روزشمار: 15 مرداد؛ زادروز آرتیوم میکویان از بنیانگذاران شرکت هوافضایی میگ

به گزارش مجله جغتای، آرتیوم هووهانسی میکویان متولد 5 آگوست سال 1905 میلادی مهندس و استاد دانشگاه ارمنی و یکی از طراحان نامدار هواپیما در شوروی بود.

روزشمار: 15 مرداد؛ زادروز آرتیوم میکویان از بنیانگذاران شرکت هوافضایی میگ

آرتیوم میکویان در روز 5 آگوست سال 1905 میلادی در شهر آلاوردی در ارمنستان شوروی به دنیا آمد. پس از سرانجام تحصیلات دبیرستانی در ارمنستان، به کار در کارخانه های صنعتی در شهرهای رستوف بر دان و سپس مسکو پرداخت. پس از آن برای تحصیلات دانشگاهی به دانشکده هوانوردی مسکو رفت و در سال 1937 با درجه ممتاز از دانشکده فارغ التحصیل شد.

این کارگر ساده که بعد ها به ژنرال میکویان تبدیل شد، دوبار مدال قهرمان کار سوسیالیستی شوروی را دریافت کرد. این جنگنده در دفاع از حریم هوایی مسکو در سال 1941 در برابر حملات هوایی آلمان نازی به کار گرفته شد و از آن موقع تا به امروز، انواع پیشرفته ای از این نسل جنگنده ها مانند جنگنده مافوق صوت میگ-25 که سه برابر صوت سرعت دارد، ساخته شد. جنگنده میگ-25، از سال 1965 تا 1978 میلادی، 38 رکورد دنیای را به نام خود ثبت کرد.

با راهنمایی آرتم میکویان، در مجموع در روسیه، چندین نوع جنگنده، موشک بالدار و هواپیماهای آزمایشی ساخته شد. هواپیماهای جنگنده میگ در زمان حاضر، ساختار اصلی نیروهای هوایی ده ها کشور دنیا را تشکیل می دهند و در کنار هواپیماهای سوخو، دیگر پرنده جنگنده روس ها، از مهم ترین اقلام صادرات نظامی این کشور محسوب می شوند.

آرتیوم در طول تحصیلات دانشگاهی به همراه دانشجویان هم گروه خود، نخستین هواپیمای دانشجویی دانشکده را به نام اُکتُبریست ساختند که مورد توجه باشگاه هوانوردی محلی نهاده شد.

وی در سال 1939 میلادی به همراه میخائیل گورویچ دفتر طراحی هواپیمای شماره 155 موسوم به میکویان و گورویچ را بنیان نهاد. میخائیل یوسفویچ گورویچ مهندس روسی، یکی از طراحان نامدار هواپیما در شوروی بود. میکویان و گورویچ اولین هواپیمای خود میگ-1 را طراحی و فراوری کردند. نام میگ از ترکیب نام های خانوادگی میکویان و گورویچ ساخته شده است. این جنگنده در دفاع از حریم هوایی مسکو در سال 1941 در برابر حملات هوایی آلمان نازی به کار گرفته شد و از آن موقع تا به امروز، انواع پیشرفته ای از این نسل جنگنده ها مانند جنگنده مافوق صوت میگ-25 که سه برابر صوت سرعت دارد، ساخته شد. جنگنده میگ-25، از سال 1965 تا 1978 میلادی، 38 رکورد دنیای را به نام خود ثبت کرد.

هواپیماهای میگ بطور وسیعی در نیروهای دفاعی شوروی، کشورهای بلوک شرق سابق و متحدان آن ها استفاده شده است. امروزه نیز هواپیماهای میگ بخش عمده ای از ساختار نیروهای دفاعی را در کشورهای گوناگون تشکیل می دهد.

پس از مرگ گورویچ، نام شرکت به میکویان تغییر یافت، گرچه شرکت به استفاده از نام مخفف میگ برای هواپیماهای خود ادامه داد.

میکویان بعد از یک بیماری طولانی در روز 9 دسامبر سال 1970 در سن 65 سالگی پس از عمری خدمت به علم هوانوردی در شهر مسکو درگذشت و در گورستان نووودویچی به خاک سپرده شد.

در حال حاضر، شرکت هواپیمایی متحد مالک تمامی سهام شرکت میگ است.

شرکت میگ از طراحی، فراوری و آزمایش گرفته تا بازاریابی، تعمیرات و ارائه خدمات پس از فروش، بر تمامی مراحل و چرخه ساخت و سرویس هواپیما نظارت دارد. این شرکت دارای سه کارخانه ساخت هواپیما در مسکو، لوخوبیتزه و کالیازین، مرکز آزمایش هواپیما در ژوکوفسکی، و کارخانه ساخت موتور هواپیما در سن پترزبورگ است.

هواپیماهای نظامی ساخت شرکت میگ با نام مخفف میگ و یک شماره فرد نام گذاری می شوند (مثل میگ-23 یا میگ-29). مدل هایی که دارای شماره زوج هستند (مانند میگ-8 یا میگ-110) هواپیمای آزمایشی یا غیرنظامی محسوب می شوند.

در همین روز:

  • شروع عملیات قدس 5 (1364 شمسی)
  • سیل بزرگ در کرمان و فارس و لارستان (1311 شمسی)
  • افتتاح دومین دوره اجلاسیه مجلس شورای ملی ایران به وسیله احمد شاه قاجار (1327 قمری)
  • زادروز نیل آرمسترانگ، نخستین کسی که بر کره ماه گام نهاد. (1930 میلادی)
  • روز استقلال کشور کره (1945 میلادی)
  • روز استقلال کشور آفریقایی بورکینا فاسو از استعمار فرانسه (1960 میلادی)
منبع: کجارو
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1153

به "روزشمار: 15 مرداد؛ زادروز آرتیوم میکویان از بنیانگذاران شرکت هوافضایی میگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 15 مرداد؛ زادروز آرتیوم میکویان از بنیانگذاران شرکت هوافضایی میگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید