اینجا مرکز جنگل های بلوط ایران است

به گزارش مجله جغتای، برای ورود به استان کرمانشاه چندین مسیر وجود دارد، اما مهم ترین محور ورودی به کرمانشاه مسیر تهران- ساوه است. بیش از 80 درصد سفرهای داخلی از ورودی این جاده که در شرق استان واقع است، انجام می گردد، بنابراین ما نیز سفر خود را از همین محور آغاز می کنیم. شما نیز می توانید باتوجه به مبدا خود مسیر ما را از هر کجا که می توانید دنبال کنید.

اینجا مرکز جنگل های بلوط ایران است

به گزارش همشهری آنلاین؛ باید بدانید که در این مسیراز شهرهای همدان و اسدآباد می گذرید. فاصله کرمانشاه تا تهران حدود 500 کیلومتر است. این مسیر کوتاه ترین مسیر تهران به کرمانشاه محسوب می گردد. فاصله زمانی کرمانشاه به تهران از این مسیر نیز حدود 6 ساعت است.

پس از گذر از اسدآباد همدان به کنگاور، صحنه، هرسین و شهر کرمانشاه می رسید. از کرمانشاه نیز دو مسیر در پیش رو واقع شده است. یک مسیر از روانسر به سمت پاوه و اورمانات منتهی می گردد و مسیر دوم به سمت غرب استان می رود که شامل اسلام آباد، دالاهو، سرپل ذهاب، قصرشیرین و مرزخسروی است. ما در این سفر مسیر دوم را انتخاب می کنیم و به سمت غرب و اسلام آباد می رویم. فاصله شهرکرمانشاه تا اسلام آباد غرب نیز 65 کیلومتر است. اسلام آباد نقاط تماشای و گردشگری مخصوص به خود را دارد که تماشاشان خالی از لطف نیست.

تپه تاریخی چغاکاوانه

تپه چغاکاوانه یکی از کهن ترین جاذبه های گردشگری و تاریخی در شهرستان اسلام آباد است. برای تماشا این اثر تاریخی که احتمالا شهری باستانی بوده است، باید به مرکز شهربروید. جایی که در شمال رودخانه برف آباد و میان خانه های مسکونی قرار گرفته است. در کاوش های اجرا شده در تپه دو طبقه مختلف پیدا شده که حدود 100 تا 150 سال با هم اختلاف زمانی دارند. ساختمان هر دو طبقه با خشت خام بنا شده است. قدمت بعضی از آثار کشف شده در تپه چغاگاوانه، متعلق به هزاره دوم قبل از میلاد است. بعضی از آثار تاریخی به دست آمده در این تپه با آثار کشف شده از شوش، شباهت های بسیاری دارد که می توان به تعدادی لوح گلی منقوش به خط میخی بابلی، مجسمه حیوانی شبیه به گرگ، مجسمه سفالی، پیکان مفرغی، آویز طلا، مهر استوانه ای با متنی به خط میخی بابلی که متعلق به هزاره دوم پیش از میلاد است، اشاره نمود. در مهر استوانه ای، چهره زنی با لباسی چین دار و بلند حک شده است که کلاهی مدور بر سر دارد و در مقابل یکی از خدایان ایستاده است. روی مهر چنین نوشته شده است: سامی توم دختر تالری خدمتگزار خدای اداد.

منطقه جنگلی گلال سیاه

منطقه جنگلی گلال سیاه پر از درختان بلوط است و به همین علت به اسلام آباد غرب مرکز جنگل های بلوط ایران داده شده است. جنگل و دشت های این منطقه می تواند برای گردشگران بسیار تماشای و زیبا باشد. تفرجگاه گلال سیاه در حدود پنج کیلومتری جنوب شهر اسلام آباد غرب در جاده اسلام آباد غرب به گیلانغرب واقع شده است.

روستای شالان

روستای شالان نیز یکی از جاذبه های طبیعی شهرستان اسلام آباد است. در این روستا می توانید آثار تاریخی و آرامگاه های مقدس متعددی را که بیشتر آن ها متعلق به دوران حکومت صفویه است ببینید. این آثار به دستور شاه عباس احداث شده اند که شامل مقبره ابودجانه، مقبره بابا شیخ، مقبره بابافقی، آبشار پیران، ویرانه های قصر یزدگرد، بنای سنگی به نام طاق گرا و مسجد عبدالله بن عمر است. اقلیم مناسب و جریان رودخانه الوند در کنار پوشش جنگلی در ارتفاعات دالاهو با چشم اندازی زیبا، این منطقه را به تفرجگاه مناسبی برای گردشگران و مسافران تبدیل نموده است.

آرامگاه ابودجانه

آرامگاه ابودجانه در مجاورت مسیر ریجاب به بابا یادگار در شهرستان اسلام آباد واقع شده است. این اثر تاریخی متعلق به دوران صدر اسلام است. در این آرامگاه چند مقبره به سبک معماری چهارطاقی های دوران حکومت ساسانیان دیده می گردد. یکی از این قبرها بین مردم بومی و محلی به مقبره ابودجانه معروف است که برای آن احترام زیادی قائل هستند. مقبره ای به شکل هندسی چهار ضلعی که روی آن را گنبدی به شکل مخروط، فرا گرفته است. در جنگ احد هنگامی که مشرکان، نیروهای اسلام را شکست دادند، ابودجانه نیز مانند حضرت علی(ع) در کنار پیامبر (ص) باقی ماند و از آن حضرت دفاع کرد. در سال 1387 در این قبرستان، گنبد اصلی مقبره ابودجانه و تعدادی از مقبره های سنگی آن بازسازی شد.

آتشکده و سد شیان

آتشکده شیان در 3 کیلومتری روستای قلعه شیان بخش حمیل شهرستان اسلام آباد واقع شده است. پس از ساخت سد در منطقه شیان، آثاری متعلق به هزاره دوم پیش از میلاد تا دوران اسلامی کشف شد. آتشکده شیان نیزنخستین و بزرگ ترین آتشکده دوران ساسانی است که در کرمانشاه کشف شده است. گچ بری های نفیس از دوران ساسانیان و تعدادی آتشدان جزو تزئینات و آثار موجود در این آتشکده است. بعلاوه سد شیان روی سراب 2400 ساله شیان برای تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی ساخته شده است. اطراف این سد آلاچیق هایی نیز برای رفاه گردشگران وجود دارد.

سراب شرف آباد

سراب شرف آباد اسلام یکی از منطقه ها تفریحی اسلام آباد غرب است. درختان سبز متراکم و نیزارهای زیبا و خیال انگیز حالتان را خوش می نماید. منطقه گردشگری سراب شرف آباد مربوط به دوره اشکانیان، ساسانیان و دوره ایلخانی است. تپه شرف آباد یک و2 و3 در سال85 به ثبت ملی رسیده است. این منطقه یکی از زیباترین منطقه ها گردشگری قدیمی و مطرح در استان کرمانشاه و شهر اسلام آباد غرب محسوب می گردد.

آتشکده میل میله گه

آتشکده میل میله گه در 100 متری روستای سیاه سیاه میله گه بابا خان شهرستان اسلام آباد بر فراز تپه ای کم ارتفاع مشرف به زمین های کشاورزی اطرف ساخته شده است. این آتشکده یک بنای چهارطاقی و یکی از بناهای دوران حکومت ساسانیان است که امروزه بخشی از بنای اصلی آن برجای مانده است. آتشکده با مصالحی همانند لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده و داخل آن نیز سکویی برای نگهداری و قرارگرفتن آتشدان و تعدادی پایه گچی و سنگی مشاهده می گردد.

آبشار تنگ صندوقه

تنگ صندوقه در روستای شیخه از توابع شهرستان اسلام آباد غرب واقع است که علاوه بر داشتن طبیعت بکر و تماشای، یک آبشار زیبا هم در این منطقه چشم نواز گردشگران را به سمت خود می کشاند.

منبع: فرارو
انتشار: 3 مرداد 1402 بروزرسانی: 3 مرداد 1402 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1472

به "اینجا مرکز جنگل های بلوط ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینجا مرکز جنگل های بلوط ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید