قبل از شیمی درمانی بخوانید

به گزارش مجله جغتای، ما با توجه به نوع بیماری، سن بیمار و اینکه در چه مرحله ای از پیشرفت بیماری وجود دارد، نوع داروهای انتخابی، روش درمان و مدت درمان را محاسبه می کنیم بنابراین فرایند درمانی هر کسی با دیگری فرق دارد و قطعا عوارضی هم که این درمان ها به جای می گذارند چه در شیمی درمانی و چه رادیوتراپی به خاطر تفاوت های جسمی و ساختار

قبل از شیمی درمانی بخوانید

قبل از شیمی درمانی بخوانید

نویسنده:دکتر فریده موسوی*

ما با توجه به نوع بیماری، سن بیمار و اینکه در چه مرحله ای از پیشرفت بیماری وجود دارد، نوع داروهای انتخابی، روش درمان و مدت درمان را محاسبه می کنیم بنابراین فرایند درمانی هر کسی با دیگری فرق دارد و قطعا عوارضی هم که این درمان ها به جای می گذارند چه در شیمی درمانی و چه رادیوتراپی به خاطر تفاوت های جسمی و ساختار دستگاه ایمنی هر کدام از ما تفاوت هایی خواهد داشت.

با توجه به نوع داروها شما ممکن است به عوارض زودرس یا دیررس دچار شوید. خوشبختانه بسیاری از این عوارض قابل برگشت اند. شاید بهتر باشد برخی از آنها را برایتان بازگو کنم:

1) حالت تهوع و استفراغ عارضه ای است که در عرض چند ساعت یا یکی دو روز از بین می رود. این عارضه به علت تنوع داروهای امروزی کمتر شده است. خصوصا اگر قبل از آغاز درمان یا حین آن داروی ضدتهوع تجویز شده باشد.

2) ریزش موهای سر هم عارضه ای است که بعد از گذشت مدت کوتاهی از قطع داروها، رفع می گردد. یک توصیه کاربردی ما به شما این است که با آغاز علامت و هم زمان با آغاز درمان موهای بیمار، مخصوصا بچه ها را کوتاه کنید یا مدل مویی کوتاه برگزینید و به او اطمینان بدهید که این عارضه قابل برگشت است. به جای انکار این واقعیت باید با او صحبت کنید و بگویید تو یک بیماری داری مثل هر بیماری دیگر، منتها داروهایی که دکتر می دهد باعث عوارضی می گردد که ریزش مو جزو آن است. موهایت قطعا دوباره درمی آید حتی تعداد فولیکول های مو هم آسیب نمی بینند و بعد از شیمی درمانی دوباره با همان پرپشتی قبل رشد می نماید. منتها شاید کمی روشن تر یا تیره تر گردد (تغییر رنگ) و یا کمی از نظر حالت و جنس مو تفاوت کند. شاید دختر مو فرفری شما بعد از درمان موهای صاف و یا کمی مجعد داشته باشد.

پی نوشت ها :

* فوق تخصص هماتولوژی

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1007

به "قبل از شیمی درمانی بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قبل از شیمی درمانی بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید