وزارتخانه ای که تعطیل است، وقتی خانه کتاب جوابگوی شرایط نشر نیست خبرنگاران

به گزارش مجله جغتای، وام های کرونایی اصناف، طرح های فصلی خانه کتاب،سهمیه کاغذ تنها بخشی از وعده های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد در قبال حوزه نشر هستند که بخش مهمی از آن ها نه تنها یک سال بعد از شیوع کرونا هم عملی نشده بلکه حتی مسئولین فرهنگی پاشخگوی عملکرد ضعیف خود هم نیستند.

وزارتخانه ای که تعطیل است، وقتی خانه کتاب جوابگوی شرایط نشر نیست خبرنگاران

جهت دریافت خدمات پتینه کاری سقف با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران- شادی رضایی؛ از وام های کرونایی اصناف تا طرح های فصلی خانه کتاب برای فروشگاه های کتاب و سهمیه کاغذ ناشرین آنچه که متصور است طرح های همه جانبه وزارت فرهنگ و ارشاد در قبال حوزه نشر در دوران پاندمی کرونا و خسارت ها و تبعات آن است. آنچه که اهمیت می یابد میزان اثرگذاری و پوشش دهی آنهاست اینکه تا چه حد و برای چه میزان از جامعه مورد نظر سودمند و یاری نماینده بوده است.

از وعده تا عمل

از حدود 31 تیرماه سال 1399 که محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از برنامه های حمایتی این معاونت در پی برگزار نشدن نمایشگاه کتاب تهران را مثل:وام های کرونایی اصناف، سهمیه کاغذ ناشرین، طرح های فصلی خانه کتاب فروشگاه های کتاب و پلتفرم الکترونیکی؛ عنوان نمود، تقریبا هیچ صحبت یا اخبار جدیدی در این رابطه منتشر نشد. از این موارد مطرح شده شاهداجرا شدن نسبی طرح های فصلی خانه کتاب و نمایشگاه مجازی کتاب و واضح نبودن فرایند اجرایی وام های کرونایی اصناف و سهمیه کاغذ ناشرین بودیم.

آخرین آمار های مربوط به خسارت های ناشی از محدودیت های کرونایی هم مربوط به فروردین ماه سال 1399 است؛ یعنی تاریخی در حدود یک سال پیش و پس از آن علاوه بر نبودن آمار دقیقی در این رابطه، هیچ آمار دقیق و مستند و به روزی هم از عملکرد های اعلام شده وزارت ارشاد در دست رسانه ها نیست.

گشتیم نبود، نگرد، نیست!

حلقه مفقوده دیگر ماجرا، در ارتباط با آمار های مربوط به تسهیلات بانکی و وام هایی است که برای مشاغل مختلف در دوران کرونا در نظر گرفته شده بود. آیا همه توانستند از آن استفاده نمایند یا صرفا افراد خاصی پیروز به دریافت آن شدند و یا چند درصد از این طرح استفاده کردند؟ شرایط دریافت این وام ها و شیوه بازپرداخت و پلتفرم کلی آن به چه شکل بود؟ مبلغ آن ها چقدر بوده و چگونه معین شده است؟

جزایری مدیر فروشگاه پاتوق کتاب شهرکرد دراین رابطه در تبادل نظر با خبرنگاران از نبودن چنین حمایتی خبر می دهد و می گوید: اصلا هیچ اتفاقی نیفتاد و حتی وام کرونا که به سایر مشاغل داده شد هم حتی با وجود ثبت نام کردن به ما تعلق نگرفت.

مرادی فروشنده کتابستان رضوی قم هم در تبادل نظر با خبرنگاران به این مسئله اشاره نمود: حمایت های خاصی از سمت دولت در قبال کتابفروشی ها ارائه نشد، مثل وام یا مواردی از این دست که اعلام نموده بودند

مسئله دیگری که در این مورد قابل بحث و آنالیز است رشد فروش اینترنتی کتاب و گسترش این بازار در حوزه نشر است که با این وجود، هیچ آمار به روز و دقیقی هم در ارتباط با این میزان و یا رشد آن در دست نیست. موضوع تعداد کتابفروشی های درگیر طرح های فصلی خانه کتاب هم در عین اهمیت برای ارزیابی تاثیر و کفایت آن ها اصلا واضح نبوده و اعلام نشده است. با وجود آنکه شاید بهتر بود در این راستا به جای مهندسی معکوس و درخواست فراخوان ثبت نام برای طرح، به صورت معین و اتوماتیک همه کتابفروشی ها شامل طرح می شدند مگر آن هایی که انصراف می دادند.

با توجه به آمار ها و گزارشات اعلام شده بیشتر فروشگاه های کتاب در شهرستان ها درگیر طرح نیستند به گونه ای که در استان فارس 95 درصد فروشگاه های کتاب عضو طرح های فصلی خانه کتاب نیستند. این روز ها همچنان تبعات و مسائل ناشی از دوران پاندمی کرونا با ما هستند و به طور کلی رویه جامعه در این دوران به سمت و سوی متفاوتی رفته است و با این وجود اصلا برنامه و طرح معینی برای آینده از سمت دولت و وزارت ارشاد اعلام نشده است.

پاسخ دهی، تعطیل!

حالا یک سال از شروع شیوع کرونا می گذرد. یک سالی که به دلیل نبود حمایت های موثر و عزم ویژه ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مدیریت شرایط و خسارت های ناشی از بحران کرونا، بر اهل فرهنگ و هنر به شدت سخت گذشت. با این وجود و پس از گذشت یک سال پیگیری های مکرر خبرنگار خبرنگاران نشان می دهد که هیچ یک از مسئولان خانه کتاب و وزارت ارشاد حتی برای شرح در قبال کارهای صورت گرفته هم حاضر به پاسخ گویی نشدند. این در حالی است که با اجرایی سازی همه طرح های ذکر شده وزارت ارشاد به طور صحیح و پوشش دهی مناسب، میتوانستیم تاثیرات مثبتی را ببینیم.

با عنایت به این مطلب که پیش تر از شرایط کرونا و خسارت های اقتصادی و غیراقتصادی آن بر این حوزه، شاهد گرانی های بی رویه کاغذ و مسائل عدیده ناشرین در مورد فروش و دیده شدن و رقابت و گرانی کتاب و کم رنگ شدن کتاب در سبد خرید مردم بودیم؛ و آنچه که مسلم است شرایط پیش آمده ناشی از کرونا شرایط فروش و حیات را برای اهالی این حوزه سخت تر نموده است و حتی حمایت های وعده داده شده هم رویه اجرایی ناواضح و مفقوده ای دارند. به همین دلیل با تمام مصائب موجود انتظار می رود برنامه های اجرایی و مدنظر گرفته شده برای آینده این حوزه به طور معین و ملموس از سمت واحد های مربوطه دولتی من جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام و در جهت عدم عملکرد موثر جوابگو باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 فروردین 1400 بروزرسانی: 23 فروردین 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 755

به "وزارتخانه ای که تعطیل است، وقتی خانه کتاب جوابگوی شرایط نشر نیست خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارتخانه ای که تعطیل است، وقتی خانه کتاب جوابگوی شرایط نشر نیست خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید