سیستم ترمز ضد قفل ABS خودرو چیست؟

به گزارش مجله جغتای، رانندگی با روشن بودن چراغ ABS؟ در این مقاله توضیح داده شده است که سیستم ترمز ضد قفل ABS خودرو چیست و چرا ممکن است چراغ شما روشن باشد؟

سیستم ترمز ضد قفل ABS خودرو چیست؟

خبرنگاران - الهام زهره وند: مفاهیم و مخفف های مختلف مرتبط با خودرو می توانند گیج کننده باشند، به ویژه وقتی آن ها را در یک برگه مشخصات یا به عنوان یک نشان در خودرو می بینید. یکی از این نمونه ها ABS یا Anti-lock Braking System است. ABS مخفف سیستم ترمز ضد قفل است. این یک سیستمِ اتوماتیک است که زمانی که یک چرخ در حال قفل شدن است، فشار ترمز را به طور موقت کاهش می دهد تا از قفل شدن آن جلوگیری کند. ممکن است متوجه شده باشید که چراغ ABS در داشبورد شما چشمک می زند یا به طور ثابت روشن می شود که می تواند به چند دلیل مختلف باشد.

چگونه سیستم ترمز ضد قفل کار می کند؟

پیش از ورود ABS، به رانندگان تازه کار آموزش داده می شد که در شرایطی که احتمال قفل شدن چرخ ها وجود دارد (همچون رانندگی در جاده های خیس یا یخ زده) ترمزها را پمپ کنند. یک چرخ زمانی قفل می شود که تایر آن چرخ بیش از حد چسبندگیِ خود، از ترمزگیری استفاده کند و خودرو دچار لغزش شود. برای جلوگیری از این شرایط نامطلوب، رانندگان به فشار پالس مانند ترمزها عادت داده شدند، به گونه ای که تایرها فرصت بازگشت چسبندگی را پیدا کنند.

با سیستم ترمز ضد قفل ABS این عمل پمپ کردن به تاریخ پیوست. با استفاده از حسگرهایی در چرخ ها، الکترونیک کنترل می تواند زمانی که قفل شدن به زودی اتفاق می افتد، را تشخیص دهد و فشار به سیستم را به طور موقت کاهش دهد. معمولا تنها فشار چرخ خاصی که در خطر قفل شدن است کاهش پیدا می کند. این عمل به صورت یک صدای تپنده سریع، و کمی لرزش در پدال ترمز بروز می کند. هرچند این احساسات ممکن است ناآرام کننده باشند، اما رانندگان خودروهای مجهز به ABS باید بدانند که باید پای خود را روی پدال ترمز نگه دارند و اجازه دهند سیستم وظیفه پمپ کردن را انجام دهد. ABS می تواند ترمزها را سریع تر و دقیق تر از هر انسانی پمپ کند.

برای رانندگان تازه کار، تجربه این بازخورد در یک محیط امن مفید است؛ یک پارکینگ خالی و بارانی گزینه خوبی است. کافی است سرعت بگیرید و سپس با قدرت روی پدال ترمز فشار دهید تا خودرو به طور کامل متوقف شود. امیدواریم که وقتی سیستم در یک شرایط اضطراری واقعی فعال می شود، راننده به آن اعتماد کند و پای خود را از روی پدال برندارد.

چراغ ABS در داشبورد به چه معناست؟

وقتی ABS فعال است، چراغ نشانگر روی داشبورد به سرعت چشمک می زند تا شما بدانید که در حال کار است. اما اگر چراغ ABS به طور ثابت روشن باشد، این نشان دهنده وجود مسئله ای است. بسته به مشکل و نوع خودرو، می تواند به این معنا باشد که ABS کار نمی کند یا با ظرفیت کمتری کار می کند. مسائل احتمالی شامل مسائل حسگرهای چرخ، مسئله ای با پمپ الکتروهیدرولیکی ABS، یا مسئله ای در ماژول کنترل ABS است.

اگر این چراغ را در داشبورد خود مشاهده کردید، بهتر است دفترچه راهنمای خودرو خود را بررسی کنید تا بدانید چه باید کرد. در بیشتر موارد، باید خودرو را به گونه ای هدایت کنید که انگار ABS کار نمی کند - که به معنای ایجاد فاصله بیشتر بین خودرو شما و خودروی جلویی برای توقف در مسافت های بیشتر و پمپ کردن دستی ترمزها هر زمان که احساس می کنید چرخ ها در حال قفل شدن هستند - و خودرو را به یک تعمیرگاه ببرید تا مشکل را برطرف کند.

این سیستم زمانی یک نوآوری بود

سیستم های ترمز ضد قفل خودرو برای اولین بار در سال 1966 در Jensen FF ارائه شد و در پی آن سیستم هایی از طریق فورد (Sure-Track در 1969) و جنرال موتورز (Track Master در 1971) عرضه شدند. همه این سیستم های اولیه تنها روی چرخ های عقب عمل می کردند؛ اولین خودرویی که ABS چهار چرخ داشت، Chrysler Imperial با سیستم Sure Brake در سال 1971 بود. هرچند بیشتر مرسدس بنز به عنوان پیشگام سیستم های ترمز ضد قفل شناخته می شود، اما این شرکت تا سال 1978 و در کلاس S سیستم خود را معرفی نکرد. سیستم مرسدس اولین سیستمی بود که از کنترل دیجیتال استفاده می کرد.

وقتی سیستم های ترمز ضد قفل برای اولین بار به بازار عرضه شدند، تولیدکنندگان بیشتر یک نشان کوچک روی خودرو قرار می دادند (معمولا روی یک گلگیر جلو یا در جایی در قسمت عقب) تا نشان دهند که خودرو مجهز به این سیستم ایمنی نو است. با توسعه این فناوری، چنین نشان هایی از بین رفتند.

این ویژگی در دهه 1980 به تدریج در بازار منتشر شد و تا دهه 1990 دست کم روی بیشتر مدل ها در دسترس بود. دولت آمریکا در سال 2012 نصب ABS را به همراهِ کنترل پایداری الکترونیکی به عنوان بخشی از FMVSS 126 اجباری کرد. هر خودرویی که برای فروش در ایالات متحده از سپتامبر آن سال تولید می شود، باید این سیستم را به عنوان تجهیزات استاندارد داشته باشد.

امروزه شاهدیم که، سیستم های ترمز ضد قفل در موتورسیکلت ها نیز رایج می شوند و بسیاری از مدافعان ایمنی در تلاش اند تا این سیستم برای دوچرخه ها نیز الزامی شود. سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک، یک سیستم ایمنی که از ABS برای کاهش سرعت خودرو در صورت احتمال تصادف استفاده می کند، از سپتامبر 2029 در خودروهای تولید شده برای فروش در ایالات متحده الزامی خواهد بود.

منبع: بیت ران
انتشار: 7 شهریور 1403 بروزرسانی: 7 شهریور 1403 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1519

به "سیستم ترمز ضد قفل ABS خودرو چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم ترمز ضد قفل ABS خودرو چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید