کووید 19 و تغییراتی که در تغذیه ما ایجاد کرد

به گزارش مجله جغتای، ایرنا/ شیوع کرونا در یک ساله گذشته باعث شده تا در شیوه زندگی و به تبع آن عادات غذایی و رفتارهای تغذیه ای ما تغییراتی ایجاد گردد که گاهی خوب و به نفع سلامت و گاهی به ضرر سلامت مان بوده است، برای شناخت و تصحیح این تغییرات به نفع سلامت جامعه چگونه آنها را بشناسیم و در برابر آنها چه کنیم؟

کووید 19 و تغییراتی که در تغذیه ما ایجاد کرد

به گزارش از موسسه سلامت و بهداشت عمومی کشور، از سال گذشته با شیوع مرگبار کرونا و استمرار بحرانی که ایجاد کرد بسیاری از ارکان و شیوه های زندگی ما تغییر کرد. بدون شک تغییر گسترده در تغذیه و زندگی همچنین عادات غذایی در این بین بسیار چشمگیر بوده است.

توجه به اهمیت تغذیه در تقویت سیستم ایمنی که خود منجر به افزایش توان بدن در مقابله با بیماری های عفونی می گردد در دوران خانه نشینی بالا گرفته و رفته رفته منجر به تغییر عادات غذایی و تغذیه افراد شده و افزایش مصرف میوه ها و سبزی ها در این دوره با وجود مسائلی که برای ضد عفونی آنها وجود دارد، باعث شده که مصرف این اقلام غذایی که پیش از این در سبد غذایی مردم وجود نداشت کمی بیشتر گردد. اگرچه افزایش قیمت این مواد غذایی به خصوص میوه ها باعث شده که افراد احساس نمایند که برای سلامت شان کوتاهی نموده اند.

ماندن در خانه و کاهش تفریحات دیگر خوردن غذا را به اصلی ترین روش گذران وقت تبدیل کرد. خانه نشینی و تمایل به خوردن غذا برای برطرف کسالت از یک طرف و کاهش فعالیت های فیزیکی باعث شد که با افزایش آمار اضافه وزن و چاقی در جامعه روبرو شویم. امری که پیش از این هم از مسائل بهداشتی جامعه به شمار می آمد و این موضوع باعث وخیم تر شدن اوضاع در دوران کرونا شده است.

بُعد دیگر شیوه زندگی ما که متاثر از پاندمی دچار تهدید بوده است بعد روانی است و اختلال خواب، ترس از بیماری و استرس شدید باعث شدند که سلامت روانی بسیاری از افراد دچار اختلال گردد، روش های مقابله با این استرس برای افراد مختلف متفاوت بوده و از پرخوری عصبی تا بی اشتهایی عصبی را در بر گرفته است.

تاکید بر اهمیت سلامت روان و دوری از استرس در مقابله با ابتلا به بیماری، جامعه را به سمت همه روش های معقول و نامعقول مقابله با استرس سوق داده و در زمینه غذا و تغذیه ترویج انواع مواد غذایی که درست یا نادرست آرامبخش نامیده شده اند، استفاده از داروهای آرامبخش و سایر مواد مانند الکل که متاسفانه در بعضی از موارد منجر مرگ افراد شده و پیامد استفاده نامناسب غذا و مصرف خود سرانه داروها باعث افزوده شدن اضافه وزن و چاقی بوده است.

باید این تغییرات در فرهنگ کلی غذا و تغذیه در کشور مورد آنالیز قرار گیرند و از فرصت ها به نفع سلامت جامعه استفاده شده و از حالا برنامه ای برای موارد تهدید در نظر گرفته گردد، این آینده نگری می تواند از عوارض مخرب شیوع ویروس در فردای بدون کرونا پیشگیری نموده و باعث گردد مانند همواره با بحرانهای سلامت پسا کرونا روبرو نشویم.

منبع: همگردی
انتشار: 27 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 خرداد 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 860

به "کووید 19 و تغییراتی که در تغذیه ما ایجاد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کووید 19 و تغییراتی که در تغذیه ما ایجاد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید