خبرنگاران عشایر با پیمودن ایل راه ها، زمان کوچ خود به سمیرم را به تعویق بیندازند

به گزارش مجله جغتای، اصفهان- خبرنگاران- فرماندار سمیرم از عشایر مستقر در قشلاق خواست تا زمان کوچ خود به منطقه ییلاقی این شهرستان را به تعویق بیندازند و به شکل سنتی و بدون استفاده از کامیون و خودرو کوچ کنند.

خبرنگاران عشایر با پیمودن ایل راه ها، زمان کوچ خود به سمیرم را به تعویق بیندازند

محمدرضا عسگریان روز یکشنبه در جلسه ای که به منظور بررسی مسائل کوچ زودهنگام با حضور مدیر امور عشایر استان اصفهان در فرمانداری برپا شده بود، گفت: حرکت دام در ایل راه ها برای تاخیر در مدت زمان پیشروی در کوچ، راهکار خوبی برای این روزهاست.

وی خاطرنشان کرد: همه مرزهای عشایری سمیرم هم اکنون تحت کنترل و نظارت نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی است و این قشر و دام هایشان اجازه ورود به منطقه سمیرم را ندارند.

فرماندار سمیرم با بیان اینکه عشایر دست کم باید 10 روز زمان کوچ خود را به تعویق بیندازند، ادامه داد: بیماری کووید 19 خطرناک است و جلوی شیوع کرونا را باید با روش های کنترلی و فرهنگ سازی گرفت تا تا شرایط بهبود یابد.

عسگریان شرح داد: مهمترین پاسگاه حفاظت مرزی عشایر سمیرم در محدوده روستای چهاراره مستقر شده و اجازه ورود زودهنگام قبل از تقویم کوچ را نخواهند داد.

وی به تداوم بارش های اخیر بویژه ریزش برف و تگرگ اشاره کرد گفت: امروز شاهد ریزش دومین برف سال جدید در سمیرم هستیم که به مراتب از برف اول شدیدتر است.

فرماندار سمیرم، ورود عشایر به دلیل شرایط بارشی خوب و بروز کرونا را دردسرآفرین و خطرساز مطرح نمود و از مدیران استان های گرمسیری و جنوبی خواست تا حد امکان اجازه خروج عشایر از استان هایشان را ندهند تا شرایط به ثبات نسبی برسد.

مدیر امور عشایر استان اصفهان نیز در این نشست گفت: سمیرم مرکز تجمع و ییلاق اصلی عشایر کشور با حدود 30 هزار جمعیت و افزون بر 600 هزار راس دام سبک است.

مختار اسفندیاری شرح داد: هر تصمیمی که در ستاد مدیریت بحران کرونا گرفته می شود به نفع مردم از جمله جامعه بزرگ عشایری است.

وی افزود: علاوه بر سمیرم، شهرستان های غربی استان نیز پذیرای عشایر و دام های پرشمار آنها هستند که امیدواریم با توجه به سرمای هوا و شیوع ویروس کرونا خود عشایر کوچ خود را مدیریت کنند و دیرتر به ییلاق بکوچند.

افزون بر 35 میلیمتر برف و باران تنها در 48 ساعت گذشته در سمیرم باریده و بارش برف نیز همچنان ادامه دارد.

9هزار و 605 خانوار عشایری شامل ایل های بزرگ قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه به استان اصفهان کوچ می کنند.

عشایر کوچرو اصفهان، بیش از 6 ماه از سال را در شهرستان های ییلاقی و کوهستانی غرب، جنوب و جنوب غربی این استان مستقر می شوند

افزون بر چهار هزار و 700 خانوار عشایری قشقایی شامل طایفه های درّه شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی، هر سال به ییلاق و سرحدات ییلاق سمیرم کوچ می کنند و افزون بر 600 تا 700 هزار راس دام را با خود به مراتع ییلاقی می آورند.

شهرستان سردسیر سمیرم در ضلع شمالی دنا و زاگرس میانی با 150 روستا و آبادی، شش شهر و چهار بخش و افزون بر یکصد هزار نفر جمعیت روستایی، شهری و عشایری، با 455 هزار هکتار عرصه های ملی و طبیعی در160 کیلومتری جنوب اصفهان و 164 کیلومتری شمال یاسوج واقع است.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 124

به "خبرنگاران عشایر با پیمودن ایل راه ها، زمان کوچ خود به سمیرم را به تعویق بیندازند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران عشایر با پیمودن ایل راه ها، زمان کوچ خود به سمیرم را به تعویق بیندازند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید