دستور جمهوری چک به روسیه برای خارج کردن بخش عمده کارمندان سفارتش

به گزارش مجله جغتای، جمهوری چک به دنبال بروز یکی از بدترین مناقشه ها بین این کشور و روسیه در چند دهه اخیر، به مسکو دستور داد بخش عمده کارمندان دیپلماتیک خود را از پراگ خارج سازد.

دستور جمهوری چک به روسیه برای خارج کردن بخش عمده کارمندان سفارتش

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری رویترز، روز شنبه گذشته مناقشه بر سر مساله جاسوسی بین دو کشور زمانی که پراگ اقدام به اخراج 18 تن از کارکنان روسیه به دلیل شناسایی آنها به عنوان افسران اطلاعاتی کرد تشدید شد.

جمهوری چک اعلام داشت، دو جاسوس روسی که از متهمان مناقشه سال 2018 مربوط به مسموم سازی با ماده اعصاب در انگلیس بودند، همچنین در پشت انفجاری در یک انبار مهمات جمهوری چک در سال 2014 که دو کشته بر جای گذاشت، هستند.

روسیه اتهام زنی های جمهوری چک را رد نموده و به همین دلیل روز یکشنبه دستور به اخراج 20 تن از کارمندان جمهوری چک در اقدامی تلافی جویانه داد.

تصمیم روز پنجشنبه که از سوی جاکوب کولهانک، وزیر امور خارجه جمهوری چک اعلام شد روسیه را ملزم می سازد به این که همان تعداد فرستاده هایی که جمهوری چک در مسکو دارد را در شهر پراگ داشته باشد. این به این معنی است که روسیه مجبور به خارج ساختن 63 دیپلمات و کارمند دیگر خود از پراگ است هر چند که پراگ برای این منظور به مسکو تا انتها ماه مه مهلت داده است.

به دنبال این تصمیم سفارت روسیه که بزرگترین هیات دیپلماتیک با اختلاف زیاد در پراگ است با کاهش شدید نیرو روبرو می گردد.

کولهانک گفت: ما سقف دیپلماتها در سفارت روسیه در شهر پراگ را در سطح فعلی سفارتخانه خود در مسکو قرار میدهیم.

او ادامه داد: من نمی خواهم به شکل غیرضروری باعث تشدید تنش شوم اما جمهوری چک یک کشور با اعتماد به نفس است و این گونه عمل می نماید. این کار در ضدیت با روسها یا ملت روسیه انجام نمی گردد بلکه واکنشی به فعالیتهای سرویس های مخفی روسیه در خاک ما است.

در همین حال وزارت امور خارجه روسیه نیز در واکنش خواهان کاهش تعداد کارکنان سفارت جمهوری چک شد که این اشاره به عدم برابری تعداد کارمندان محلی دارد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای گفت: به سفیر جمهوری چک گفته شد که ما این حق را که گامهای دیگری در صورت تشدید هر چه بیشتر کمپین هیستریک ضد روسیه اتخاذ کنیم محفوظ می دانیم.

در همین حال ناتو و اتحادیه اروپا نیز در این مناقشه از در حمایت از جمهوری چک که عضو هر دو بلوک است برآمده اند.

30 کشور همپیمان در ناتو در بیانیه ای اعلام کردند: این کشورهای همپیمان به ابراز نگرانی عمیق از بابت اقدامات بی ثبات نماینده ای که روسیه به اجرای آنها در سراسر منطقه یورو-آتلانتیک از جمله در خاک ائتلاف می پردازد پرداخته و با جمهوری چک ابراز همبستگی کامل می نمایند.

اسلواکی نیز روز پنجشنبه در همبستگی با جمهوری چک اقدام به اخراج سه فرستاده روسیه از خاک خود کرد. هنوز پاسخ روسیه به این اقدام معین نشده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اظهار کرد، مسکو دیدگاهی منفی نسبت به هیستری پراگ دارد.

کولهانک در تلویزیون جمهوری چک گفت که روسیه به فرستاده این کشور گفته اکنون برابری سفت و سخت در کار خواهد بود.

او گفت که معنی آن این است که هر کشور در سفارتخانه مربوط به خود هفت دیپلمات و 25 کارمند دیگر که معادل سطح فعلی کارکنان جمهوری چک در مسکو است خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 خرداد 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 864

به "دستور جمهوری چک به روسیه برای خارج کردن بخش عمده کارمندان سفارتش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور جمهوری چک به روسیه برای خارج کردن بخش عمده کارمندان سفارتش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید