اصول نگهداری از فنچ

به گزارش مجله جغتای، فنچ ها پرندگانی مجذوب کننده و سرگرم کننده هستند. این پرندگان برای کسانی که وقت کافی برای بازی و صحبت کردن با حیوان خانگی خود ندارند ایده آل است. فنچ ها دارای رنگ های متنوع هستند و ظاهری زیبا دارند و نگهداری ار آن ها بسیار آسان است. این پرندگان با انسان ها ارتباط برقرار نمی کنند و نمی توانی با آن ها بازی کنید، اما ظاهر زیبا و صدای آنها می تواند نشاط انگیز باشد. عمر میانه فنچ ها چهار تا هفت سال است، بعضی از آن ها بیشتر نیز عمر می کنند. این پرندگان تنهایی را دوست ندارند. پس اگر قصد نگداری از فنچ را دارید یک زوج آن ها را خریداری کنید. اگر میخواهید فنج های بیشتری نگهداری کنید دقت کنیدهمیشه تعداد آن ها زوج باشدو تعدادنرها و ماده ها برابر باشد. زیرا زمانی که فنچ ها به صورت زوج هستند و شما تنها یک پرنده به قفس اضافه می کنید، پرنده های قبلی او را نخواهند پذیرفت. اگر یک زوج نو اضافه کنید رقابت و درگیری بین آن ها پیش خواهد آمد. اما اگر دو زوج اضافه کنید معمولا مسئله ای پیش نمی آید. فنچ های نر دارای نوک قرمز پر رنگ وگونه های نارنجی بوده و پرهای تزیینی بیشتری دارند. نوک فنچ ماده کم رنگ تر (نارنجی) است و اکثرا پر های یک دست دارد.

اصول نگهداری از فنچ

اگر در تشخیص فنچ نر و ماده مشکل دارید از فروشنده کمک بگیرید. جثه این پرندگان کوچک است و برای نگهداری از آن ها نیازی به خرید یک قفس بزرگ ندارید. اما اگر قصد دارید جوجه های آن ها را نگه دارید یا فنچ های جدیدی خریداری کنید از همان ابتدا قفس بزرگتری خریداری کنید تا پرندگان فضای کافی برای پرواز و تحرک ودسترسی کافی به آب و غذا داشته باشند. تنها ورزش فنچ ها این است که به صورت افقی در قفس پرواز کنند، بنابراین طول قفس مهم تر از عرض آن است. برای یک زوج فنچ حدود هفتاد سانتی متر فضای افقی در نظر بگیرید. این پرندگان به سر و صدا و رفت و آمد حساس هستند و باید قفس آن ها را در مکانی ساکت و کم تردد قرار دهید تا آرامش داشته و دچار استرس نشوند. کف قفس را می توانید با روزنامه بپوشانید. قفس را به صورت هفتگی تمیز کنید و ماهی یک بار آن را ضدعفونی کنید.

ظرف های آب و غذا باید به گونه ای در قفس قرار داده شوند که آب و غذا به مدفوعی که در حین پرواز پایین می ریزد آلوده نشوند. معمولا ظرف های مخصوص و آماده به گونه ای ساخته شده اند که مخزن اصلی در خارج از قفس است و پرنده می تواند از داخل به آب یا غذا دسترسی داشته باشد. ظرف های غذا باید از جنس استیل زنگ نزن یا پلاستیک باشند تا امکان آلودگی میکروبی به حداقل برسد. قفس چوبی برای نگهداری پرندگان مناسب نیست چون شستن آن پس از آلوده شدن به مدفوع و ضدعفونی ماهیانه آن امکان پذیر نیست. از طرفی ممکن است خرده های چوب باعث خراش پای پرنده شوند. بهتر است ظروف آب و غذای اضافی در منزل داته باشید و زمانی که در حال شستشوی ظروف قبلی هستید، ظروف یدکی را جایگزین آنها کنید. بهتر است ظرف غذا را در یک طرف قفس و ظرف آب را در طرف دیگر قر ار دهید تا پرندگان برای دسترسی به آب و غذا مجبور به پرواز و تحرک بیشتر شوند.

برای اینکه پرندگانی سالم وشاداب داشته باشید باید چند ساعت در هفته باید در معرض نور طبیعی خورشید قرار بگیرند. نوری که از پشت شیشه به آن ها می تابد کافی نیست و باید نور خورشید را مستقیما دریافت کنند. هیچ گاه فنچ ها را در زیر آفتاب نگذارید.

غذای مصرفی این پرندگان باید دارای مواد مغذی کافی باشد، می توانید از غذا های آماده مخصوص فنچ که فروشنده به شما ارائه می دهد استفاده کنید یا اینکه از غذاهای موجود در منزل برای تغذیه آن ها استفاده کنید.تخم مرغ پخته با پوست، سبزیجات و میوه جات به همرا ارزن برای تغذیه فنچ ها پیشنهاد می شوند. کف دریا در بیشتر پرنده فروشی ها وجود دارد و مصرف آن باعث محکم شدن نوک حیوان می شود. غذای مصرف نشده را هرروز از قفس خارج کنید تا با مشکل رشد میکروب ها و بوی نامطبوع روبرو نشوید.

در صورت بروز علائم بیماری پرنده بیمار را از بقیه جدا کنید تا بیماری به بقیه سرایت نکند و از دامپزشک توصیه دارویی مناسب برای پرنده بیمار را دریافت کنید

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1313

به "اصول نگهداری از فنچ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول نگهداری از فنچ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید