آیا می توان روند پیری مغز را تغییر داد؟ این دانشمندان چنین فکر می نمایند

به گزارش مجله جغتای، فناوری های نوین و آینده سلامتی مغز

همیشه می دانسته ایم که سبک زندگی ما می تواند به حفظ سلامتی در طولانی مدت یاری کند. اکنون دانشمندان در حال آنالیز این موضوع هستند که آیا فناوری های نو می توانند با پیگیری تغییرات مغزی در دوران پیری، روند پیری مغز را کند نمایند یا خیر.

آیا می توان روند پیری مغز را تغییر داد؟ این دانشمندان چنین فکر می نمایند

بازدید از لُما لیندا

یک صبح آفتابی، ماری کیه، 76 ساله و همسرش تام مرا - نویسنده مقاله اصلی به نام لارا لوینگتون- برای صبحانه در خانه شان در لُما لیندا، شهری در یک ساعت شرقی لس آنجلس، دعوت کردند. صبحانه ای که سرو شد شامل جو دو سر، تخم های چیا و توت بود و از غلات شیرین فرآوری شده یا قهوه خبری نبود - صبحانه ای خالص و متناسب با هدف لُما لیندا.

لُما لیندا به عنوان یکی از منطقه ها آبی دنیا شناخته شده است، جایی که مردم دارای طول عمر بیشتر از میانه هستند. در این شهر، اعضای جامعه کلیسای ادونتیست روز هفتم زندگی طولانی تری دارند. آنها معمولاً الکل یا کافئین مصرف نمی نمایند، رژیم غذایی گیاه خواری یا حتی وگان را رعایت می نمایند و مراقبت از بدن خود را به عنوان وظیفه ای دینی تلقی می نمایند.

پیغام سلامتی

این پیغام سلامتی، همانطور که خودشان می گویند، باعث شده که این شهر موضوع دهه ها تحقیق درباره دلایل طولانی تر و سالم تر بودن عمر ساکنانش باشد. دکتر گری فریزر از دانشگاه لُما لیندا به من گفت که اعضای جامعه ادونتیست روز هفتم می توانند انتظار داشته باشند که نه تنها طول عمر بیشتری داشته باشند، بلکه زنانش چهار تا پنج سالا و مردانش هفت سال بیشتر برای از سایر منطقه ها در سلامتی زندگی می نمایند.

اهمیت اجتماعی شدن

ماری کیه و تام در این جامعه جا افتاده بودند. شهروندان لُما لیندا زندگی سالمی را دنبال می نمایند، فکر خود را فعال نگه می دارند و به ارزش های اجتماعی که دین ارائه می دهد، اهمیت می دهند. جلسات منظم درباره زندگی سالم، گردهمایی های موسیقی و کلاس های ورزش برگزار می گردد.

جودی که در یک مرکز زندگی کمکی با 112 نفر دیگر زندگی می نماید، به من گفت: چیزی که نمی دانستم این بود که اجتماعی شدن چقدر برای مغز شما مهم است… بدون آن، مغز شما کوچک می گردد و از بین می رود. علم همیشه به فواید تعاملات اجتماعی و اجتناب از تنهایی اذعان داشته است.

پیگیری و تشخیص زودهنگام

اکنون می توان شناسایی کرد که مغز چه کسانی سریع تر از حد معمول پیر می گردد، تا بتوان آنها را پیگیری و در آینده به طور پیشگیرانه بهتر درمان کرد. با حرکت به سمت مدل های بهداشتی شخصی سازی شده، تشخیص زودهنگام در تمام حوزه های سلامت اهمیت خواهد داشت و برای این کار از امکانات فوق العاده هوش مصنوعی و کلان داده ها استفاده خواهد شد.

مدل های کامپیوتری و پیش بینی پیری مغز

مدل های کامپیوتری که چگونگی پیری مغز و پیش بینی کاهش آن را ارزیابی می نمایند، به وسیله آندری ایرمیا، استاد دانشیاری زیست شناسی محاسباتی و پیری شناسی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، به من (نویسنده مقاله) نشان داده شد. او با استفاده از اسکن های MRI، داده های 15,000 مغز و قدرت هوش مصنوعی،سیستمی برای تشخیص پیری سالم مغز و مغزهای دارای بیماری هایی مانند دمانس (زوال عقل) ایجاد نموده است.

فناوری MRI و تجاری سازی

شرکت های خصوصی نیز در حال تجاری سازی این فناوری هستند. یکی از این شرکت ها، Brainkey، این خدمات را در کلینیک های مختلف دنیا ارائه می دهد. موسس آن، اوئن فیلیپس به من گفت که در آینده، انجام اسکن MRI باید آسان تر گردد. او گفت: فناوری به جایی رسیده است که می توانیم چیزها را خیلی زودتر از گذشته ببینیم. یعنی خواهیم توانست بفهمیم چه چیزی در مغز بیمار رخ می دهد. با هوش مصنوعی می توانیم از این روند حمایت کنیم.

اهمیت سبک زندگی

در نهایت، هر دانشمند و پزشکی، همچون اعضای منطقه ها آبی، می گوید سبک زندگی کلید اصلی است. رژیم غذایی خوب، فعالیت بدنی، تحریک فکری و خوشحالی برای چگونگی پیری مغز ما بسیار مهم است.

نقش خواب

متیو واکر، استاد عصب شناسی و روان شناسی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی و نویسنده کتاب پرفروش چرا می خوابیم، می گوید: خواب مؤثرترین کاری است که می توانید هر روز برای ریکاوری سلامت مغز و بدنتان انجام دهید. تغییرات در الگوهای خواب نیز با دمانس مرتبط است. پروفسور واکر شرح داد که این تغییرات را می توان از دهه 30 زندگی شناسایی کرد. بنابراین، پیگیری این تغییرات به وسیله ردیابی خواب می تواند به عنوان یک مدل پیشگیری میانسالی عمل کند.

تحقیق درباره سنجاب های زمستان خواب

شرکت زیست فناوری Fauna Bio در حومه سان فرانسیسکو داده هایی را از سنجاب های زمستان خواب جمع آوری می نماید. وقتی دمای بدن سنجاب ها کاهش می یابد و نرخ متابولیک آنها به تنها 1 درصد از حالت عادی کاهش می یابد، چیز جالبی رخ می دهد. در این زمان، آنها به نظر می رسد قادر به رشد مجدد نورون ها و بازسازی اتصالات مغزی خود می شوند. هدف این شرکت کوشش برای ایجاد داروهایی است که این فرایند را در انسان ها شبیه سازی نمایند، بدون احتیاج به گذراندن نیمی از سال در خواب زمستانی!

افسردگی و دمانس

افسردگی درمان نشده نیز خطر دمانس را افزایش می دهد. پروفسور لیان ویلیامز از دانشگاه استنفورد روشی را برای بصری سازی بعضی از اشکال افسردگی بر روی مغز با استفاده از اسکن MRI شناسایی نموده و بدین ترتیب آنالیز می نماید که آیا درمان مؤثر بوده است یا خیر.

کوشش برای افزایش طول عمر

کنتر کسی مثل برایان جانسون پیدا می گردد که هدف جاه طلبانه بازگشت به سن زیستی جوان تر را جبران کند.

این کارآفرین فناوری که میلیون ها دلار صرف این کار نموده، به علم برای افزایش طول عمر اعتماد دارند. جانسون امیدوار است که ده ها مکمل، 19 ساعت روزه داری، تمرینات شدید و مجموعه ای از درمان ها بتوانند ساعت عمر او را به عقب برگردانند.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 20 تیر 1403 بروزرسانی: 20 تیر 1403 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1514

به "آیا می توان روند پیری مغز را تغییر داد؟ این دانشمندان چنین فکر می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می توان روند پیری مغز را تغییر داد؟ این دانشمندان چنین فکر می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید