آشنایی با لباس های سنتی اروپا

به گزارش مجله جغتای، لباس های سنتی اروپا از گذشته تا امروز سیر جالبی را طی نموده اند. هرچند بسیاری از ما کشورهای اروپایی را به عنوان کشورهای مدرن می شناسیم، اما در این کشورها و بخصوص در روستاها همچنان از لباس های سنتی استفاده می گردد. البته این مسئله چندان فراگیر نیست و در سطح گسترده ای هم مشاهده نمی گردد، با این حال نباید از این واقعیت غافل شد که لباس های محلی یک شهر و کشور به عنوان یکی از مهمترین ارکان فرهنگ در آن جامعه شناخته می شوند.

آشنایی با لباس های سنتی اروپا

اگر شما نیز راهی اروپا شده اید و می خواهید یک سوغات مناسب تهیه کنید قطعا خرید البسه سنتی اروپایی یک انتخاب ایده آل خواهد بود. در این مقاله محبوب ترین و جذاب ترین لباس های سنتی اروپا را به شما معرفی می کنیم.

برای رزرو و خرید بلیط هواپیما در مسیرهای داخلی یا خارجی روی لینک زیر کلیک کنید:

لباس های سنتی اروپا | هلند

هلند یکی از کشورهای زیبا و محبوب اروپایی است که برخی از مردم آن همچنان از لباس های سنتی استفاده می نمایند. کافی است سری به روستاهای این کشور زیبا بزنید تا مردمانی را ببینید که حتی در زندگی روزمره نیز از این لباس ها استفاده می نمایند. روستاهایی همانند استافورست، یورک، سپاکنبرگ، بونشوتن و وولندام در این پایبندی به سنت ها پیشرو هستند.

هلندی ها نیز البسه سنتی متفاوتی دارند؛ به این صورت که هر بخشی از جامعه لباس ویژه خود را می پوشد درست همانند آنچه که در ایران مشاهده می کنیم. شما اگر چند سالی را در هلند زندگی کنید می توانید از روی این لباس ها یک فرد متوجه شوید اهل کجاست؟

البته آن ها با توجه به نوع دین و مذهب و همچنین رویدادهای مختلف، البسه متفاوتی را می پوشند؛ مثلا لباس های سنتی تعیین می نمایند که فرد پروتستان است یا کاتولیک یا مثلا عزادار فردی است. گاهی حتی شغل افراد را هم می توان باتوجه به لباسی که پوشیده است، فهمید.

لباس سنتی زنان در هلند چند لایه ای است و هرگز مانند البسه مدرن تنگ و چسبان نیست. این لباس شامل دامن هم می گردد که معمولا تا روزی زانو می باشد. زنان در هلند از لباس های تیره استفاده نمی نمایند و اصولا لایه بالایی لباس را به گونه ای انتخاب می نمایند که رنگی روشن یا ملایم داشته باشد. جلیقه و سرپوش هم یک جزء دیگر از لباس سنتی هلندی ها است. مردان نیز پیراهن های سنتی، شلوارهای گشاد و جلیقه می پوشند.

تراخت نماد فرهنگ در آلمان

پوشیدن لباس سنتی در آلمان را نمی توان در تمام ایالت های آن مشاهده کرد و این ویژگی صرفا به ایالت باواریا اختصاص دارد. این ایالت یکی از شانزده ایالت کشور آلمان است که عظیم ترین ایالت آلمان از نظر وسعت نیز محسوب می گردد.

باواریا در جنوب با اتریش و در شمال شرق با جمهوری چک هم مرز است. مردم باواریا نسبت به حفظ فرهنگ و سنت های خود کوشش زیادی دارند. هرچند برخی از مردم در این ایالت نیز تحت تاثیر مدرنیسم از لباس های مدرن استفاده می نمایند، اما تعداد بسیار زیادی از مردم نیز در زندگی روزمره خود این لباس ها می پوشند.

تراخت نام لباسی است که مردم باواریا می پوشند. تراخت در مراسماتی همانند مسابقات فوتبال، غسل تعمید، عروسی ها و فارغ التحصیلی ها مرسوم است، اما در برخی از فستیوال ها و جشن ها همانند جشن اکتبر حکم اجبار پیدا می کند. در این برنامه ها، بسیاری از بومیان باواریا تراخت می پوشند. در مناطق گردشگری نیز برخی از رستوران داران و مغازه دارن از تراخت برای استقبال از مردم استفاده می نمایند.

تراختِ زنانه در آلمان دریندل و تراختِ مردانه لِدرهوزن نام دارد. برخی از شرکت ها در باواریا آدینه تراخت برگزار می نمایند بدین صورت که در این روز تمام کارکنان با پوشیدن تراخت در محل کار حاضر می شوند. دریندل شامل یک پیراهن زنانه، یک بلوز آستین دار سفید و یک پیشبند است. لدرهوزن هم یک شلوار کوتاه دو بنده می باشد که روی سینه مرد به هم متصل می شوند.

لباس های سنتی اروپا | سوئد

سامی ها نام قومی در شمال اروپاست که همچنان به صورت سنتی زندگی می نمایند. اگر به سوئد رفتید تعجب نکنید اگر گروهی را با لباس های سنتی و در حال سر و کله زدن با گوزن ها ببینید. سامی های سوئد به لباس سنتی شان کولت می گویند. سامی ها اصولا در زندگی روزمره خود از کولت استفاده می نمایند و آن گروهی که در زندگی روزمره کولت ندارند حتما در مراسمی مانند عروسی، میهمانی و مراسمات مذهبی کولت می پوشند. دور یقه ، آستین، کمر و گاهی حاشیه پایینی کولت ها نواردوزی می گردد. اندازه و سایز این لباس به موقعیت اجتماعی فرد، سن و جنسیت او بستگی دارد. کولت های مردانه نیز کوتاه تر از مدل زنانه آن است.

بوناد لباس سنتی نروژ

بوناد نام لباس سنتی کشور نروژ است. پوشیدن این لباس در روز ملی نروژ جزو الزامات است. تقریبا کل نروژ در این روز بونادپوش هستند. بونادها صرفا برای روز ملی نروژ نبوده و مردم این کشور در مراسمات رسمی هم این لباس را می پوشند.

لین لباس مناسب مراسماتی همانند ازدواج، فارغ التحصیلی، غسل تعمید، سالگردها و کریسمس است. این لباس به خصوص در مراسم تایید نیز استفاده می گردد. مراسم تایید به مراسمی گفته می گردد که در آن کودک پایبندی خود به مسیحیت را تأیید می نماید. خانواده های نروژی که به این مراسم پایبند هستند این لباس را به عنوان هدیه در این مراسم اهدا می نمایند.

بوناد نروژی ها برای بیشتر مراسمات رسمی مناسب است. کسانی که می خواهند وارد ساختمان های سلطنتی شوند در حضور پادشاه و ملکه بوناد می پوشند. یک دست بوناد جدید حدود 3000 دلار قیمت دارد چرا که از پارچه های خاصی برای دوخت آن استفاده می گردد و همین دلیل است که بونادها از یک نسل به نسل های بعدی منتقل می شوند.

امروزه بازار بونادهای ساده تر با قیمت کمتر رواج بیشتری دارد. بونادهای ساده تر برای زندگی روزمره هستند و شما نیز می توانید در سفر به نروژ یکی از آن ها را خریداری کنید. در روستایی مانند هاردانگر، رسم است دختران برای ازدواج بوناد می پوشند. گفته می گردد که بیش از 70 درصد از زنان نروژی حداقل یک دست بوناد را در کمد لباس های خود دارند.

لباس های سنتی اروپا | دانمارک

اگر با کشور دانمارک آشنا باشید قطعا می دانید که جزیره فارو یک قوم سنتی دارد که باوجود زیستن در مدرن ترین قاره دنیا، همچنان علاقه زیادی به سنت های خود دارند. اهمیت دادن به آداب و رسوم و سنت های قدیمی در این جزیره به قدری زیاد است که اغلب مردم از یک لباس سنتی برای پوشش خود استفاده می نمایند. حتی خانواده سلطنتی دانمارک نیز هنگام بازدید از این جزیره لباس سنتی به تن می نمایند؛ البته میزبانان هم با همین لباس ها از خاندان سلطنتی استقبال و پذیرایی به عمل می آورند.

دانمارکی ها این لباس را در عروسی ها، غسل تعمید ها و سایر مراسم مشابه می پوشند و پوشیدن آن به صورت روزمره چندان رایج نیست. شاید برای شما هم بسیار تعجب برانگیز باشد اما باز شدن مجلس در دانمارک با پوشیدن لباس سنتی این کشور توسط سیاستمداران همراه است.

آندالوسیای لباس معروف اسپانیایی ها

اسپانیا هم یک لباس سنتی دارد اما صندلی خود را در زندگی روزمره از دست داده است و تنها در مراسمات خاصی پوشیده می گردد. اسپانیایی ها وقتی برای زیارت آماده می شوند این لباس ها را به تن می نمایند. هر منطقه ای در اسپانیا، لباس سنتی خاصی دارد اما مشهورترین آن ها آندالوسیاست. آندالوسیای زنانه یک دامن بلند با چین های زیاد و رنگ های تند است. جشن آوریل مهم ترین زمانی است که این لباس را بر تن اغلب مردم مشاهده می کنید.

لباس های سنتی اروپا | اسکاتلند

کیلت نام لباس سنتی اسکاتلندی هاست. اسکاتلندی ها معمولا کیلت را در عروسی ها می پوشند البته بیشتر از داماد انتظار می رود که کیلت بپوشد، اما سایر میهمانان هم می توانند در این سنت او را همراهی نموده و هر کدام از آن ها یک کیلت را برتن نمایند. آقایان حتی می توانند همراه با کیلت، کت و کراوات هم استفاده نمایند. کیلت ها بخشی از زندگی روزمره مردم نیستند و تنها به مراسمات خاصی در این کشور اختصاص دارد.

منبع: الی گشت
انتشار: 5 تیر 1400 بروزرسانی: 5 تیر 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 877

به "آشنایی با لباس های سنتی اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با لباس های سنتی اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید