مذاکرات اعضای ناتو جهت ترسیم استراتژی جدید برای عراق و افغانستان

به گزارش مجله جغتای، به گزارش خبرنگاران به نقل از یورو نیوز، وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو قصد دارند ماموریتهای آموزشی خود را در عراق و افغانستان تمدید کنند؛ اقدامی که باعث تقویت حضور نظامی این اتحاد نظامی در منطقه خاورمیانه می شود.

مذاکرات اعضای ناتو جهت ترسیم استراتژی جدید برای عراق و افغانستان

قرار است وزرای دفاع این کشورها در نشست دو روزه خود که از امروز چهارشنبه بصورت آنلاین برگزار می شود، در این باره تصمیم گیری کنند.

این اولین نشست اعضای ناتو با دولت جدید ایالات متحده نیز محسوب می شود و قرار است در چارچوب آن ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو مجموعه پیشنهاداتی را برای تقویت دوباره حضور ناتو در عراق و افغانستان، آنهم پس از چهار سال روابط غیرمنسجم با دولت ترامپ، ارائه دهد.

به گفته دیپلماتهای آگاه، با تصویب این طرح شمار نیروهای ناتو در عراق از 500 نفر تا حدود 5 هزار نفر افزایش خواهد یافت و حضور نظامی ناتو در افغانستان نیز حتی پس از اجرای احتمالی توافق آمریکا-طالبان برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تا مه 2021 میلادی، تقویت خواهد شد.

آلمان از هم اکنون اعلام کرده که مایل به تمدید ماموریت خود در افغانستان پس از مه 2021 است.

دبیرکل ناتو پیش از این در روز دوشنبه ابراز امیدواری کرده بود که وزرای دفاع با این طرح موافقت کنند و نیروهای بیشتری را برای تامین امنیت منطقه به عراق بفرستند. او تاکید کرده بود که این ماموریت به تدریج و متناسب با شرایط، گسترش خواهد یافت.

موضع دولت عراق در قبال ناتو

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو از سال 2018 میلادی دارای ماموریتی غیر رزمی و صرفاً آموزشی مشاوره ای در عراق است و در یکسال اخیر نیز هرگونه برنامه برای توسعه فعالیت های خود را به دلایلی همچون شیوع ویروس کرونا و نگرانی از به چالش کشیده شدن ثبات منطقه ای به تاخیر انداخته است.

تا کنون هرگونه تصمیم برای توسعه فعالیتهای ناتو در عراق عمدتاً بر اساس تقاضای ایالات متحده گرفته می شد، اما این بار مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق مشتاق تقویت حضور ناتو در این کشور با توجه به افزایش سطح ناامنی ها است.

احتمال می رود که ناتو بخشی از فعالیتهای آموزشی که تا کنون توسط ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا علیه داعش انجام می شد را نیز برعهده بگیرد و در این چارچوب، کشورهایی از جمله انگلیس، ترکیه و دانمارک نقش بیشتری در مقایسه با گذشته در اجرای طرح های جدید داشته باشند.

در حال حاضر ناتو تنها اعضای نهادهای امنیتی عراق و نیروهایی که تحت کنترل مستقیم دولت عراق هستند را آموزش می دهد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 699

به "مذاکرات اعضای ناتو جهت ترسیم استراتژی جدید برای عراق و افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات اعضای ناتو جهت ترسیم استراتژی جدید برای عراق و افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید