چرا نباید به وام 400 میلیونی مسکن جوانان دل بست؟

به گزارش مجله جغتای، آینده نگری همواره نمی تواند به سود شما تمام گردد. حداقل صندوق پس انداز مسکن جوانان می تواند این اصل را زیر سوال ببرد. شاید 400 میلیون تومان در حال حاضر رقم قابل توجهی باشد و نصف سرمایه لازم برای خرید یک واحد مسکونی در تهران و کل سرمایه لازم در شهرستان ها را پوشش دهد، اما 15 سال آینده معلوم نیست چه اتفاقی در بازار مسکن بیافتد. افزایش قیمت مسکن، افزایش مبلغ دیگر انواع وام و تورم و ... هر کدام می تواند در این 15 سال سپرده گذاری شما را بی معنی کند. آنالیز شرایط کسانی که 15 سال پیش به فکر افتتاح حساب افتاده اند و همچنین کسانی که پیش از این وام را دریافت نموده و از سپرده گذاری بلندمدت خود پشیمان شده اند، می تواند تا حدودی مسئله را برایمان روشن کند.

چرا نباید به وام 400 میلیونی مسکن جوانان دل بست؟

جهت دریافت خدمات در ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

متقاضی وام مسکن جوانان سال جاری 53 میلیون وام می گیرند

افزایش وام صندوق پس انداز مسکن جوانان به 400 میلیون تومان خیلی ها را به اشتباه انداخته. این وام 400 میلیونی به کسانی پرداخت می گردد که سال جاری حساب باز نمایند. آن ها 15 سال دیگر وام 400 میلیونی را دریافت می نمایند. در حال حاضر وام صندوق جوانان به کسانی تعلق می گیرد که از 15 سال پیش یعنی سال 84 آغاز به سپرده گذاری نموده بودند. آن ها سال جاری وام 53 میلیون تومانی دریافت خواهند کرد که در عمل هیچ کارایی برای خرید خانه ندارد. جدول سپرده گذاری وام مسکن جوانان در سال 84 نشان می دهد آن هایی که 15 سال پیش به فکر سپرده گذاری افتاده بودند، تا به امروز در مجموع حدود چهار میلیون و 600 هزار تومان سپرده گذاری نموده اند و مبلغ وام آن ها در تهران 53 میلیون، کلانشهر ها 47 میلیون و سایر شهر ها 45 میلیون تومان است. آن ها برای اینکه وام 400 میلیونی بگیرند، باید با مراجعه به شعبه، ببینند چه مبلغی را باید به سپرده شان اضافه نمایند. حساب و کتاب دقیق بر عهده بانک است و بنا به شرایط متفاوت خواهد بود.

تجربه افتتاح حساب صندوق مسکن جوانان

بهترین راه برای اینکه کارایی وام مسکن جوانان را آنالیز کنیم، مراجعه به کسی است که خودش از این وام استفاده نموده. یکی از مشتریان بانکی سپرده گذاری در صندوق مسکن جوانان را از سال 80 آغاز نموده و تجربه خود از 15 سال سپرده گذاری و دریافت وام در سال 95 را به اشتراک گذاشته است. او می گوید برای فرزندش از بدو تولد و زمانی که نوزاد بوده حسابی به عنوان وام مسکن نوجوانان باز نموده و در آن موقع جدولی را به وی ارائه نموده بودند که طبق آن قرار بود ماهیانه مبالغی را در حساب بانکی سپرده گذاری کند.

او می گوید از سال 80 که در حال پرداخت مبالغی به بانک است، هر ساله میزان مبلغ پرداختی را طبق جدول افزایش داده و در سال 95 وقتی برای دریافت تسهیلات مسکن اقدام نموده، با موارد جدیدی از طرف بانک روبرو شده و به این نتیجه رسیده که کل امیدواری اش در طول 15 سال سپرده گذاری برای دریافت وام مسکن اشتباه بوده. به گفته این مشتری، بانک در سال 95 به راحتی اعلام نموده اغلب مشتریانی که در سال 80 اقدام به افتتاح حساب صندوق پس انداز جوانان برای فرزندان خود نموده اند امروز به مشکل برخورد می نمایند و جداول اشکال داشته؛ بنابراین پرداختی ها طبق نمودار ارائه شده بانک صورت نگرفته و حالا میزان پرداخت وام که در ابتدا 44میلیون تومان اعلام شده بود، حداقل 10میلیون تومان کمتر خواهد بود و اگر این وام از تهران به سایر شهر ها منتقل گردد، دوباره مبلغ دیگری هم از آن کم می گردد! این مشتری می گوید در طول 15سال مبالغ را طبق جدول و حتی بالاتر از آن به حساب بانک واریز نموده است و با این وجود موقع دریافت وام با چنین مسئله ای روبرو شده.

آنالیز ها نشان می دهد در سال 95 بدترین شرایط برای وام مسکن جوانان به وجود آمده بود. کسانی که سال 80 آغاز به سپرده گذاری نموده بودند روی کاغذ می توانستند در سال 95 حداکثر 44 میلیون تومان وام بگیرند. در حالی که سال 95 مبلغ وام مسکن از محل اوراق تسه 110 میلیون تومان بود. این یعنی آن موقع می شد بدون حتی یک روز سپرده گذاری با پرداخت 15 میلیون تومان وام 110 میلیونی گرفت. در چنین شرایطی وام 44 میلیونی صندوق مسکن جوانان هیچ کارایی ندارد.

جدولی که مشتری بانک درباره آن صحبت می نماید، جدولی است که به عنوان حداقل مبلغ سپرده گذاری برای دریافت وام مسکن جوانان در شهر های کوچک اعلام شده و حداقل مبلغ سپرده گذاری آن در ماه اول شش هزار تومان بوده. این مشتری در طول 15 سال سه میلیون و 180 هزار تومان در بانک سپرده گذاری نموده که برای دریافت وام 33 میلیونی در شهر های کوچک کافی بوده است. او اگر می خواست وام 44 میلیونی بگیرد، باید در مجموع چهار میلیون و 120 هزار تومان سپرده گذاری می کرد. این اشتباه در ارائه جدول طبیعتا تقصیر مشتری نیست و می تواند برای کسانی که می خواهند وام مسکن جوانان بگیرند، مسائل بزرگی به وجود بیاورد.

منبع: فرارو
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 14 مهر 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 374

به "چرا نباید به وام 400 میلیونی مسکن جوانان دل بست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نباید به وام 400 میلیونی مسکن جوانان دل بست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید