معرفی کامل راه آهن شیراز

به گزارش مجله جغتای، ایستگاه قطار شیراز کاملا تازه ساز است و یکی از مهم ترین مراکز حمل و نقل در شهر شیراز و استان فارس است. این راه آهن تازه تاسیس است و امکانات داخلی آن کاملا نو و نو هستند. ما امروز می خواهیم تا برای شما پیشینه، امکانات، مسیرهای دسترسی به ایستگاه راه آهن شیراز، خدمات و امکانات آن، مسیرهای ریلی و بعضی از آمارهای جالب دیگر درباره این ایستگاه را برای شما مورد آنالیز قرار دهیم.

معرفی کامل راه آهن شیراز

به هر حال یکی از راه های سفر به شیراز، استفاده از قطار است و راه آهن شیراز یکی از برترین ایستگاه های حمل و نقلی است. بنابراین از آن جایی که خواهی و نخواهی ممکن است که راهتان به سمت این ایستگاه بیفتد؛ در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر این ایستگاه قطار شیراز را برای شما معرفی نماییم.

همه چیز درباره تاریخچه ایستگاه راه آهن شیراز

پروژه ساخت این ایستگاه راه آهن در سال 1380 شروع شد و 8 سال بعد به اتمام رسید و در حضور مسئولان مربوطه افتتاح شد. البته در بدو تاسیس این ایستگاه، مسائل فنی مهمی برای آن پیش آمد که در نهایت موجب تعطیلی آن برای مدتی شد. به هر حال برای برطرف این نواقص فنی؛ 2 سال وقت گذاشته شد و بالاخره؛ راه آهن شیراز (Shiraz railway station) در سال 1390 مجددا افتتاح شد. این بار دیگر در این ایستگاه هیچگونه مسئله ای پیش نیامد و به عنوان یکی از برترین و بزرگ ترین راه آهن های کشور کارش را ادامه داد. امروزه 8 سال از شروع فعالیت این ایستگاه می گذرد و دیگر تبدیل به یکی از بزرگ ترین و مجهزترین راه آهن های کشور شده است.

درباره امکانات ساختمان این راه آهن باید بگوییم که، دارای بخش های مختلف و گوناگونی است که برای رفاه حال مسافران و مراجعان ایجاد شده اند. از بین این قسمت ها می توانیم از پارکینگ بسیار بزرگ و سایه بان های زیادی که در این مجتمع ایجاد شده اند را نام ببریم. این راه آهن دارای 500 کیلومتر خط ریلی است که 5 کیلومتر جدای از این خط، مخصوص به عبور و مرور قطارهای خطوط تجاری و صنعتی است. ایستگاه های مهمی که در راستا این ایستگاه راه آهن قرار گرفته، عبارتند از: ایستگاه های مرودشت، شهرضا، شیراز، آباده، اقلید، صفاشهر و سعادت شهر. آمار و اندازه جا به جایی مسافران در ایستگاه راه آهن شیراز به ما نشان می دهد که این مکان بسیار شلوغ و پر رفت و آمد است. این داده ها دقیقا به ما می گویند که روزانه نزدیک به 2 هزار نفر در این ایستگاه رفت و آمد می نمایند که این عدد به نوبه خود بسیار قابل توجه است.

امکانات راه آهن شیراز

گفتیم که این ایستگاه نسبتا نوساز است و به همین دلیل، در این مرکز می توانید به خدمات مختلفی دسترسی داشته باشید. سالن انتظار، فروشگاه های مختلف خرید سوغاتی و مواد غذایی، آبخوری، سرویس بهداشتی های مناسب و مجزا، سیستم های دیجیتال اعلام حرکت و شرایط قطارها، انواع تابلوهای راهنمای و راهنمایان مختلف تنها بعضی از خدمات رفاهی موجود در این ایستگاه بزرگ هستند. ضمناً اگر نیاز داشتید تا برای جا به جایی وسایلتان وسیله ای داشته باشید؛ می توانید تا از چرخ دستی هایی که در این ایستگاه قرار داده شده است، استفاده نمایید. بعلاوه در این مجتمع، انواع ایستگاه های تاکسی و وسایل نقلیه برای سهولت در رفت و آمد افراد قرار داده شده است. با این که ایستگاه راه آهن شیراز یکی از عواملی است که سفر به این شهر را دلنشین می نماید اما اگر هم بخواهید می توانید تا با خرید بلیط هواپیما شیراز به وسیله خبرنگاران به این شهر سفر کنید و از سفر خود لذت ببرید.

راستاهای خط ریلی راه آهن شیراز

قطارهایی که از این ایستگاه حرکت می نمایند؛ معمولا بیشتر راستاهایی را به مقصد؛ قم، مشهد و تهران را تحت پوشش خود قرار می دهند. البته به زودی در این راستا؛ خطوط ریلی بندرعباس، جهرم، لار، بوشهر و عسلویه نیز به راه می افتد. ضمناً، قطار البرز یکی از قطارهایی است که به سمت شیراز می رود. درباره آن در مجله گردشگری خبرنگاران بیشتر بخوانید.

راه های دسترسی به راه آهن شیراز

در هر کجای شهر شیراز که باشید؛ می توانید از خطوط تاکسیرانی و اتوبوس برای رسیدن به این ایستگاه بهره ببرید. به طور مثال فاصله ایستگاه راه آهن شیراز تا حافظیه؛ 25 کیلومتر است که در عرض 28 دقیقه طی می گردد. یا مثلا؛ فاصله محله معروف سعیدیه تا راه آهن؛ 27 کیلومتر است که با در نظر گرفتن این که ممکن است که ترافیک هم باشد، تنها 31 دقیقه رسیدن به آن طول خواهد کشید.

اطلاعات راه آهن شیراز

وب سایت رسمی راه آهن شیراز: fars.rai.ir

شماره تلفن راه آهن شیراز: 1539

آدرس راه آهن شیراز: استان فارس، شیراز، سپیدان، بزرگراه شیراز

در این مطلب همه چیز را برای شما درباره راه آهن شیراز شرح دادیم. از این که تاریخچه ساخت این ایستگاه چه بوده و در هنگام ساخت آن چه مسائلی پیش آمده بوده تا این که این مجتمع چه امکاناتی دارد و این که چگونه و چطور به آن بروید. حال به ما بگویید که شما تا به حال به این ایستگاه رفته اید؟ لطفا نظرتان را درباره آن با ما به اشتراک بگذارید.

ضمناً شما می توانید برای خرید بلیط قطار شیراز به وب سایت خبرنگاران مراجعه کنید و یا با شمار ه 8540 تماس بگیرید تا با ما به برترین سفر عمرتان به شیراز را بروید.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1172

به "معرفی کامل راه آهن شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کامل راه آهن شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید