نخستین گام سازمان ملل برای انتخاب جانشین گوترش

به گزارش مجله جغتای، انتظار می رود مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل در این ماه نخستین گام در راستای انتخاب رئیس بعدی این سازمان بین المللی را بردارند.

نخستین گام سازمان ملل برای انتخاب جانشین گوترش

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

ولکان بوزکر، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل گفته است که او و تارک لادب، سفیر تونس در سازمان ملل و رئیس فعلی شورای امنیت این سازمان، امیدوار به ارسال نامه ای قبل از 31 ژانویه و درخواست از 193 کشور عضو سازمان ملل برای ارائه نامزدها به منظور به چالش کشیدن آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هستند.

نخست وزیر سابق پرتقال و و رئیس سابق پناهندگان سازمان ملل، که دوره 5 ساله او در سکان داری سازمان ملل 31 دسامبر به خاتمه می رسد، روز دوشنبه در نامه هایی به بوزکر و لادب گفت به دنبال دوره دوم است.

مجمع عمومی، دبیرکل را بنا بر پیشنهاد شورای 15 عضوی انتخاب می نماید که در آن 5 عضو دائم دارای قدرت وتو هستند، بنابراین حمایت آن ها حیاتی است. بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا فوراً حمایت خود از گوترش را اظهار داشت، اما آمریکا، روسیه، چین و فرانسه هنوز هیچ اظهارنظری ننموده اند.

قطعنامه سازمان ملل که در سپتامبر 2015 تصویب شد از رؤسای مجمع و شورای امنیت می خواهد فرایند درخواست نامزدها برای سمت دبیرکل را به وسیله نامه مشترکی خطاب به همه کشورهای عضو شروع نمایند.

بوزکر گفت روز سه شنبه با لادب ملاقات نموده و پیش نویس نامه ای را با او به اشتراک گذاشته که بعداً سفیر تونس بین اعضای شورا پخش نموده است. وی اظهار کرد: امیدوار هستیم با همدیگر بتوانیم این نامه را قبل از خاتمه ماه امضا کنیم.

بوزکر در یک کنفرانس خبری گفت که وی در آن موقع تضمین خواهد داد که هر نامزدی در مجمع عمومی حاضر گردد تا دیدگاه خود را به اشتراک گذاشته و شرح دهد طی دوره 5 ساله قرار است چه کارهایی انجام دهد؛ بخش پرسش و پاسخ هم وجود خواهد داشت.

وی گفت: از لحاظ قانونی برای کشورها مهلت زمانی در ارائه نامزدها وجود ندارد، اما انتظار دارد موج اول- با یک یا تعداد بیشتری کاندیدا- در ماه آوریل یا اوایل مه، در مجمع عمومی حاضر گردد.

گوترش توسط مجمع 193 عضوی و پس از رقابتی مورد مناقشه و شفاف در اکتبر 2016 که در ابتدا شامل 13 کاندیدا-7 زن و 6 مرد- بود، برای جانشینی بان کی-مون انتخاب شد. وی در 1 ژانویه 2017 فعالیت خود را شروع کرد.ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 29 بهمن 1399 بروزرسانی: 29 بهمن 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 643

به "نخستین گام سازمان ملل برای انتخاب جانشین گوترش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین گام سازمان ملل برای انتخاب جانشین گوترش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید