اصابت بیش از 20 خمپاره به خاک ایران

به گزارش مجله جغتای، از ساعاتی پیش درگیری ها بین کشور های جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ که از صبح یکشنبه 27 سپتامبر پس از دو ماه از سر گرفته شده است شدت یافت.

اصابت بیش از 20 خمپاره به خاک ایران

اصابت خمپاره های طرفین جنگ به نوار مرزی کشورمان موجب ایجاد رعب و وحشت در بین اهالی و ساکنین این مناطق مرزی شده است که طبق گزارش مهر، بعضی از ساکنین به دلیل وحشت بچه ها اصلاندوز را به طرف پارس آباد ترک می نمایند.

تهدید سد میل مغان با خمپاره های جنگ همسایه ها

سد میل مغان به عنوان سد دوستی ایران و آذربایجان است از نوع انحرافی نیمه متحرک با بدنه بتنی و خاکی می باشد که بین دو شهر اصلاندوز مغان و هورادیز واقع شده است.

تمام اراضی زیر کشت این منطقه و قسمتی از اراضی شهرستان بیله سوار مغان از آب این کانال آبیاری می شوند و میزان حجم آب خروجی از سد ارس 96/3505 میلیون متر مکعب بوده و میزان حجم آب سریز از سد مغان 32/2907 میلیون متر مکعب و حداکثر دبی تخلیه سیلاب 2460 متر مکعب بر ثانیه است.

در حال حاضر سد مخزنی ارس و سد انحرافی میل مغان بر روی رودخانه ارس در فاصله مشترک ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد که بهره برداری از آن ها در سال 1350 آغاز شده است که آب این رود خانه از طریق کانال های تعبیه شده در سد میل مغان به مصرف آبیاری اراضی کشاورزی رسیده و سبب رونق کشاورزی و مالی منطقه شده است.

با تمام این اوصاف از ساعاتی پیش خمپاره های طرفین جنگ جمهوری آذربایجان و ارمنستان به نزدیکی های این سد و کانال آبی آن برخورد می نماید که اگر هشدار های لازم از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان به طرفین جنگ داده نشود با بحران جدی تخریب سد روبرو خواهیم بود.

منبع: فرارو
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 451

به "اصابت بیش از 20 خمپاره به خاک ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصابت بیش از 20 خمپاره به خاک ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید