روغن پخت و پز، سوخت هواپیما می شود

به گزارش مجله جغتای، ضایعات روغن پخت و پز یکی از منابع مورد استفاده در تولید چنین سوخت هایی است. بر اساس گزارش تارنمای شرکت بریتیش پترولیوم، منابع دیگر آن شامل چربی های حیوانی و روغن های گیاهی دیگر، زباله های جامد خانوار ها و مشاغل تجاری از جمله کاغذ و بسته بندی و حتی ضایعات غذایی می شود.

روغن پخت و پز، سوخت هواپیما می شود

یک دهه قبل ایده پرواز با هواپیمایی که سوخت آن از ضایعات روغن پخت و پز تامین شده است می توانست مضحک باشد، اما اکنون این امر به واقعیت پیوسته است. تارنمای اویل پرایس نوشت: سوخت های هواپیمایی پایدار (SAFs) تنها راهی است که سفر های هوایی می توانند به طرز معناداری به کربن زدایی کمک کنند.

این گزارش افزود: سوخت های هواپیمایی پایدار از ظرفیت کاهش انتشار کربن در این صنعت به میزان 34 درصد برخوردار هستند.

مدیرعامل شرکت های هواپیمایی اروپا که سازمانی تجاری و کننده 70 درصد از شرکت های فعال در این صنعت است، به تازگی در مصاحبه ای گفت: SAF ها می توانند تا سال 2050 با کاهش 34 درصدی انتشار کربن، سهم بسزایی داشته باشند.

(SAF) عنوانی است که به انواع پیشرفته سوخت زیستی هوایی مورد استفاده در هواپیما های جت گفته می شود.

اما سوخت های هواپیمایی از چه چیزی ساخته شده اند؟ ضایعات روغن پخت و پز یکی از منابع مورد استفاده در تولید چنین سوخت هایی است. بر اساس گزارش تارنمای شرکت بریتیش پترولیوم، منابع دیگر آن شامل چربی های حیوانی و روغن های گیاهی دیگر، زباله های جامد خانوار ها و مشاغل تجاری از جمله کاغذ و بسته بندی و حتی ضایعات غذایی می شود.

این امر نقش سوخت های هواپیمایی پایدار را دو برابر مثبت می کند: از یک سو انتشار گاز های آلاینده از سوی هواپیما ها را تا 80 درصد کاهش می دهد و از سوی دیگر مقدار مواد زایدی را که به محل دفن زباله ها می فرایند، کاهش می دهد.

در تارنمای بریتیش پترولیوم توضیح داده شده که سوخت پایدار را می توان تا 50 درصد با سوخت معمول هواپیما های جت ترکیب کرد، بدون این که تاثیری در عملکرد هواپیما داشته باشد. اکنون تمایل فزاینده به استفاده از چنین سوخت هایی ایجاد شده است که به دلیل نقش احتمالی آن ها در کاهش انتشار کربن در چرخه حیات است.

دی اکسید کربنی که گیاهان جذب و بعد به زیست توده تبدیل می شودد با دی اکسید کربن ناشی از احتراق سوخت های هواپیمایی پایدار در حین پرواز محاسبه می شوند. از این روش برای محاسبه یا ارزیابی بیشتر انتشار های کربنی استفاده می شود.

بر اساس گزارش انجمن حمل و نقل هوایی تولید SAF امسال به 100 میلیون لیتر رسید و 7 میلیارد لیتر دیگر در قرارداد های آینده تولید خواهند شد. بیش از 45 شرکت هواپیمایی سوخت های پایدار را امتحان کرده اند.

این نکته را نیز باید گفت که 100 میلیون لیتر مقدار زیادی نیست. هواپیما های جت در سال 2019 به طور متوسط به 7.5 میلیون بشکه سوخت در روز نیاز داشتند که نشان می دهد که کل میزان سوخت هواپیمایی پایدار مورد استفاده در این صنعت رقم چندانی نیست. اما فشار ها بر شرکت های هواپیمایی برای استفاده بیشتر از این نوع سوخت افزایش یافته است.

اما استفاده از این سوخت ها به دلیل هزینه و در دسترس بودن مواد اولیه برای ساخت آن ها با موانعی روبرو است. در حقیقت، تامین مقدار کافی مواد زاید برای تبدیل آن ها به سوخت هواپیمایی پایدار دچار محدودیت هایی است واین امر مانع بزرگی در راستا استفاده گسترده از این نوع سوخت ها است.

هزینه نیز بزرگترین چالش برای سوخت های هواپیمایی پایدار است که به زودی این چالش رفع نخواهد شد.

منبع: فرادید
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 758

به "روغن پخت و پز، سوخت هواپیما می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روغن پخت و پز، سوخت هواپیما می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید