محفلی برای نمایش دستاوردهای دانش بنیانی، نمایشگاهی که دانش و همت ایرانی ها را به رخ کشید

به گزارش مجله جغتای، آخرین نوآوری ها، خلاقیت ها و فناوری های دانشمندان و شرکت های دانش بنیان ایران در نمایشگاه جهش تولید و دستاوردهای مقابله با کرونا به نمایش گذاشته شد تا فرصتی برای معرفی این شرکت ها به جامعه و جذب سرمایه گذار و مشتری ایجاد شود.

محفلی برای نمایش دستاوردهای دانش بنیانی، نمایشگاهی که دانش و همت ایرانی ها را به رخ کشید

گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، نمایشگاه جهش تولید و دستاوردهای مقابله با کرونا نخستین نمایشگاهی است که بعد از تعطیلی چهار ماهه محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران به دلیل برگزار شد. این نمایشگاه از 24 تا 26 خرداد در سالن پنج و 6 محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار شد.

نمایشگاه جهش تولید و دستاوردهای مقابله با کرونا میزبان شرکت های فناور و دانش بنیانی بود که محصولات، نوآوری ها یا خدماتی برای مقابله با کرونا ارائه کرده بودند. فضا و محیط این نمایشگاه تفاوت بزرگی با نمایشگاه های دوران قبل از کرونا دارد. این ویروس نه تنها تغییرات زیادی در نحوه زندگی روزمره بلکه در نحوه برگزاری نمایشگاه ها ایجاد کرده است.

نخستین نکته ای که به چشم می آید، بازدیدکنندگان ماسک پوش هستند. جلوی ورودی های هر سالن سه تا چهار راهروی استریل گذاشته شده تا بازدیدکنندگان قبل از ورود به فضای سرپوشیده ضدعفونی شوند. چند قدم جلوتر تب سنج لیزری وجود دارد که حرارت بدن افراد را کنترل می کند، درست در کنار آن دستگاه ضدعفونی مخصوص دست قرار گرفته است که بازدیدکنندگان می توانند از آن استفاده کنند. دو مأمور نیز در هر ورودی قرار دارند که بر فرایند ضدعفونی و کنترل حرارت نظارت می کنند.

از تولید به مصرف

تمامی محصولاتی که در ورودی سالن ها استفاده می شود، متعلق به شرکت های فناور و دانش بنیانی است که در داخل نمایشگاه حضور دارند. شاید جمعیت بازدیدکنندگان به نسبت روزهای قبل از کرونا کمتر باشد اما برای نمایشگاهی که در اوج شیوع کرونا برگزار شده، باز هم زیاد محسوب می شود. بازدید از نمایشگاه جهش تولید و دستاوردهای مقابله با کرونا برای عموم مردم آزاد نبود اما دیده ها و گفته های غرفه داران حاکی از آن بود که طی این سه روز بازدیدکنندگان عمومی نیز برای بازدید سری به این نمایشگاه زده اند.

انواع ماسک ها (از ماسکN95 و ماسک جراحی گرفته تا ماسک نانو و چند لایه)، مواد و محلول ضدعفونی کننده بر پایه الکل برای ضدعفونی دست ها و سطوح، دستگاه های اکسیژن ساز، ونتیلاتور، تب سنج حرارتی، دوربین حرارتی، تونل های استریل، شیلد محافظ صورت انواع استند ضدعفونی دست ها، لباس و کلاه ایزوله، دستکش جراحی و یک بار مصرف، انواع کیت تشخیص کرونا، روبات کمک پرستار و ... در غرفه ها به نمایش گذاشته شده است.

اصول بهداشتی را راعایت کنید

محل برگزاری نمایشگاه سه بار در روز ضدعفونی می شود اما بلندگوها به صورت مرتب توصیه می کنند که بازدیدکنندگان و غرفه داران از ماسک استفاده کنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند. همچنین از بازدیدکنندگان خواسته شده تا در هنگام بازدید از هر غرفه زمان توقف را مدیریت کنند تا ازدحامی ایجاد نشود. با این حال تعداد غرفه دارانی که ترجیح داده اند از ماسک استفاده نکنند، در این نمایشگاه کم نیست و به راحتی می توان فهمید که چرا آمار ابتلا و مرگ ومیر ناشی از ویروس کرونا در کشور فرایند صعودی پیدا کرده است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پاویون ویژه ای را برای شرکت های دانش بنیان مورد حمایت خود در سالن پنج این نمایشگاه در نظر گرفته است. در این پاویون 50 شرکت دانش بنیان محصولات خود در حوزه مقابله با کرونا را به نمایش گذاشته اند که شامل مواد و محلول ضدعفونی کننده، انواع ماسک، کیت تشخیص کرونا، ونتیلاتور، اکسیژن ساز، شیلد و... می شود.

مسائل جامعه؛ دغدغه دانش بنیان ها

بسکمک از محصولاتی که در نمایشگاه جهش تولید و دستاوردهای مقابله با کرونا به نمایش گذاشته شده اند، با پشتکار خستگی ناپذیر و فداکاری های بسیار شرکت های فناور و دانش بنیان به مرحله طراحی، توسعه و تولید رسیده اند. بعد از شیوع کرونا در کشور، بسکمک از شرکت های دانش بنیان و فناور برای تأمین نیاز جامعه پزشکی و مردم توان ظرفیت تولید خود را افزایش دادند، خطوط تولید جدید راه اندازی کردند، خط تولید محصولات معمول خود را تغییر دادند یا از دانش و تجربه خود برای ساخت محصولات مورد نیاز استفاده کردند.

در بازه اسفند تا فرودین که مدارس و دانشگاه ها تعطیل بودند و بسکمک از شرکت ها به شکل دورکاری به فعالیت خود ادامه می دادند، شرکت های فناور و دانش بنیان شبانه روز تلاش می کردند تا نیازهای جامعه را برطرف کنند. در حالی که برخی از سودجویان حتی شرایط بحرانی شیوع کرونا به فکر کلاهبرداری و احتکار بودند، شرکت های دانش بنیان بدون توقف کار می کردند تا دست این سودجویان را از جیب مردم قطع کنند.

4021/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 29 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 279

به "محفلی برای نمایش دستاوردهای دانش بنیانی، نمایشگاهی که دانش و همت ایرانی ها را به رخ کشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محفلی برای نمایش دستاوردهای دانش بنیانی، نمایشگاهی که دانش و همت ایرانی ها را به رخ کشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید