معبد سنسوجی، قدیمی ترین معبد توکیو

به گزارش مجله جغتای، نمی گردد به ژاپن و توکیو سفر کرد اما از قدیمی ترین معبد این شهر، یعنی معبد سنسوجی (Senso-ji Temple) بازدید نکرد. این معبد از مهمترین دیدنی های توکیو است که گردشگران تور ژاپن از آن بازدید می نمایند.

معبد سنسوجی، قدیمی ترین معبد توکیو

در شهری پر از معبدهای گوناگون، معبد سنسوجی به عنوان قدیمی ترین معبد توکیو که در حدود 1500 سال قدمت دارد خودنمایی می کنید. بعلاوه یکی از برترین بازارهای سنتی توکیو برای خرید سوغات و صنایع دستی نیز در بیرون این معبد واقع شده است.

همین موارد باعث شده تا معبد سنسوجی توکیو ژاپن در لیست برترین مکان های دیدنی ژاپن قرار گیرد. با ما همراه باشید تا با این معبد زیبا آشنا شوید.

درباره معبد سنسوجی توکیو

معبد سنسوجی یک معبد بودایی است که در منطقه آساکوسا (Asakusa) توکیو واقع شده و قدیمی ترین و پربازدیدترین معبد این شهر به شمار می رود.

طبق افسانه های قدیمی، در سال 628 میلادی دو برادر به نام های هینوکوما هاماناری (Hinokuma Hamanari) و هینوکوما تاکناری (Hinokuma Takenari) که در حال ماهیگیری در رودخانه سومیدا (Sumida River) بوده اند، مجسمه طلایی کانن (Kannon)، الهه بخشش و رحمت بودایی را پیدا می نمایند.

اگرچه این دو برادر این مجسمه را درون آب می اندازند، اما مجسمه مجددا به سمت آنها بازمی گردد و بدین ترتیب این دو برادر تصمیم به احداث معبد می گیرند. این معبد اولین بار در سال 645 میلادی در منطقه آساکوسای امروزی تکمیل شد و به همین علت، قدیمی ترین معبد در سرتاسر توکیو به شمار می رود. نام این معبد هم از همین منطقه گرفته شده است؛ سنسو خوانش دیگری از آساکوسا و جی نیز به معنای معبد است. در واقع سنسوجی را می توان به معنی معبد آساکوسا نیز دانست.

اما اهمیت اصلی این معبد، زمانی حاصل شد که توکوگاوا ایه یاسو (Tokugawa Ieyasu) در اوایل قرن هفدهم میلادی، مقر حکومت خود را به شهر ادو (Edo) یا توکیوی امروزی منتقل کرد و معبد سنسوجی را به عنوان معبد حامی خود و خاندانش معرفی کرد. از این تاریخ، معبد سنسو جی اهمیت بیشتری یافت و بناهای متعددی در آن ساخته شدند.

متاسفانه معبد سنسوجی توکیو در طول جنگ جهانی دوم و طی بمباران روز دهم مارس 1945، به طور کامل تخریب شد و ساختمان های امروزی، بعدها و بر اساس ساختمان های قدیمی بازسازی شدند. به همین علت امروزه این معبد به عنوان نمادی از تولد دوباره و صلح در میان مردم ژاپن شناخته می گردد.

متاسفانه معبد سنسوجی توکیو در طول جنگ جهانی دوم و طی بمباران روز دهم مارس 1945، به طور کامل تخریب شد و ساختمان های امروزی، بعدها و بر اساس ساختمان های قدیمی بازسازی شدند. به همین علت امروزه این معبد به عنوان نمادی از تولد دوباره و صلح در میان مردم ژاپن شناخته می گردد.

بازدید از معبد سنسوجی توکیو

اگر در تور ژاپن قصد بازدید از معبد سنسوجی توکیو را داشتید، باید از سمت جنوب و دروازه کامیناریمون (Kaminarimon) در جنوب این معبد که یکی از نمادهای توکیو و منطقه آساکوسا است عبور کنید.

اگرچه هنوز وارد معبد نشده اید، اما می توانید از یکی از برترین دیدنی های توکیو و مراکز خرید توکیو بازدید کنید. خیابان 200 متری ناکامیسه (Nakamise) که پر از فروشگاه های صنایع دستی است و برترین مکان برای خرید سوغات و محصولات سنتی ژاپنی به شمار می رود.

پس از عبور از این خیابان، به دروازه هوزومون (Hozomon) یا دروازه اصلی معبد سنسوجی توکیو ژاپن خواهید رسید. در کنار این دروازه یک پاگودای پنج طبقه زیبا و کمی دورتر، ساختمان اصلی معبد سنسوجی واقع شده اند. بعلاوه در کنار ساختمان اصلی نیز یک آرامگاه کوچک قرار گرفته است که در سال 1649، به وسیله توکوگاوا ایه میتسو (Tokugawa Iemitsu) احداث شده است.

اما علاوه بر تاریخ طولانی و زیبایی معماری و تزئینات انجام گرفته در این معبد، معبد سنسوجی یکی از مهمترین مراکز توکیو برای برگزاری جشن ها و فستیوال های سنتی است. سالانه رویدادهای مختلفی در این معبد انجام می گیرد، اما جشن سانجا ماتسوری (Sanja Matsuri)، مهمترین جشنی است که در این معبد برگزار می گردد.

سانجا ماتسوری، جشن گرامیداشت تاسیس نمایندگان این معبد و یکی از سه جشن بزرگ آیین شینتو است که در توکیو برگزار می گردد. هر ساله در سومین آخر هفته ماه می، نزدیک به 2 میلیون نفر در این مراسم شرکت می نمایند.

دسترسی به معبد سنسوجی

دسترسی به معبد سنسوجی توکیو با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی بسیار راحت است. نزدیکترین ایستگاه به این معبد، ایستگاه آساکوسا است که تنها چند قدم با آن فاصله دارد و به وسیله خطوطGinza Subway Line، Asakusa Subway Line و Tobu Railways قابل دسترسی است.

برای رسیدن به معبد آساکوسا، می توانید در ایستگاه توکیو (Tokyo Station) سوار خط (JR Yamanote Line) و در ایستگاه کاندا (Kanda) سوار خط Ginza Subway Line شوید.

بعلاوه در ایستگاه شینجوکو (Shinjuku) نیز می توانید سوار خط نارنجی JR Chuo Line شده و در ایستگاه کاندا، خط خود را تغییر داده و به ایستگاه آساکوسا بروید.

محوطه معبد سنسوجی در تمام روزهای سال به صورت 24 باز است و می توانید از آن بازدید کنید، اما ساختمان اصلی معبد تنها بین ساعات 6 الی 17 باز است. ضمن اینکه برای بازدید از محوطه و ساختمان اصلی معبد، احتیاج نیست هزینه ای بپردازید و کاملا رایگان است.

منبع: ققنوس
انتشار: 14 بهمن 1400 بروزرسانی: 14 بهمن 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1145

به "معبد سنسوجی، قدیمی ترین معبد توکیو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معبد سنسوجی، قدیمی ترین معبد توکیو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید