امیدواری دانشمندان به تاثیر حداکثری واکسن کرونا

به گزارش مجله جغتای، خبرنگاران: پژوهشگرانی که در حال تحقیق بر روی توالی نوع وخیم بیماری ناشی از ویروس کرونا در سرتاسر دنیا هستند، می گویند این توالی در سطحی دچار جهش نمی گردد که به شکل چشمگیری آن را مرگبار کند. یافته های این تیم کارکشته تحقیقاتی باعث امیدواری در این باره شده که وقتی واکسن بیماری کووید-19 کشف گردد، روی بیشتر افراد موثر واقع گردد.

امیدواری دانشمندان به تاثیر حداکثری واکسن کرونا

دکتر وینیت منچری، متخصص همه گیری بیماری ها در بخش پزشکی دانشگاه تگزاس در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: وقتی به توالی های ژتنیکی موجود از سرتاسر دنیا نگاه می کنید، آنچه می بینید این است که یک جهش مسلط وجود ندارد.

او گفت: خبر خوب این است که، چون جهش قابل ارزیابی نیست، می توانیم نتیجه بگیریم که واکسن می تواند در خصوص هرگونه توالی موجود موثر واقع گردد.

دکتر منچری ده سال است که روی ویروس های کرونا تحقیق می نماید، از جمله ویروس سارس. بیشتر تحقیقات او بر تعامل میان ویروس ها و سیستم ایمنی میزبان تمرکز داشته است. او همچنین بر تهدید ویروس های خفاش و آنچه که آن را قابل سرایت به انسان می نماید تحقیق نموده است.

گروه تحقیقاتی او شاید در فهم بهتر انتشار ویروس مرگبار کرونا نقش حیاتی ایفا نماید.

سازمان بهداشت دنیای می گوید دست کم 20 نوع واکسن ویروس کرونا در دنیا فراوری شده است. اولین دور آزمایشی آن بر انسان، تحت مدیریت شرکت بیوتکنولوژی مدرنا، مستقر در بوستون در سیاتل شروع شده است.

هرچند سرعت رسیدن واکسن به مرحله آزمایش تقریبا بی نظیر بوده است، اما کارشناسان می گویند قرار دریافت واکسن در دسترس عموم مردم، احتمالا حدود 18 ماه طول می کشد.

به گفته دکتر منچری، بعضی ویروس ها می توانند به دارو ها و واکسن ها مقاوم باشند. اما یافته های اولیه حاکی است که سرعت این مقاومت آنقدر نیست که میزان کشندگی ویروس کرونا را افزایش دهد. او گفت: این خبر خوبی است.

دکتر منچری اضافه نمود: این گفته به این معنی نیست که چنین اتفاقی محال است، اما اگر بتوانیم واکسن یا داروی آن را فراوری کنیم، می توانیم بر اکثریت بزرگی از مردم در بیشتر زمان ها موثر واقع شویم.

دکتر منچری می گوید علی رغم آن که از سال 2010 بر روی ویروس های کرونا کار و تحقیق می نماید، اما میزان شیوع فعلی بیماری او را غافگلیر نموده است.

او گفت: نمی دانم که آیا باید چنین میزان و سطحی از این وضع را پیش بینی می کردم یا نه. پیش بینی می کردم که در مقیاس کوچکتری رخ دهد، مانند انتشار اولیه سارس که هشت هزار نفر را مبتلا کرد و آن موقع شیوع چشمگیری بود.

او گفت: این شیوع از نظر نحوه سرایت و سرعت انتشار قابل توجه بود. انتظار داریم که اینجا ظرف کمتر از سه ماه، بیش از نیم میلیون مورد ابتلا داشته باشیم.

شمار کلی موارد ابتلا به ویروس کرونا در سطح دنیا احتمالا تا به امروز از نیم میلیون نفر گذشته است. شمار موارد تایید شده ابتلا در دنیا حدود 450 هزار نفر اعلام شده، اما گفته می گردد که بسیاری از افراد بدون آن که مورد آزمایش و ثبت قرار گیرند به آن مبتلا شده اند.

ایالات متحده به سرعت در حال تبدیل شدن به کانون شیوع است. در این کشور حدود 60 هزار نفر مبتلا به کووید-19 تشخیص داده شده اند، که یک مرض دستگاه تنفسی در نتیجه ابتلا به ویروس است و مشخصا سالمندان دارای بیماری های زمینه ای را هدف قرار می دهد. ویروس کرونا در آمریکا تا به امروز دست کم 812 نفر را کشته است.

منبع: independent

منبع: برترین ها
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 292

به "امیدواری دانشمندان به تاثیر حداکثری واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیدواری دانشمندان به تاثیر حداکثری واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید