شهر باستانی افه سوس ازمیر

به گزارش مجله جغتای، ازمیر ویرانه هایی از یک شهر باستانی رومی را در دل خود حفظ کرده و بازتابی از دوران طلایی امپراتوری روم را به علاقه مندان نشان می دهد. شهر باستانی افه سوس یکی از وسیع ترین و باعظمت ترین جاذبه هایی است که در ترکیه می بینید، جایی که ویرانه های عجایب جهان مثل معبد آرتمیس، کتابخانه سلسوس و آمفی تئاتر بزرگ را در خود جای داده و در دوران اوجش مرکز تجارت بازرگانان بوده است.

شهر باستانی افه سوس ازمیر

بعد از اینکه شهر باستانی افه سوس در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد، گردشگران و علاقه مندان زیادی را از سراسر جهان به سمت خود کشاند تا معماری منحصربه فرد و ساختار خاص این شهر را تماشا کنند.

چرا بازدید از شهر باستانی افه سوس پیشنهاد می گردد؟

شهر افه سوس تمدنی 6 هزار ساله دارد و نقشی اساسی در تاریخ جهان داشته است

از بزرگ ترین ویرانه های به جا مانده از تمدن یونانیان مدیترانه شرقی به حساب می آید

معبد آرتمیس، یکی از عجایب هفتگانه در این شهر باستانی واقع شده است

کرانه های زیبای دریای اژه از کنار شهر افه سوس پیداست

در رستوران مجاور این مجموعه غذاهای فوق العاده ای سرو می گردد

اینجا را شهر اصحاب کهف می دانند، غار اصحاب کهف نیز در همان نزدیکی است.

موقعیت مکانی شهر افه سوس

این مرکز گردشگری در ساحل یونیا و درست در محل تلاقی دریای اژه و مدخل رودخانه کایستروس واقع شده است که حدود 70 کیلومتر با شهر ازمیر فاصله داشته و از آنجا تا ورودی افه سوس بیش تر از یک ساعت طول نمی کشد. شهر سلجوک از توابع ازمیر هم تنها 3 کیلومتر از افه سوس فاصله دارد. طبق افسانه ها پایه گذار این شهر قبیله ای از بانوان جنگجو بودند که نام ملکه خود یعنی افه سیا را روی شهر گذاشتند.

تاریخچه شهر باستانی افه سوس

قدمت شهر باستانی افه سوس به قرن 11 قبل از میلاد مسیح برمی گردد و همین ویرانه هایی که در ترکیه امروزی می بینیم، نشان از تمدن دیرینه این شهر دارند. شهری که در عهدهای باستانی چهارمین شهر بزرگ امپراتوری روم و اصلی ترین مرکز بازرگانی منطقه مدیترانه ای به حساب می آمد و درست بعد از اینکه اسناد مربوط به مذهب مسیحیت از این منطقه کشف شدند، شهر افه سوس در زمره باارزش ترین ویرانه های تاریخی قرار گرفت و حالا مقصد مهمی برای زائران مسیحی به حساب می آید.

سقوط افه سوس

قوم گوت ها که از قبیله های ژرمنی شرقی بودند در قرن سوم میلادی بناهای Ephesus از جمله معبد آرتمیس را ویران کردند. با اینکه بعدها برخی از قسمت های شهر بازسازی شد ولی هرگز شکوه و عظمت اولیه آن برنگشت. بار دیگر در قرن 6 و 7 زلزله بزرگی تن افه سوس را لرزاند ولی بعدها در قرن چهاردهم و در طی فرمانروایی سلجوک ها شهر فرایند رو به رشدی را پشت سر گذاشت. امپراتوری عثمانی آخرین کسانی بودند که کنترل شهر افه سوس را به عهده گرفتند و خاتمه در اواخر قرن 15 افه سوس به شهری متروکه تبدیل شد.

در شهر باستانی افه سوس از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

این شهر باستانی 2 ورودی شمالی و جنوبی دارد و بیش تر گردشگران توصیه می کنند از ورودی جنوبی به شهر بروید اما چون تورهای بزرگ گردشگری هم این ورودی را ترجیح می دهند ممکن است کمی شلوغ باشد. ولی ورودی شمالی هم به سلجوک نزدیک است و هم پارکینگ بزرگی در نزدیکی آن وجود دارد که اتوبوس تورها آنجا نگه می دارند. البته هر کدام از ورودی ها را انتخاب کنید در نهایت تاکسی ها و کالسکه هایی هستند که شما را به خروجی ها ببرند.

کتابخانه سلسوس

از ورودی شمالی که وارد شوید کمی جلوتر کتابخانه سلسوس را می بینید، بزرگ ترین کتابخانه دوران باستان و محل ذخیره 12 هزار کتیبه و طومار. این کتابخانه در سال 117 بعد از میلاد به افتخار سناتور روم، سلسوس ساخته شده و مقبره او در زیر همین کتابخانه است. حتی با اینکه در سال 1970 باستان شناسان این بنا را بازسازی کردند ولی در پی آتش سوزی و زلزله ویران شد و حالا تنها نما و ستون های آن باقیست.

ساختمان های تراس دار

بعد از کتابخانه در ارتفاع بالاتری از تپه به خانه های مسکونی کاسکادی می رسید که نقاشی و نقش روی دیوارهایشان هنوز هم به جا مانده است. گفته می گردد که این ساختمان ها خانه ثروتمندان شهر بوده، البته افه سوس اینجا را مدیون زحمت و تلاش باستان شناسانی است که تکه های شکسته موزائیک ها و کاشی ها را با ظرافت بهم چسبانده اند.

دروازه و معبد هادریان

روبروی ساختمان های تراس دار، معبدی با ستون ها و طاق زیبا می بینید که به افتخار یکی از معروف ترین امپراتورهای روم یعنی هادریانوس ساخته شده بود. بخش زیادی از این معبد کوچک توسط باستان شناسان بازسازی شده و هنوز نقوش برجسته اش حفظ شده است.

آمفی تئاتر کوچک و بزرگ

قبل از اینکه به سمت بناهای معروف دیگر راه بیافتید، از آمفی تئاتر 1500 نفری اودئون بازدید کنید تا در نهایت پی به عظمت واقعی آمفی تئاتر بزرگ افه سوس ببرید. این آمفی تئاتر بزرگ با ظرفیت 25 هزار تماشاچی یکی از باشکوه ترین آثار این مجموعه به شمار می رود. اینجا می توانید بر روی سکوهایی بنشینید که زمانی مردم برای تماشای نبرد گلادیاتورها آنجا جمع می شدند.

خیابان کورتس

قدمت این خیابان مرمرین که در گذشته با مجسمه ها، مغازه ها و ردیفی از ستون ها احاطه شده به قرن دوم قبل از میلاد مسیح برمی گردد. در دوران باستان این خیابان محل برگزاری مراسم بزرگداشت آرتمیس الهه یونایی بوده است.

معبد دومیتیان

معبد دومیتیان اولین معبدیست که در شهر افه سوس ساخته شده و نامش را از امپراتور آن دوران گرفته است. این بنا زمانی بلندترین معبد شهر بوده است و حالا روایتی از یک امپراتور ظالم و خونخواه را بازگو می کند که تاریکی و وحشت را به شهر آورده بود.

آرکادین

آرکادین جاده مرمرینی است که آمفی تئاتر و لنگرگاه سابق را بهم وصل می کند و در عصر هلنیستی ساخته شده بود. کسانی که از بندر وارد شهر می شدند تحت تاثیر طراحی زیبای این خیابان قرار می گرفتند. طول خیابان آرکادین به 530 متر می رسد و حالا به پاتوق عکاسان تبدیل شده تا صحنه زیبای غروب آفتاب را در قاب دوربین خود ثبت کنند.

معبد آرتمیس

یکی از جاذبه هایی که بیرون از دیوارهای شهر باستانی افه سوس قرار گرفته و گردشگران زیادی را مجاب به خرید بلیط هواپیما ازمیر می کند، معبد آرتمیس از عجاب هفتگانه جهان است که حدود 550 سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده و حالا در پی آتش سوزی و زلزله تنها ویرانه هایی از آن به جا مانده است.

کلیسای مریم مقدس

این بنا قبل از اینکه تبدیل به کلیسا گردد مرکز آموزشی و فرهنگی افه سوس بود ولی بعد از این که دین مسحیت، مذهب رسمی روم شد، کاربری این بنا به کلیسا تغییر یافت. تعمیدگاه این بنای 260 متری بهتر از هر تعمیدگاه تاریخی دیگری در آسیای صغیر حفظ شده است.

میدان آگورا و جاده مرمرین

روبروی آمفی تئاتر اودئون میدانی وجود دارد که در واقع محل تجمع مردم شهر بوده و در 3 سمت خود ستون های ردیف شده ای دارد. میدان آگورا در کنار معبد ایزیس یا آگوستوس قرار گرفته است. از آمفی تئاتر بزرگ به سمت کتابخانه نیز جاده مرمرینی وجود دارد که به عنوان راه مقدس شناخته شده بود. این خیابان با قطعه های بزرگی از مرمر مفروش شده و اینجا روی یکی از سنگ های مرمر قدیمی ترین تبلیغات جهان را می بینید. این حکاکی ساده تصویری از کف پا، یک زن، یک کتابخانه، یک قلب و یک صلیب را نشان می دهد.

بقیه جاذبه ها

با این همه عظمتی که شهر باستانی افه سوس دارد بازدید از تمام بناهای آن بسیار زمان بر است. به عقیده باستان شناسان این بناهایی که از زیر خاک کشف و بیرون آورده شده اند تنها 15 درصد از کل وسعت افه سوس را نشان می دهند. بناهایی که در بالا به آن ها پرداختیم اصلی ترین جاذبه های شهر باستانی افسوس یا افه سوس بودند ولی اگر وقتتان خالی بود و تمایل به دیدن بقیه بخش های شهر داشتید می توانید از دروازه میترداتس، حمام های اسکولاستیکا ، دروازه هرکول، پریتانیون یا اتاق انجمن، دروازه مگنیسیان، آبنمای تراجان و ده ها بنای دیگر بازدید کنید.

نکاتی برای بازدید از شهر باستانی افه سوس

اینجا مستقیما در معرض نور آفتاب قرار می گیرید، ضد آفتاب بزنید و به مقدار زیادی نوشیدنی بخورید.

جاذبه های بیرون از دیوارهای شهر افه سوس مثل قلعه سلجوق، معبد آرتمیس، مسجد عیسی بی و کلیسای سنت جان را از قلم نیاندازید

شبی را در بوتیک هتل نزدیک به این مجموعه اقامت کنید

اول بناهای اصلی و معروف را ببینید و بعد اگر وقت داشتید به سراغ بقیه بناها بروید

برای یک پیاده روی بسیار طولانی آماده باشید و لباس و کفش مناسبی بپوشید

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از شهر باستانی افه سوس چه قدر است؟

صبح زود یا نزدیک عصر بهترین موقع برای بازدید از شهر باستانی افه سوس است چون یا جمعیت هنوز نیامده اند و یا در حال رفتن هستند و همچنین نیازی نیست مدام دنبال سایه باشید تا از آفتاب سوزان در امان بمانید. این مجموعه از 8 صبح باز می گردد و برای دیدن آن حداقل 2 تا 3 ساعت زمان نیاز خواهید داشت.

فصل مناسب برای بازدید از شهر باستانی افه سوس چه زمانی است؟

حتی اگر در فصل های سیزن یعنی ماه های خرداد تا شهریور هم به افه سوس نروید باز با جمعیت قابل ملاحظه ای از گردشگران روبرو می شوید. ماه های پاییز و زمستان هم سوز سرمای ترکیه زیاد است ولی ماه های فروردین، اردیبهشت، شهریور و مهر بهترین زمان خرید بلیط هواپیما ازمیر هستند.

چگونه به شهر باستانی افه سوس برویم؟

راستا پروازی استانبول به ازمیر بسیار پرتردد است و برای همین راحت ترین راه رسیدن به این جاذبه از طریق فرودگاه عدنان مندرس ازمیر خواهد بود. از آنجا می توانید سوار قطار شوید یا خودرویی کرایه کنید و به سمت سلجوک راه بیافتید ولی از استانبول تور یک روزه افه سوس را پیدا نمی کنید. اگر در هتل های شهر آلاچاتی اقامت دارید از آنجا تا شهر باستانی افه سوس 2 ساعت راه است.

از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

غار اصحاب کهف: 2 کیلومتر

مسجد عیسی بی: 3 کیلومتر

قلعه سلجوق ازمیر: 3.5 کیلومتر

موزه باستان شناسی افه سوس: 3.5 کیلومتر

حمام سلجوق: 3.7 کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی شهر باستانی افه سوس برای اقامت وجود دارند؟

بوتیک هتل سلا: 2.3 کیلومتر

هتل مرال: 3.3 کیلومتر

هتل دریم: 3.3 کیلومتر

هتل پینار: 3.4 کیلومتر

هتل پاریس: 3.4 کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به شهر باستانی افه سوس هستند؟

کافه اودئون: 50 متر

رستوران افس: 1.3 کیلومتر

رستوران سلطان: 1.9 کیلومتر

رستوران توسان: 2 کیلومتر

رستوران آگورا: 3 کیلومتر

منبع: گردشبان
انتشار: 12 آبان 1399 بروزرسانی: 12 آبان 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 431

به "شهر باستانی افه سوس ازمیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر باستانی افه سوس ازمیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید