ارتباط میان التهاب معده با آلزایمر

به گزارش مجله جغتای، پزشکان در یک سری آزمایشات نو دریافته اند نوع شایعی از التهاب معده که بر اثر یک عفونت باکتریایی روی می دهد، افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در پی دارد.

ارتباط میان التهاب معده با آلزایمر

بر اساس مطالعه اخیر دانشگاه مک گیل در کانادا، باکتری هلیکوباکتر پیلوری که در معده دو سوم جمعیت دنیا یافت می گردد، می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

متخصصان در این آزمایش ها، اطلاعات سلامت بیش از چهار میلیون فرد بالای 50 سال را بین سال های 1988 تا 2019 در بریتانیا آنالیز کردند.

آن ها در این آنالیز ها دریافتند، افرادی که به نوعی عفونت شایع معده به نام هلیکوباکتر پیلوری مبتلا شده بودند، 11 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار گرفته بودند.

عفونت ناشی از این باکتری می تواند باعث سوء هاضمه، التهاب معده و زخم معده گردد و گاهی نیز می تواند باعث ابتلا به سرطان معده گردد. این باکتری بعلاوه می تواند به بافت معده و قسمت اول روده کوچک آسیب برساند.

متخصصان علوم پزشکی در دانشگاه مک گیل امیدوارند که مطالعه آنها بتواند موارد ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

با توجه به پیری جمعیت دنیا، انتظار می رود در 40 سال آینده تعداد بیماران مبتلا به آلزایمر و زوال عقل سه برابر گردد.

دکتر پل براسارد، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد دانشگاه مک گیل در بیانیه ای گفته است که در حال حاضر روش های درمانی کمی برای این گروه از اختلالات و بیماری های ذهنی وجود دارد.

بر اساس داده های سازمان دنیای بهداشت در حال حاضر بیش از 55 میلیون نفر در سراسر دنیا به بیماری زوال عقل مبتلا هستند که بیش از 60 درصد آنها در کشورهای فقیر و کمتر پیشرفته زندگی می نمایند.

انتظار می رود تعداد مبتلایان به زوال عقل در آینده افزایش یابد. بعلاوه گفته می گردد زنان بیش از مردان به بیماری های زوال عقل مبتلا می شوند.

انجمن دنیای آلزایمر نیز تخمین زده است که تعداد افراد مبتلا به زوال عقل در 20 سال آینده تقریبا دو برابر می گردد. به گفته این انجمن در سال 2030 تعداد افراد مبتلا به این بیماری به 78 میلیون و در سال 2050 به 139 میلیون نفر خواهد رسید.

منبع: گردشبان
انتشار: 12 دی 1402 بروزرسانی: 12 دی 1402 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1504

به "ارتباط میان التهاب معده با آلزایمر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط میان التهاب معده با آلزایمر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید