مرگ مادر باردار چرا؟

به گزارش مجله جغتای، ارتقاء سلامت مادران یکی از ارکان اساسی مراقبتهای بهداشتی و درمانی است. روزانه در جهان 1600 زن (585000 مادر در سال) در اثر عوارض بارداری و زایمان جان خود را از دست می دهند و بیش از 99 درصد این مرگ ها در کشورهای در حال توسعه اتفاق می افتد و با مرگ هر مادر خانواده عضو اصلی خود را برای مدیریت و مراقبت بچه ها از دست می دهد و پایان بقاء و آموزش بچه ها دچار مشکل می گردد (اگر مادر بمیرد احتمال مرگ کودک تا 5 سالگی دو تا سه

مرگ مادر باردار چرا؟

مرگ مادر باردار چرا؟

نویسنده: نفیسه آهنی

ارتقاء سلامت مادران یکی از ارکان اساسی مراقبتهای بهداشتی و درمانی است. روزانه در دنیا 1600 زن (585000 مادر در سال) در اثر عوارض بارداری و زایمان جان خود را از دست می دهند و بیش از 99 درصد این مرگ ها در کشورهای در حال توسعه اتفاق می افتد و با مرگ هر مادر خانواده عضو اصلی خود را برای مدیریت و مراقبت بچه ها از دست می دهد و خاتمه بقاء و آموزش بچه ها دچار مشکل می گردد (اگر مادر بمیرد احتمال مرگ کودک تا 5 سالگی دو تا سه برابر بیشتر است) بدین ترتیب مرگ و ناتوانی مادران در به مخاطره انداختن بقاء کودک، خانواده و توسعه جامعه نقش بسزایی دارد و خود هم متأثر از عوامل مختلف توسعه از قبیل ارتباطات، سواد، شرایط مالی، فرهنگی جامعه و ... است لذا امروزه شاخص مرگ مادران در اثر عوارض بارداری و زایمان یکی از مهمترین شاخصه های توسعه در جامعه به شمار میرود و کاهش آن از تعهدات مهم کشور است.

توجه به مراقبت های معمول و ویژه مادران در مقطع پیش از بارداری، بارداری، زایمان، و پس از زایمان از مهم ترین راهکارهای پیش گیری از مرگ مادران می باشد. هر خانمی که تصمیم به باردار شدن دارد باید مراقبت های پیش از بارداری را حداقل از سه ماه قبل از بارداری دریافت نماید و به محض مثبت شدن آزمایش بارداری به پزشک، ماما و یا مراکز بهداشتی و درمانی جهت دریافت مراقبتهای دوران بارداری مراجعه نماید چرا که بی توجهی به این موضوع موجب بروز عوارض ناگواری برای مادر، جنین یا هر دو می گردد. در دوران بارداری هر زنی در گروه در معرض خطر قرار گرفته است و برای هر مادری احتمال خطر و مسائل غیر قابل پیش بینی وجود دارد که غلبه بر آنها نیازمند رسیدگی فوری و ارائه خدمات اورژانسی درمانی است و هر گونه تأخیر در ارجاع به موقع مادران باردار از دلایل اساسی مرگ مادران به تعداد می رود.

بنابراین مرگ مادران جزء مرگ های غیر قابل قبول محسوب می گردد. بسیاری از علل مرگ و میر در این دوران قابل پیشگیری است و در دنیا امروز امکانات لازم برای جلوگیری از آنها و داشتن یک حاملگی و زایمان بی خطر وجود دارد.

به امید آنکه شاهد هیچ گونه مرگ مادری نباشیم.

منبع: کتاب مراقبت های مرگ مادری (وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی).

منبع: نشریه پیغام پزشک، تعداده 46.

منبع: راسخون
انتشار: 16 مهر 1400 بروزرسانی: 16 مهر 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1020

به "مرگ مادر باردار چرا؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ مادر باردار چرا؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید