نشانه های بیماران دمانس؛ احساس بو هایی که وجود خارجی ندارند

به گزارش مجله جغتای، هم اکنون 400 نوع مختلف از بیماری دمانس یا زوال عقل وجود دارد و در نتیجه نمیتوان یک حکم کلی را در خصوص علائم بیماران دمانس صادر کرد.

نشانه های بیماران دمانس؛ احساس بو هایی که وجود خارجی ندارند

به گزارش ، یا دمانس عبارتی فراگیر در خصوص مجموعه ای از بیماری ها و شرایط مرتبط با آسیب مغزی است و نوع علائمی که بیماران دمانس تجربه می نمایند بسته به ناحیه ای از مغز که دچار آسیب می شود، متفاوت خواهد بود؛ برای مثال یکی از نشانه ها به حس بویایی مربوط می شود که در ادامه توضیحات بیشتری در این باره ارائه خواهیم کرد.

زوال عقل، ابتدای سرانجام است و علائم آن متاسفانه بر اثر گذشت زمان وخامت پیدا می نمایند. در نتیجه لازم است که توجه کافی را به علائم هشدار دهنده در همسر یا اطرافیان خود داشته باشید تا یک گام نسبت به بیماری جلوتر باشید و کیفیت زندگی عزیزان خود را تا حد ممکن بالا ببرید. هم اکنون 400 نوع مختلف از بیماری دمانس یا زوال عقل وجود دارد و در نتیجه نمیتوان یک حکم کلی را در خصوص علائم بیماران دمانس صادر کرد.

اما یکی از دلایلی که نمی توان اشکال خاص بیماری دمانس را تشخیص داد شباهت علائم انواع آن به یکدیگر است.

برای مثال از دست دادن حافظه که به مرور زمان نیز بدتر می شود در اغلب بیماران دمانس دیده می شود. با این حال بعضی اشکال خاص این بیماری در وهله نخست بخش هایی از مغز را تحت تاثیر قرار می دهند که ارتباطی به حافظه ندارند. مثلا زوال عقل جسم لویی از جمله مواردی است که ارتباطی با از دست دادن حافظه ندارد.

اجسام لویی میتوانند در بخش های مختلفی از مغز تجمع پیدا نمایند، اما به طور تعیین قسمت هایی که به تفکر، حرکت، درک بصری و تنظیم خواب و هوشیاری مربوط می شوند تحت تاثیر این نوع از دمانس قرار می گیرند.

در واقع همین موضوع است که زوال عقل با اجسام لویی را از سایر انواع متمایز می نماید؛ اینکه فقدان حافظه تا مراحل سرانجامی بیماری رخ نمی دهد و در عوض فرد دچار تغییرات رفتاری و حالات روحی می شود و مثلا شاهد نوعی بی تفاوتی، دلهره، افسردگی، هذیان یا تفکرات نادرست و یا پارانویا در او خواهید بود.

هذیان در بیماران دمانس لویی نیز میتواند به شکل توهم خود را نشان دهد که کلا دید، شنوایی و بویایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

براساس گفته پزشکان یکی از نشانه های ابتلا به زوال عقل احساس بویی است که وجود ندارد:

از دیگر علائم دمانس با اجسام لویی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

مشکل در درک، تفکر، حافظه و داوری (که این شبیه به آلزایمر است هرچند که در این بیماری حافظه کمتر آسیب می بیند)

پریشانی یا بی خوابی که ظرف چند دقیقه یا چند ثانیه میتواند تغییر کند

حرکت آرام، سفتی دست و پا و رعشه (لرزش غیر ارادی)

خواب ناراحت که غالبا با حرکات خشن یا فریاد همراه است.

غش یا ناپایداری در حرکت

تمامی این علائم میتوانند فعالیت های روزمره را برای بیماران دمانس سخت نمایند و این افراد در نهایت توانایی مراقبت از خود را از دست میدهند. لازم به ذکر است افزایش سن و مذکر بودن شانس ابتلا به دمانس لویی را در افراد بیشتر می نماید.

طبق پژوهشی که در نشریه عصب شناسی انگلستان منتشر شد فاکتور های خطر در زوال عقل همراه با اجسام لویی موارد بیشتری را شامل می شوند.

در این پژوهش که با حضور 147 فرد داوطلب مبتلا به زوال عقل اجسام لویی، 236 فرد مبتلا به آلزایمر و 294 فرد سالم انجام شد، تعیین شد که سابقه افسردگی یا دلهره، سابقه خانوادگی ابتلا به آلزایمر و حمله قلبی از جمله فاکتور های خطر ابتلا به این بیماری هستند. همچنین تعیین شده که مصرف قهوه شانس ابتلا به دمانس لویی را در افراد کاهش میدهد.

منبع: روزیاتو

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 296

به "نشانه های بیماران دمانس؛ احساس بو هایی که وجود خارجی ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانه های بیماران دمانس؛ احساس بو هایی که وجود خارجی ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید