چطور در کویر کمپ بزنیم؟

به گزارش مجله جغتای، این بخش، مهمترین قسمت سفر شما است. چطور کویر برایمان لذت بخش می گردد؟ این مطلب را بخوانید.

چطور در کویر کمپ بزنیم؟

خوب به نیمه آبان ماه رسیدیم و فصل طلایی سفر به کویر هم به میان راه رسیده است. اگر تا الان فرصت رفتن به کویرهای ایران را نداشتید امیدوارم که بتوانید در این روزهای باقی مانده به یکی از بی نظیر ترین آنها سر بزنید. اصلاً باید آبان فقط برویم کویر و با یک کوله بار خاطره برگردیم. اما ممکن است شما در انتخاب خود سراغ بعضی از آنها بروید که بخواهید شب را در آنجا بمانید. خیلی هم خوب. اما آیا میدانستید کمپ زدن در کویر با کمپینگ در دیگر نقاط طبیعت متفاوت است؟ می دانید چطور در کویر کمپ بزنید؟ با صفحه گردشگری خبرنگاران همراه باشید تا شب را راحت تر در کویر بمانید.

کویر

در ابتدا خوب است بدانید وقتی نامی از کویر می آید، همه به یک سرزمین داغ، بی آب و علف و گرمای سوزان خورشید فکر می نمایند. اما باور نمی کنید زیبایی ها و دیدنی های کویر را تا خودتان آنجا نباشید نمی توانید آن را حس کنید. شاید فقط کویر نوردان و کویر گردها هستند که می توانند ساعت ها راجع به زیبایی آنجا برایتان بگویند و شما خسته نشوید. حتی آنان که برای یک بار هم به تماشای آن طلوع خورشید زیبایش رفته اند و یا ستاره های آسمان شبش را دیده اند، برایتان از آنجا خواهند گفت. جاذبه های کویر معتادتان می نماید که با سمفونی باشکوه سکوت و صدای نوازشگر باد، روی شن های داغ قدم بزنید.

دست دست نکنید؛ راه یک سرزمین کویری را در پیش بگیرید. همه لذت های کویر، خاطره ای برایتان به یادگار می گذارد که تا ابد آن را از یاد نمی برید.

نکاتی برای آماتورهای کویر

اگر اولین بار است که می خواهید در کویر کمپ بزنید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • پیش از تاریکی هوا محل کمپ خود را بیابید و قبل از تاریکی مستقر شوید.
  • به سوی مقاصدی بروید که محل های معین شده ای برای کمپ زدن دارد.
  • فعلاً سراغ اقامت طولانی نروید، کمپ دو روزه در کویر برای شما مناسب است.
  • بهتر است با گروه باشید و تنها برای رفتن اقدام نکنید. گروه های سه تا پنج نفره بهترین گزینه هستند.
  • برای زمان سفر خود برنامه ریزی کنید. مثلاً فصل پاییز و آبان ماه عالی است. تابستان بدترین زمان ممکن است.
  • وسیله نقلیه مناسب انتخاب کنید. سواری آفرود بهترین است.
  • راه های مقابله با کم آبی، گرمازدگی، التیام بخشیدن نیش حشرات و… را آنالیز کنید.
  • با آداب و رسوم کویر نشینان آشنا شوید، ممکن است به آنها احتیاج پیدا کنید.
  • حیوانات خانگی تان را هرگز همراه خود نبرید. مطمئن باشید آنها راه های زنده ماندن در کویر را بلد نیستند.
  • میزان آب مورد احتیاجتان را پیش بینی کنید.
  • مهم ترین نکته آنکه: توانایی تحمل گرما و سرمای زیاد را داشته باشید. ابتدا خود را بسنجید بعد کوله بارتان را ببندید. برای درجه حرارت بالا در روز و افت شدید دما در شب.

وسایل مورد احتیاج در کویر

فهرستی از وسایل مورد احتیاج برای کمپ زدن تهیه کنید. بسته به اینکه به کدام کویر می روید و چه قدر می مانید متفاوت است اما قبل از آنکه کوله بارتان را ببندید نکات زیر را مطالعه کنید

پوشیدنی ها و لوازم کمپ

کوله پشتی سبک. دستکش و کلاه آفتابگیر، کلاه گرم برای استفاده در شب، شلوار بلند سبک وزن، پیراهن آستین بلند برای محافظت در برابر نور خورشید، سربند، لباس زیر نخی که عرق سوز نشوید. بارانی و بادگیر سبک و ضد آب، یک جفت کفش ضد آب، یک جفت کفش سبک برای پیاده روی، تی شرت، شلوار کوتاه، جوراب های ساق بلند و ساق کوتاه، لباس گرم.

چاقو های جیبی و شکار، عینک آفتابی، لوازم الکترونیکی مثل لپ تاپ، گوشی و شارژر، ساعت، چراغ قوه، باتری اضافی، لامپ اضافی، کیسه زباله، سوت برای مواقع مورد احتیاج، ورقه آلومینیومی، دوربین، سوییچ اضافی ماشین، نقشه منطقه، فندک، قطب نما و GPS

  • نکته: بعضی دستگاه های الکترونیکی در کویر از کار می افتند. جی پی اس و موبایل هم از آنهاست پس حتما قبلاً نزدیکان خود را از محل خود آگاه کنید و نقشه های به روز از مقصد سفر همراه خود ببرید.

پزشکی-بهداشتی

جعبه یاری های اولیه. داروهای شخصی، مسکن، مدافع حشرات، پماد مدافع نیش حشرات، پماد بعد از گزیدگی، لوسیون ضد آفتاب، پماد سوختگی و عرق سوز.

لوازم کمپ زنی

مواد آتش زا، آتش زنه، ظروف پخت و پز، مواد اولیه غذا، کنسرو، زیر انداز ضد آب، چادر، طناب پلاستیکی، کیسه خواب، پتو، بالشت، اجاق گاز و سوخت اضافی، بطری های آب، دستگاه تصفیه آب، چراغ قوه و وسایل روشنایی، جعبه نگهداری مواد فاسد شدنی، میز و جایگاه تاشو

  • چادرهای مسافرتی رنگ روشن گزینه مناسبی نیستند. آنها با عبور دادن نور خورشید و گرما، فضا چادر را بسیار گرم می نمایند. رنگ هایی را انتخاب کنید که در روز حرارت را به درون راه نمی دهند.
  • نکته: مقدار زیادی میوه های خشک، آجیل و بعضی کربوهیدرات ها همچون نان را به همراه داشته باشید.

محل مناسب کمپ زدن در کویر

همانطور که گفتیم اگر آماتور هستید و هنوز حرفه ای نشده اید باید محل مناسبی را برای کمپ زدن بیابید. بهتر از جایی باشید که قبلاً کمپ زده شده است. از کویر نشینان هم می توانید برای زدن کمپ در جای مناسب هدایت بخواهید. اگر در همین ماه به آنجا بروید و آبان ماه را برای سفرتان انتخاب کنید، حتما کویر نوردان دیگری همراه شما خواهند بود که می توانید از آنها هم یاری بگیرید. نکات زیر را به دقت بخوانید.

  • جایی بخوابید که قبلاً کمپ زده شده است.
  • جایی بمانید که از طوفان شن در امان بمانید.
  • غیر از گرما، باد هم چالش مهم کویر است. در محل هایی با احتمال وقوع طوفان شن نمانید.
  • سعی کنید فاصله کمی با گردشگران دیگر و کمپ هایشان داشته باشید تا بتوانند صدای سوت شما را در مواقع احتیاج بشنوند.
  • در 60 متری چشمه ها و منابع آب طبیعت کمپ خود را برپا کنید. تردد دیگر کویرنوردان به این منابع در فاصله کمتر از این شمارا آزار خواهد داد و فاصله خیلی بیشتر هم ممکن است بیش ازپیش تشنه تان کند.
  • به حریم زندگی مار و عقرب ها، مارمولک ها و حشرات مختلف در قسمت های مختلف کویر تجاوز نکنید تا هم آنها در امان باشند هم شما از خطر گزیدگی در امان باشید.

در طول کمپینگ در کویر

  • به یاد داشته باشید برای برافروختن آتش از گیاهان و چوب های کویر استفاده نکنید. جانداران کویر در آنها پناه می گیرند. تخریب آنها اکوسیستم را به خطر می اندازد. با سنگ های کویر اجاق درست نکنید و از ظروف فلزی مخصوص آتش بهره ببرید.
  • دقیقاً استراتژی جانداران کویر را پیش بگیرید: صبح زود و یابعد از ظهر ها کویرنوردی تان را انجام دهید، بدن شما نباید به تعریق بیفتد و گرنه دچار کمبود آب می شوید. می توانید در میانه های روز چرت کوتاهی بزنید، کتاب بخوانید و یا از زیبایی های اطراف لذت ببرید.
  • در میانه روز در چادرتان را باز بگذارید، وگرنه تابش آفتاب روی آن، چادر را به یک فر خوراک پزی تبدیل می نماید. حواستان باشد چه چیز هایی را درون آن می گذارید. سعی کنید در چادر را باز بگذارید.
  • ممکن است اشتهای شما در کویرنوردی کم گردد اما شما برای ماجرا جویی در کویر انرژی می خواهید. پس سعی کنید حتماً غذای خود را به موقع بخورید. از وعده های کوچک ولی در عوض از میان وعده ها در طول روز بهره ببرید.
  • شکار و آسیب زدن به حیوانات کویر صدمات جبران ناپذیری برای چرخه حیات به بار می آورد. مراقب آنها باشید
  • برای دفع فضولات خود حتما گودال بکنید. و سعی کنید محل دفع شما از 60 متر به معادن آب نزدیک تر نباشد.

قبل از ترک کویر

شاید این بخش، مهمترین قسمت سفر شما باشد. سعی کنید تا آنجا که می توانید آثار انسانی حضورتان در کویر را پاک کنید. حتماً زباله ها را با دقت بسیار جمع کنید. به علاوه هیچ گاه زغال و خاکستر را دفن نکنید چون سالها طول می کشد آنها تجزیه شوند.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 3 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 19

به "چطور در کویر کمپ بزنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور در کویر کمپ بزنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید