انتقاد دولت ترکیه از بیانیه گروهی از دریاداران سابق ارتش، بازداشت 10 تن

به گزارش مجله جغتای، خبرگزاری خبرنگاران- گروهی از دریاداران بازنشسته ترکیه بیانیه ای را درباره نگرانی شان از احتمال خروج کشورشان از توافقنامه بین المللی مونترو منتشر کرده اند که مقام های این کشور آن را بی شباهت با تاریخ کودتاهای نظامی ترکیه نمی دانند.

انتقاد دولت ترکیه از بیانیه گروهی از دریاداران سابق ارتش، بازداشت 10 تن

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، 103 افسر سابق نیروی دریایی ترکیه از مطرح شدن این مساله که ترکیه می تواند از توافقی بین المللی خارج شود که عبور و مرور دریایی را از طریق تنگه های بوسفور و داردانل تنظیم می کند، انتقاد کرده اند؛ این دو تنگه دریای مدیترانه را با دریای سیاه متصل می کند.

فواد اوکتای، معاون رئیس جمهوری ترکیه امضاکنندگان این بیانیه را با افرادی ترسو که در یک گورستان سوت می زنند مقایسه کرد.

نعمان کورتولوش، معاون رهبر حزب حاکم ترکیه نیز در توئیتی نوشت، آنها عاشقان ترکیه قدیمی هستند که خودشان را فراتر از خواسته ملت می دانند.

احتمال خروج ترکیه از کنوانسیون 1936 مونترو اخیرا و در جریان مصاحبه درباره ساخت و ساز یک کانال عبور و مرور دریایی در شمال استانبول مطرح شد که می تواند تنگه بوسفور را دور بزند.

این دریاداران بازنشسته در بیانیه منتشر شده خود گفتند: این واقعیت که خروج از کنوانسیون مونترو به عنوان بخشی از مصاحبهها درباره کانال استانبول و اختیارات خروج از معاهدات بین المللی مورد بحث و مصاحبه قرار گرفته، باعث نگرانی است.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: بر این باوریم که باید از همه نوع اظهارات و اقداماتی که منجر به بحث در مورد خروج از کنوانسیون مونترو می شود، که دارای جایگاه قابل توجهی در بقای ترکیه است، خودداری شود.

مقام های حزب حاکم و دولت اعلام کرده اند که این اظهارنظر از سوی این دریاداران سابق بی شباهت با کودتاهای نظامی قبلی در ترکیه نیست. دادستان ارشد آنکارا تحقیق در مورد این بیانیه از سوی دریاداران را آغاز کرده است.

ترکیه در سالهای 1960، 1971 و 1980 کودتا را تجربه کرده و در سال 1997 نیز مداخله نظامی را شاهد بود که باعث استعفای دولت ائتلافی به رهبری اسلام گراها بود. در سال 2016 نیز کودتایی نافرجام به کشته شدن بیش از 250 تن منجر شد.

ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در توئیتی نوشت: بیانیه از سوی گروهی از اعضای بازنشسته ارتش که بازگو کننده دوره ای از کودتاهاست فقط باعث شده تا آنها را مضحک و رقت انگیز نشان دهد. بیایید به آنها یادآور شویم که کشور عزیزمان و نمایندگانش هرگز اجازه این ذهنیت و اشتیاق را برای تعلیم و تربیت نظامی نمی دهند.

وزارت دفاع ترکیه نیز در بیانیه ای گفت، نیروهای مسلح ترکیه را نمی توان وسیله ای برای حرص، جاه طلبی و اهداف شخصی آن دسته از افرادی قرار داد که هیچ وظیفه یا مسئولیتی ندارند.

در همین حال خبرگزاری آناتولی امروز گزارش کرد، ترکیه 10 تن از این دریاداران بازنشسته را در ارتباط با مخالفتشان با طرح خروج آنکارا از کنوانسیون مونترو بازداشت کرده است.

کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفته که بیانیه منتشر شده از سوی این دریاداران سابق از مشخصه های توطئه نظامی برای سرنگونی دولت است.

وی گفت: گروهی از سربازان بازنشسته با انتشار این بیانیه که بیانگر دوران کودتاهای نظامی در ترکیه است، خودشان را در موقعیتی مضحک و رقت باری قرار داده اند.

وبسایت خبری هبرتورک نیز گزارش کرد، این دریاداران به توطئه چینی علیه امنیت کشور و نظم قانون اساسی مظنون هستند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 16 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 795

به "انتقاد دولت ترکیه از بیانیه گروهی از دریاداران سابق ارتش، بازداشت 10 تن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد دولت ترکیه از بیانیه گروهی از دریاداران سابق ارتش، بازداشت 10 تن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید