کتاب فیلمنامه نویسی متفاوت؛ شکست پیروز از قواعد به چاپ دوم رسید

به گزارش مجله جغتای، به گزارش خبرنگار خبرنگاران ؛ کتاب فیلمنامه نویسی متفاوت؛ شکست پیروز از قواعد نوشته کن دنسیگر و جف راش ترجمه محمد شهبا به وسیله نشر هرمس برای دومین بار چاپ شده است. در زمینۀ آموزش فیلمنامه نویسی کتاب های پرشماری به فارسی نوشته یا ترجمه شده است و می توان گفت که تقریباً همه کتاب های فیلمنامه نویسی بر ساختار سه پرده ای استوارند، زیرا الگویی یکدست را برای آموزش فراهم می آورند و برای هر یک از جنبه های داستان، از شخصیت گرفته تا لحن و درونمایه، می توان از فیلم های فراوان نمونه آورد. با توجه به این موارد، می توان نتیجه گرفت که ساختار سه پرده ای، پایه و بنیان آموزش فیلمنامه نویسی است.

کتاب فیلمنامه نویسی متفاوت؛ شکست پیروز از قواعد به چاپ دوم رسید

از سوی دیگر، در تاریخ سینما فیلم های پرشماری را می توان ذکر کرد که از این ساختار سر پیچیده اند و قواعد آن را زیر پا گذاشته اند. شمار این گونه فیلم ها در دو سه دهۀ اخیر رو به رجحان گذاشته است. شاید این رویکرد را بتوان ناشی از تکراری شدن ساختار سه پرده ای دانست.

اگر به فیلم های پیروز هنری ایرانی چه در جشنواره های داخلی و چه جشنواره های خارجی، نگاهی دقیق بیاندازیم بعضی از این تفاوت ها در آن ها آشکارند. در این کتاب نخستین بار که نام فیلمی آمده است در پرانتز نام کارگردان و سال فراوری افزوده شده است، بعلاوه در متن اصلی گاهی به جای کارگردان نام فیلم نامه نویس آمده است.

کتاب فیلمنامه نویسی متفاوت با همین رویکرد نگارش یافته است. این کتاب، ضمن تأکید بر اهمیت ساختار سه پرده ای، راه هایی را برای دگرگونی ساختاری و درونمایه ای پیشنهاد می نماید. این راه ها و روش ها حالت تجریدی و تجویزی ندارند بلکه، برعکس، بر نمونه هایی عینی از فیلم های موجود استوارند؛ فیلم هایی که گاه پیروزیت شان در گرو سرپیچی از ساختار سه پرده ای است.

این کتاب سال 1402 در مقدار خشتی بزرگ و با جلد شومیز در 388 صفحه به وسیله نظر هرمس برای بار دوم به چاپ رسیده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 21 مرداد 1402 بروزرسانی: 21 مرداد 1402 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1478

به "کتاب فیلمنامه نویسی متفاوت؛ شکست پیروز از قواعد به چاپ دوم رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب فیلمنامه نویسی متفاوت؛ شکست پیروز از قواعد به چاپ دوم رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید