوریات نساجی سنتی در کشور مبدل کنیم.

وی اعلام کرد: با توجه به جایگاه صنعت نساجی در شهرستان بم و اهمیت آن به لحاظ فراوری محصولات کاربردی همراه با اشتغال زیاد و ارتباط با فراوریات کشاورزی و دامی از جمله پنبه، ابریشم و پشم، می توان به راحتی زنجیره ارزش اضافه نموده و طرح احیای این صنعت ارزشمند را به مرحله اجرا درآورد.

قمری اعلام نمود: علاقه مندان به آموزش این رشته هنری می توانند به اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان بم مراجعه یا با شماره 44315049 - 034 تماس حاصل نمایند.

به گزارش فردای کرمان به گواه تاریخ، بم در گذشته مرکز صنعتی کرمان به شمار می رفته به طوری که پارچه های نخی زیبایی در این منطقه بافته و به منطقه ها مختلف از جمله کشور مصر ارسال می شده است.

براساس منابع تاریخی، جغرافی نویسان عرب در قرن دهم به ویژه مقدسی توضیح خوبی درباره اهمیت مالی بم می دهند، مقدسی نوشته بم یک مرکز ولایتی با اهمیت و دلکش و بزرگ است که مردم آن کارشناس و دارای مهارت هستند. این شهر بازارگاهی است و مردم را از راه دور به خود می کشاند و پارچه ای که در اینجا فراوری می گردد در کشورهای بسیاری معروفیت دارد و آوازه بم در همه دنیا اسلام پیچیده و مایه سرفرازی کشور است و بیشتر اهالی شهر بافندگانند و بیشتر رخت های صادراتی بم در دهکده بزرگی نزدیک آن فراهم می گردد که در خاور و باختر دنیا اسلام این رخت ها را به عالی ترین همه لباس ها می دانند و علاوه بر این ها دستار، پیراهن و لباس های فاخر که طالب بسیار دارد و البسه ای که از مرو بیرون می آید در بم فراوری می گردد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 24 شهریور 1402 بروزرسانی: 24 شهریور 1402 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1490

به "نساجی فراموش شده بم در مسیر احیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نساجی فراموش شده بم در مسیر احیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید