فرونشست زمین در خیابان کارگر و کشف یک حمام قدیمی

به گزارش مجله جغتای، آدینه 6 بهمن ماه در پی فرونشست زمین به وسعت 200 متر در خیابان کارگر جنوبی حوالی ضلع شمالی میدان قزوین، سازه ای قدیمی که گمان می شد یک حمام عمومی با قدمتی مربوط به دوره قاجار باشد کشف شد.

فرونشست زمین در خیابان کارگر و کشف یک حمام قدیمی

بعد از بسته شدن راه برای خودروها و شروع آنالیز های اولیه، شک و تردید های متعددی درباره قدمت این حمام قدیمی عمومی پیش آمد. بدون اتلاف وقت فرضیه قدمت این حمام عمومی مورد بحث و آنالیز نهاده شد تا به خاطر شرایط خیابان، روان شدن ترافیک و عبور و مرور خودروها در این مسیر، عملیات برطرف این فرونشست شروع گردد.

روابط عمومی شهرداری منطقه11 تهران در اطلاعیه ای خاطرنشان کرد: شایعاتی مبنی بر کشف حمام قدیمی و تاریخی و ملک میراثی زیر خیابان کارگر مطرح شده که واقعیت ندارد و طبق شواهد و تصاویر، یک سرویس بهداشتی عمومی با 3 الی 4 چشمه تحت این مسیر در فرونشست دیده شده است که با کارشناسی اولیه فاقد قدمت میراثی است.

به علت حضور نداشتن کارشناس میراث فرهنگی در صحنه، سازه کشف شده در ابتدا به حمامی قدیمی و میراث باستانی نسبت داده شد که این موضوع از طرف شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی تکذیب شد.

محسن سعادتی معاون میراث فرهنگی استان تهران درباره این سازه قدیمی گفت: براساس آنالیز های به عمل آمده، این محدوده شامل یک راهرو زیرزمینی و چندین سرویس بهداشتی است که با توجه به مصالح به کاررفته شامل آجر و استفاده از تیرآهن در پوشش سقف و عدم وجود هیچ گونه تزیینات و معماری تاریخی، بنای مکشوفه معاصر است. شایان ذکر است محدوده مذکور خارج از حصار ناصری بوده و بعلاوه براساس تصاویر هوایی سال 1319 و 1335 به صورت معبر بوده است.

بعد از اینکه کارشناسان خاطرنشان کردند که سازه کشف شده فاقد قدمت میراثی است، شهرداری منطقه 11 تهران حفره ایجاد شده را پر نموده و محدودیت تردد در این مسیر را برطرف کرد.

منبع: علی بابا
انتشار: 27 مهر 1403 بروزرسانی: 27 مهر 1403 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1541

به "فرونشست زمین در خیابان کارگر و کشف یک حمام قدیمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرونشست زمین در خیابان کارگر و کشف یک حمام قدیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید