وزیر خارجه عمان درباره برقراری آتش بس دائم در یمن ابراز امیدواری کرد

به گزارش مجله جغتای، وزیر امور خارجه عمان پس از ملاقات با فرستاده آمریکا در امور یمن، درباره رسیدن یاری های انسانی به دست مردم یمن و همچنین برقراری آتش بس دائم در این کشور ابراز امیداوری کرد.

وزیر خارجه عمان درباره برقراری آتش بس دائم در یمن ابراز امیدواری کرد

با قیمت تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان، امروز (آدینه)، پس از سرانجام ملاقات با تیموتی لندرکینگ فرستاده آمریکا در امور یمن، گفت و گوها درباره یمن را خوب ارزیابی کرد.

بدر بن حمد البوسعیدی در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر نوشت: گفت و گوهایی که با تیموتی لندرکینگ فرستاده آمریکا در امور یمن در مسقط انجام شد، خوب بود.

وزیر امور خارجه عمان در ادامه درباره ارسال پایدار یاری های بشردوستانه و ملزومات اساسی و همچنین آتش بس دائم در یمن ابراز امیداوری کرد و اضافه نمود: این جهت دست یابی به یک راهکار سیاسی مبتنی بر گفت و گو و مذاکره است.

این اظهارات در حالی بیان شده است که وزارت امور خارجه عمان، روز گذشته، بیان کرد که به منظور ادامه گفت و گوها درباره تحولات یمن و تداوم کوشش های انجام شده برای سرانجام دادن به جنگ، برقراری صح و ثبات فراگیر وزیر امور خارجه این کشور با نماینده آمریکا در امور یمن ملاقات نموده است.

از سوی دیگر، محمد عبدالسلام رئیس هیأت مذاکره نماینده دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعاء) و سخنگوی جنبش انصارالله، عصر روز گذشته در صفحه توئیتر خود از ملاقات با مارتین گریفیتس نماینده سازمان ملل در امور یمن اطلاع داد.

عبدالسلام اطلاع داده بود که در این ملاقات، در مورد مسائل بشردوستانه و تسریع نهانی شدن این اقدامات با توجه به وضعیتی که مردم یمن در پی محاصره همه جانبه در آن به سر می برند، بحث و گفتگو شد.

عبدالسلام همچنین گفت که مردم یمن با محاصره ظالمانه، ممانعت از ورود کشتی های نفتی و بسته بودن فرودگاه ها دست و پنجه نرم می نمایند و می بایست هرچه زودتر رایزنی ها در مورد برقراری یک آتش بس دائم و حل و فصل فراگیر سیاسی شروع گردد.

دولت صنعاء اعلام نموده است که پیش از هرگونه توافقی ابتدا باید محاصره یمن برداشته گردد و این امر نباید به عنوان یک اهرم فشار در مذاکرات مورد استفاده ائتلاف سعودی قرار گیرد.

با این حال تیم لیندرکینگ نماینده دولت آمریکا در امور یمن، روز چهارشنبه، به شبکه الجزیره گفت که اگر دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعاء) با طرح واشنگتن برای آتش بس موافقت نکند، هیچ یاری غذایی وارد یمن نخواهد شد.

او مدعی شده بود که دولت آمریکا پیشنهاد معقول و عادلانه ای برای توقف جنگ در یمن ارائه نموده و دولت سعودی و دولت مستعفی منصور هادی نیز از آن حمایت نموده اند؛ اما دولت نجات ملی (مستقر در یمن) هنوز موافقت خود را اعلام ننموده است.

طبق طرح آمریکا، دولت صنعاء باید عملیات نظامی در مأرب و حملات به خاک عربستان سعودی را متوقف کند و در ازای آن کشتی های سوختی بتوانند در سواحل یمن پهلو بگیرند و پروازها در فرودگاهها نیز تحت شرایطی از سر گرفته گردد؛ اما در این طرح هیچ اشاره ای به توقف حملات ائتلاف سعودی به یمن نشده است.

در این میان دولت نجات ملی یمن نیز با این طرح مخالفت نموده و گفته است که این طرح سعی دارد از مسأله حقوق طبیعی مردم یمن برای دست یابی به غذا و سوخت به عنوان یک امتیاز بهره ببرد و صنعاء هرگز حاضر نیست که موضوعات انسانی در توافقات گنجانده گردد.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 7 تیر 1400 بروزرسانی: 7 تیر 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 879

به "وزیر خارجه عمان درباره برقراری آتش بس دائم در یمن ابراز امیدواری کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر خارجه عمان درباره برقراری آتش بس دائم در یمن ابراز امیدواری کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید