کتاب سرمایه&zwnjداری پلتفرمی منتشر شد

به گزارش مجله جغتای، به گزارش خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، کتاب سرمایه داری پلتفرمی نوشته نیک سرنیچک، با ترجمه دکتر لیدا کاووسی و توسط انتشارات پژوهشگاه فضای مجازی و انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، منتشر شده است.

کتاب سرمایه&zwnjداری پلتفرمی منتشر شد

سرنیچک معتقد است که برای شناخت سرمایه داری پلتفرمی تنها توصیف شرایط فعلی کافی نیست بلکه این پدیده را باید در دل تاریخ سرمایه داری و نیروهای پیش برنده آن شناخت. برهمین اساس وی در ابتدا پیش زمینه لازم برای پرداختن به موضوع اصلی را فراهم می نماید و در نهایت اختصار، جان کلام را درباره شیوه بازتولید سرمایه داری در قالب های نوین توضیح می دهد؛ قالب هایی که محصول سلطه فناوری های ارتباطات و اطلاعات است.

نویسنده، سرمایه داری امروزی را عامل توسعه پلتفرم ها می داند. وی وجه اشتراک گوگل و فیسبوک، اپل و مایکروسافت، زیمنس و جنرال الکتریک، اوبر و ایربی ان بی را از این منظر توضیح می دهد و می گوید که تحول ناشی از فناوری های اطلاعات و ارتباطات چگونه موجب تغییر در نحوه عملکرد شرکت های مبتنی بر سرمایه داری و تعامل آنها با سایر بخش های اقتصاد شده است.

این کتاب شکل های جدید کسب وکار را با دیدگاهی انتقادی آنالیز می نماید و فرایند تکوین آنها را از زمان رکود مالی طولانی دهه 1970 تا رونق و رکود دهه 1990 و پس لرزه های بحران مالی سال 2008 پی می گیرد.

کتاب سرمایه داری پلتفرمی نشان می دهد که چگونه بنیان های اساسی اقتصاد به سرعت میان تعداد اندکی پلتفرم انحصارگرا تقسیم می گردد و چگونه این پلتفرم ها گرایش هایی جدید را در دل نظام سرمایه داری به وجود می آورند، به طوری که هر دیدگاهی را راجع به آینده پساسرمایه داری با موانعی جدی روبرو می سازند. برای تمام کسانی که می خواهند بفهمند شرکت های قدرتمند فناوری در زمانه ما چگونه باعث تحول اقتصاد جهانی می شوند، خواندن این کتاب لازم است.

این اثر مکتوب، هم اکنون در فروشگاه اینترنتی انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 دی 1399 بروزرسانی: 20 دی 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 577

به "کتاب سرمایه&zwnjداری پلتفرمی منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب سرمایه&zwnjداری پلتفرمی منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید