ثروتی که از پسماند ها یافت می گردد، حرکت شهر جهانی یزد به سوی صنعت پول ساز

به گزارش مجله جغتای، بازیافت زباله که در بسیاری از کشور های دنیا به یک صنعت پول ساز تبدیل شده، حالا در کشور ما و به تبع آن در استان یزد زیرساخت های آن فراهم شده است.

ثروتی که از پسماند ها یافت می گردد، حرکت شهر جهانی یزد به سوی صنعت پول ساز

بازیافت زباله که در بسیاری از کشور های دنیا به یک صنعت پول ساز تبدیل شده، حالا در کشور ما و به تبع آن در استان یزد زیرساخت های آن فراهم شده است اما آموزش و فرهنگ سازی به سمت تفکیک زباله، عزمی جدی از سوی مردم و مسئولان را می طلبد.

در دنیای امروز با پیشرفت علم و تکنولوژی، پسماند ها و زباله ها به عنوان صنعتی پرعایدی در جامعه مطرح شده اند به شرط آنکه شرایط جداسازی زباله ها از یکدیگر فراهم گردد و بی شک اهالی یک شهر می توانند نقشی مهم در این ثروت آفرینی ایفا نمایند.

تشویق شهروندان به جداسازی زباله های خانگی در صورتی امکان پذیر است که ابزار لازم و بدون دردسر در اختیار آن ها قرار گیرد.

زباله برای خود هویت دارد زباله های شهری، بیمارستانی، صنعتی، کشاورزی و... هر کدام باید به شیوه درست و ساختارمند دفع شوند.

به گفته بعضی اساتید فن، این طلای کثیف کیمیایی است که هم می تواند به واقع طلا گردد و هم می تواند عامل و منشا آلودگی و بیماری و تخریب محیط زیست باشد.

استفاده و بازیافت طلای کثیف احتیاج به مقدماتی دارد که بخش زیادی از آن به وسیله دولت ها باید فراهم گردد تا بتوان از آن نهایت استفاده را برد و بخشی نیز توجه و اهمیت جامعه را می طلبد که باید در تحقق این امر کوشا باشند.

پسماند های شهری و صنعتی که در گذشته به یک چالش زیست محیطی برای مدیران شهری تبدیل شده بود، در حال حاضر در خدمت توسعه و تعالی شهر ها قرار گرفته است.

به دلیل مصرف بسیار زیاد و احتیاج بالا به پلاستیک و ظروف پلاستیکی، این محصولات بیشترین سهم پسماند در دنیا را دارند و یزد نیز از این قاعده مستثنی نیست، زیرا مدت هاست که زباله ها، پسماند ها و مدیریت صحیح آن ها به چالشی جدی برای یزد تبدیل شده، همان اتفاقی که در کلانشهر های کشور نیز شاهد آن هستیم.

محمدرضا برزگر سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد در گفت گو با خبرنگار خبرنگاران یزد با اشاره به اینکه زباله ها به تدریج به معضلی برای یزد تبدیل می شدند و احتیاج به ساماندهی و مدیریت پسماند به شدت احساس می شد، گفت: کارخانه پردازش 300 تنی پسماند های عادی شهر یزد احداث شده و در مراحل اولیه تست گرم است.

او اضافه کرد: حدود 70 درصد پسماند زباله در یزد ازمواد آلی تشکیل شده است و با تکمیل کارخانه و فراوری کود کمپوست گام موثری در جلوگیری از دفن پسماند ها اتفاق می افتد.

برزگر با بیان اینکه در شهرستان های استان یزد کارخانه پردازش پسماند وجود ندارد، ادامه داد:، اما در مرکز استان دستگاه های خط پردازش فراوری راه اندازی شده و برای 40 نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد گفت: بازیافت ها در صنایع تبدیلی مجدد به چرخه مصرف باز می گردند و در کارخانه های مقوا سازی، بازیافت پلاستیک و ... استفاده می شوند.

او اظهار کرد: در شهر یزد، حمیدیا و شاهدیه 330 تن و در کل استان حدود 600 تن زباله در روز فراوری می گردد که 7 تا 9 تن آن، نایلون و کیسه های پلاستیکی است.

برزگرادامه داد: دو محل برای تخلیه و ساماندهی نخاله های ساختمانی وجود دارد که مدیریت و ساماندهی این مراکز به عهده سازمان مدیریت پسماند است.

این میزان فراوری زباله در استان یک میلیون و 300 هزار نفری یزد، عددی قابل توجه است، عددی که می توان با اطلاع رسانی و آموزش های شهروندان، برای آن بستری برای سرمایه گذاری و ثروت آفرینی ایجاد کرد.

پلاستیک یکی از محصولات بسیار مضر برای محیط زیست است، استفاده بی رویه از کیسه ها و ظروف پلاستیکی یک بار مصرف به اصلی ترین عامل تخریب محیط زیست تبدیل شده و سال های سال طول می کشد تا زباله های پلاستیکی رها شده در طبیعت تجزیه شوند.

دفع زباله های پلاستیکی و انباشت آن ها در طبیعت و محیط زیست به مرور منابع آبی و خاکی، رودخانه ها، حیات جانداران و گیاهان را نیز تهدید می نماید.

هنگامی که کیسه های پلاستیکی به عنوان زباله دور ریخته می شوند در محیط زیست باقی می مانند و این کیسه ها به همراه باد جابه جا و وارد رودخانه و کانال های آب می شوند در نتیجه باعث گرفتگی آبراه ها شده و در بسیاری از موارد به دلیل ساکن ماندن آب، زاد و ولد انواع حشرات در این محیط افزایش می یابد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد در این باره نیز در مصاحبه با خبرنگار خبرنگاران از فراوری کیسه های زیست تخریب پذیر و توقف توزیع کیسه های پلاستیکی بین شهروندان اطلاع داد.

برزگر با بیان اینکه صنوف، فروشگاه ها و مراکز تجاری بیشترین مصرف نمایندگان پلاستیک در یزد هستند، مطرح نمود: سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد اقداماتی از جمله آموزش و تشویق شهروندان به استفاده از کیسه های تخریب پذیر و توزیع این کیسه ها در بین شهروندان را در دستور کار قرار داده و به این ترتیب توزیع کیسه های زباله پلاستیکی تفکیک زباله بین شهروندان متوقف می گردد.

برزگر از راه اندازی اپلیکیشن پسماند خشک در یزد اطلاع داد و گفت: شهروندان از این پس باید برای دریافت کیسه نایلونی به این اپلیکیشن مراجعه نمایند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد از شهروندان خواست تا حد امکان به جای کیسه های پلاستیکی، از کیسه های پارچه ای و توری استفاده نمایند.

بی شک آموزش، فرهنگ سازی و در کنار آن بعضی اقدامات نظیر آنچه که امروز در ماموریت ها و اولویت های سازمان های پسماند در شهرداری های سراسر کشور قرار گرفته، می تواند گامی در جهت سرمایه گذاری برای تبدیل طلای کثیف به ثروت باشد.

مجید تجملیان عضو شورای اسلامی شهر یزد گفت: هرچند پسماند ها و شیرابه های پسماند ها آثار نامطلوب زیست محیطی و بهداشتی فراوانی به بار می آورند، اما می توانند علاوه بر سودآوری فراوان، اشتغال زایی را نیز به همراه داشته باشند و نقش مهمی در اقتصاد کلان ایفا نمایند.

او اضافه کرد: در تلاشیم با برنامه ریزی صحیح عایدی حاصل از طلای کثیف را به چرخه اقتصاد استان برگردانیم تا برای خدمات رسانی شهر استفاده گردد.

به گفته او در این رابطه برای فراوری کمپوست، به دستگاهی احتیاج داریم که باید از خارج کشور تامین گردد و احتیاجمند بودجه بسیار است.

تجملیان اضافه کرد: فرهنگ تفکیک زباله از مبدا در کشور و به تبع آن در استان یزد بسیار ضعیف است و باید مردم به این باور برسند که تفکیک زباله از مبدأ کار بسیار ارزشمندی است و ایجاد چنین نگرشی موجب می گردد شهروندان بیش از گذشته با مدیران شهری همراه شوند و در این کار مشارکت نمایند.

تجملیان ادامه داد: در دفن غیراصولی زباله میزان زیادی مواد سمی فراوری می گردد که همین مواد باعث آلودگی آب و خاک می گردد و همین مسئله به خطر افتادن سلامت انسان را در بردارد.

او گفت: مردم باید یاد بگیرند زباله را (شیشه، تیغ، سرسرنگ واکسن) را از هم تفکیک نمایند، جدا کردن شیشه در خط پردازش بسیار کار دشواری است وهزینه زیادی می برد بعلاوه خروجی های مربوط به خط پردازش کود کمپوست اگر شیشه داشته باشد دستگاه قادر نیست زباله ها را تبدیل به کمپوست کند.

صنعت بازیافت به یک صنعت پرعایدی و پول ساز در کشور های پیشرفته تبدیل شده و این کشور ها زباله های عادی خود، از فلز و پلاستیک گرفته تا زباله های الکترونیکی مانند موبایل یا رایانه را بازیافت می نمایند و از این طریق عایدی خوبی دارند.

در واقع امروزه تفکیک، بازیافت و استفاده از زباله با عنوان طلای کثیف یکی از مهمترین شاخص های توسعه پایدار برای کشور ها محسوب می گردد و بعضی کشورها، در این زمینه بسیارموفق عمل نموده اند و در صدد فراوری انرژی از زباله ها هستند.

به نظر می رسد اگر از یک سو همکاری و مشارکت مردم و آموزش پذیری آن ها در زمینه تفکیک زباله و از سوی دیگر، ایجاد زیرساخت و نرم افزار از سوی مسئولان، پای کار مدیریت پسماند بیاید، یزد می تواند از استان های پیشتاز در زمینه تبدیل زباله به ثروت باشد.

خبرنگاران یزد یزد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 مهر 1401 بروزرسانی: 30 مهر 1401 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1354

به "ثروتی که از پسماند ها یافت می گردد، حرکت شهر جهانی یزد به سوی صنعت پول ساز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثروتی که از پسماند ها یافت می گردد، حرکت شهر جهانی یزد به سوی صنعت پول ساز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید