فرق گوجه سبز و آلوچه چیست ، گوجه سبز همان آلو است؟

به گزارش مجله جغتای، فرق گوجه سبز و آلوچه چیست؟ گوجه سبز درست است یا آلوچه؟ گوجه سبز یا آلوچه یک میوه خوش طعم و پرطرفدار است که برخی از ما آن را با نام آلوچه می شناسیم و برخی دیگر با نام گوجه سبز. اما کدام نام برای این میوه درست است؟ آلوچه چیست و چه فرقی با گوجه سبز دارد؟ بهترین گوجه سبز برای کجاست؟ در این مقاله از سرویس در می توانید با تفاوت گوجه سبز و آلوچه آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد فرق آلوچه و گوجه سبز پاسخ خواهیم داد.

فرق گوجه سبز و آلوچه چیست ، گوجه سبز همان آلو است؟

آلوچه یا گوجه سبز چیست؟

گوجه سبز یا آلوچه که به انگلیسی به آن Greengage گفته می گردد، در واقع میوه نرسیده نوعی آلو است که به صورت نارس و کال مصرف می گردد. گوجه سبز یک میوه با قدمت بیش از 2 هزار سال از گونه آلوها است و پوستی نازک و گوشتی ترش و ملس دارد. هر چقدر میوه رسیده تر گردد مزه آن رو به شیرینی می رود و رنگ آن زردتر می گردد.

این میوه در بیشتر موارد ظاهری گرد و برخی اوقات به صورت بیضی و تخم مرغی است. آلوچه برای رشد به آب و هوایی معتدل نیاز دارد و بیشتر در منطقه ها کوهستانی و معتدل کاشت می گردد. میوه آلوچه معمولاً به رنگ سبز تیره و روشن یافت می گردد، اما انواع قرمز، ارغوانی، نارنجی و قهوه ای هم دارد. هر چقدر این میوه رسیده تر گردد، بافت آن نرم تر شده و مزه شیرین تری پیدا می کند.

گوجه سبز یا آلوچه؛ کدام درست است؟

آلوچه نام همان میوه ای است که خیلی از ما آن را با نام گوجه سبز می شناسیم. میوه ای که در بسکمک از گویش ها با نام آلوچه و در بسکمک دیگر از گویش ها با نام گوجه سبز شناخته می گردد.

حقیقت این است که در مورد نام صحیح این میوه اطلاعات ضد و نقیضی وجود دارد. برخی مدعی هستند که آلوچه نام صحیح این میوه است و برخی دیگر با اطمینان ابراز می کنند که نام این میوه سبز خوشمزه گوجه سبز است. اما فرق گوجه سبز و آلوچه چیست؟

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای گوجه سبز

چرا گوجه سبز؟

آن دسته از افرادی که این میوه را با نام گوجه سبز می شناسند، مدعی هستند که آلوچه به طیف گسترده ای از انواع آلو خطاب می گردد و بسکمک افراد به صورت عامیانه از این نام برای گوجه سبز استفاده می کنند. در واقع آلوچه شامل گوجه سبز، و انواع آلو است. از همین رو معتقد هستند که بهتر است در متون نوشتاری از گوجه سبز به جای آلوچه برای این میوه استفاده گردد.

افرادی که این میوه را با نام گوجه سبز می شناسند، به میوه خشک شده گوجه سبز آلوچه می گویند.

چرا آلوچه؟

توجیهی که دسته دوم از افراد برای اثبات درستی نام این میوه به عنوان آلوچه دارند، این است که گوجه سبز به گوجه فرنگی نارس و خام گفته می گردد و این میوه نام جداگانه ای دارد و به عنوان آلوچه شناخته می گردد. در واقع آلوچه تنها از نظر ظاهری شبیه به گوجه سبز است، اما یک گیاه کاملاً فرق دارد و نباید با آن اشتباه گرفته گردد.

درخت و میوه آلوچه شباهت زیادی به تیره آلوها دارد و هیچ شباهتی به گوجه فرنگی ندارد و نباید نام آن را گوجه سبز گذاشت. این دسته گمان می کنند که مهم ترین دلیلی که موجب شده این میوه را با نام گوجه سبز بشناسیم، شباهت این میوه به گوجه فرنگی نارس و کال است.

فرق گوجه سبز و آلوچه

آیا چیزی در مورد تفاوت گوجه سبز و آلوچه می دانید؟ همانطور که گفته شد در برخی از شهرهای ایران مثل اصفهان، گیلان و … به گوجه سبز آلوچه گفته می گردد. اما فرق گوجه سبز و آلوچه چیست؟ از نظر علمی آلوچه و گوجه سبز دو نوع میوه متمایز هستند که به دلیل شباهت هایی که به هم دارند، به جای هم مورد استفاده قرار می گیرند. اما به هر حال شواهد نشان می دهد که هر دو نام برای این میوه به کار می فرایند و احتمالاً هر دو صحیح هستند.

اگر نگاهی به تاریخ بیندازید و در کتب قدیمی نام این میوه را جستجو کنید، متوجه خواهید شد که آلوچه به میوه ای با میزان کوچک تر و ترش تر از گوجه سبز گفته می گردد. این موضوع حتی در لغت نامه دهخدا نیز عنوان شده است که آلوچه نوعی میوه کوچک تر و ترش تر از گوجه سبز است.

آلوچه خودش انواع متفاوتی دارد و به بخش ها و گونه های مختلفی تقسیم می گردد. در واقع آلوچه در دسته گیاهان گل دار دولپه ای های نو واقع شده است. این گیاه در راسته گل سرخ سانان و تیره گلسرخیان واقع شده است و با گوجه سبز کاملاً فرق دارد.

گوجه نوعی گیاه گل دار دولپه ای است که در راسته بادنجان سانان و تیره سیب زمینیان واقع شده است. درواقع این دو گونه گیاه کاملاً با هم متفاوت هستند. گوجه دارای دانه های ریز و متعدد است، اما آلوچه تک دانه است و بافت متفاوتی با گوجه دارد.

از همین رو برخی ادعا می کنند که اطلاق نام گوجه برای این میوه مناسب نیست. زیرا این میوه در دسته انواع آلوها جای دارد و ساختار و نوع گیاه شباهتی به گوجه ها ندارد. جالب است بدانید که کلمه آلوچه در لغت نامه دهخدا نیز وجود دارد؛ اما کلمه ای به عنوان گوجه سبز را نمی توانید در این لغت نامه معتبر پیدا کنید.

روایت دیگری که در مورد فرق گوجه سبز و آلوچه وجود دارد مربوط به دوران قدیم است. گفته می گردد از آنجایی که ساکنین شهرهای صنعتی در قدیم با کشاورزی و نام این میوه در ابتدا آشنا نبودند، با دیدن آلوچه برای اولین بار و به دلیل شباهتی که به گوجه فرنگی نارس داشت، نام گوجه سبز را برای آن انتخاب کردند. از آن زمان تا به حال در بسکمک از شهرهای بزرگ و کوچک ایران به آلوچه، گوجه سبز گفته می گردد.

بالاخره گوجه سبز درست است یا آلوچه؟

شاید باور نکنید اما هنوز هم بر سر این که نام درست این میوه دقیقاً چیست، اطلاعات ضد و نقیض و تفاوت نظرهایی وجود دارد. به هر حال حتی اگر این دو میوه دو گونه مختلف باشند، همه ما گوجه سبز و آلوچه را به عنوان یک نوع میوه خاص می شناسیم و با هر دو نام آن آشنایی داریم. بنابراین بهتر است زیاد در مورد این موضوع وسواس به خرج ندهید و این میوه مجذوب کننده را هر طوری که دوست دارید صدا کنید!

بهترین گوجه سبز برای کجاست؟

به طور کلی ریشه گوجه سبز در اصل به آسیای شرقی و کشور چین بازمی گردد. این میوه برای اولین بار در فرانسه و از درختان آلو به وجود آمد. در ایران بهترین گوجه سبز متعلق به منطقه ها برغان، شهریار، آذر شهر و سررودی است.

گوجه سبز کی میاد؟

گوجه سبز یا آلوچه یک میوه نوبرانه فصل بهار است که تا ابتدای تابستان نیز در دسترس است. بعد از آن تبدیل به آلوی رسیده می گردد و از حالت ترد و ترش اولیه خارج می گردد.

آیا گوجه سبز همان آلو است؟

گوجه سبز یک میوه از خانواده آلوها است اما با چیزی که به عنوان آلو میا همان آلوی زرد می شناسیم، فرق دارد.

خواص گوجه سبز یا آلوچه

گوجه سبز یا آلوچه خواص فوق العاده ای برای سلامت دارد. این میوه هم به صورت خام و هم پخته مصرف می گردد و برای درمان یبوست بسیار مفید است. فیبر موجود در آن به عملکرد بهتر روده ها کمک می کند و نقش مؤثری بر هضم غذا دارد.

طبع این میوه سرد است و مصرف آن فشار خون را کاهش می دهد. ویتامین C گوجه سبز بسیار زیاد است و از همین رو در افزایش نشاط، رفع خستگی و همچنین جلوگیری از ابتلا به بیماری ها و همچنین پیری نیز بسیار مفید است.

ویتامین K موجود در این میوه از لخته شدن خون جلوگیری می کند و در درمان بسکمک از بیماری ها نیز مؤثر است. مصرف آلوچه یا گوجه سبز به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، چربی سوزی، درمان کبد چرب، تقویت بینایی، پیشگیری از سرماخوردگی و خون سازی کمک زیادی می کند.

گوجه سبز را با و به صورت خام میل می کنند. علاوه بر این مصرف گوجه سبز به صورت ،،، و … میل می کنند.

سوالات متداول

فرق گوجه سبز و آلوچه چیست؟

آلوچه و گوجه سبز در واقع دو نام متفاوت برای یک میوه محبوب و پرطرفدار هستند که هر چند گفته می گردد تفاوت های جزئی با هم دارند، اما به عنوان یک میوه خاص شناخته می شوند و در برخی شهرها با نام گوجه سبز و در برخی شهرها با نام آلوچه شناخته می شوند.

گوجه سبز درست است یا آلوچه؟

هر دو نام برای این میوه درست است و تنها در شهرهای مختلف به نام های مختلفی شناخته می گردد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 11 تیر 1401 بروزرسانی: 11 تیر 1401 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1279

به "فرق گوجه سبز و آلوچه چیست ، گوجه سبز همان آلو است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "فرق گوجه سبز و آلوچه چیست ، گوجه سبز همان آلو است؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرق گوجه سبز و آلوچه چیست ، گوجه سبز همان آلو است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید