آیا نیشابور ثبت جهانی می گردد؟

به گزارش مجله جغتای، ثبت جهانی نیشابور مهم ترین برنامه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان نیشابور است.

آیا نیشابور ثبت جهانی می گردد؟

نیشابور شهری در استان خراسان رضوی، مرکز شهرستان نیشابور و دومین شهر بزرگ استان های خراسان پس از مشهد است. نیشابور که در شمال شرق ایران جای گرفته، از مهم ترین مراکز تاریخی، گردشگری، صنعتی برای کشور و منطقه است. این شهر که یکی از چهار شهر مهم منطقه شمال شرق شناخته می گردد و نمادی از تاریخ و فرهنگ ایران شناخته می گردد، سال ها است که در لیست ثبت دنیای واقع شده است.

در جلسه ای که مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، با فرماندار شهر نیشابور و اعضای شورای شهر و شهردار نیشابور داشت، گفت:

نیشابور جزو 4 شهر تاریخی دنیا است که 3 شهر مرو، بلخ و هرات ثبت دنیای شده اند و نیشابور هنوز در لیست موقت ثبت دنیای واقع شده است.

ابوالفضل مکرمی فر، مدیر کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی، چنین ادامه داد:

هدف ما ثبت دنیای شهر کهن نیشابور است، همه باید همت و پشتیبانی نمایند تا این اتفاق مهم برای نیشابور رخ دهد.

مکرمی فر افزود:

عرصه تاریخی نیشابور با 3 هزار و 600 هکتار مساحت منحصر به فردترین عرصه تاریخی است و ضوابط ابلاغی سال 1392 الزاما باید رعایت گردد.

وی در این مورد به بعضی از درخواست ها اشاره نمود و رعایت حریم این عرصه تاریخی را ضروری دانست. وی در این خصوص گفت:

ما شرمسار بعضی درخواست ها هستیم، چون نمی توانیم الزامات میراث فرهنگی را رعایت نکنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی بر ارزش تاریخی نیشابور تاکید نموده و یادآوری کرد که این ارزش تاریخی باید برای مسئولان شهرستان درونی گردد. وی بعلاوه با اشاره به شاخصه های دنیای شدن یک شهر، اذعان کرد که نیشابور 4 شاخصه از این خصوصیات را داراست. مکرمی در این خصوص میراث کشاورزی، مفاخر دنیای، صنایع دستی و روستاهای تاریخی را 4 شاخصی دانست که نیشابور در آن ها سرآمد است.

وی افزود با وجود اینکه نیشابور شماره ثبت موقت برای دنیای شدن را دریافت نموده و در ردیف چهارم دنیای شدن واقع شده است، اما ثبت دنیای آن موجب افزایش گردشگران خارجی شده و فرصت های مالی بسیاری را برای پیشرفت نیشابور ایجاد می نماید.

وی در ادامه چنین گفت:

اگر شرایط به ما اجازه دهد که کاوش های نیشابور را ادامه دهیم و معماری این شهر را از زیر خاک بیرون بیاوریم گنجی را برای این شهر پیدا نموده ایم، هنوز دیوار های معماری و پیاده رو های دوره سلجوقی شادیاخ زیر خاک است، حتی هنوز دیوار شهر کهن وجود دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی خواستار همکاری مسئولان شهرستان، فرماندار، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر شد و اذعان کرد که فرصت تاریخی به وجود آمده برای معرفی نیشابور به دنیایان را نباید از دست داد. وی در این زمینه اشاره ای به شهر توس کرد که یک بار فرصت دنیای شدن را به علت وجود چندین دکل برق از دست داد و تا به امروز نتوانسته دوباره این شرایط را به دست آورد. مکرمی با یادآوری تجربه ای که از شهر توس به جا ماند، خواستار این شد که همه مسئولان همکاری نمایند تا فرصت به دست آمده برای نیشابور، تبدیل به ثبت دنیای آن گردد.

منبع: کجارو / میراث آریا
انتشار: 25 فروردین 1401 بروزرسانی: 25 فروردین 1401 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1210

به "آیا نیشابور ثبت جهانی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا نیشابور ثبت جهانی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید