آشنایی با فلز مس! یکی از پرکاربردترین مواد اولیه در صنایع!

به گزارش مجله جغتای، عنصر مس، یکی از عناصر با قدمت بالا در تاریخ بشر است. مس از دیرباز تا به امروز جزء مهم ترین و پرمصرف ترین عناصر غیرآهنی بوده که روز به روز بر کاربردهای آن افزوده می گردد. مس در بالاترین حد از خلوص خود دارای ویژگی ها و خواصی است که آن را برای استفاده در صنایع مختلف بسیار ارزشمند نموده است. از جمله این خواص می توان به قابلیت چکش خواری، مقاومت در برابر خوردگی و از همه مهم تر رسانایی الکتریکی بالای آن اشاره نمود. از آن جایی که صنایع مختلفی در چرخه تولیدات خود به این محصول احتیاج مبرم دارند، اطلاع از قیمت مس برای آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است. ما تصمیم داریم در این مطلب با مس و عوامل موثر بر قیمت آن بیشتر صحبت کنیم.

آشنایی با فلز مس! یکی از پرکاربردترین مواد اولیه در صنایع!

خاصیت فلز مس چیست؟

خاصیت مهم فلز مس که باعث می گردد تا این محصول در صنایع گوناگون جایگاه ویژه ای داشته باشد، رسانایی الکتریکی آن است. اما ماجرا فقط به اینجا ختم نمی گردد. ویژگی ها و قابلیت های دیگری را نیز می توان در این محصول مشاهده کرد که آن را نسبت به دیگر عناصر صنعتی متمایز می نماید. این خواص به توضیح زیر هستند:

  • انعطاف پذیری و قدرت شکل پذیری بالا
  • رسانای بسیار خوب گرما
  • الکتریسیسته بالا
  • راهنمایی حرارتی بالا
  • چکش خواری بالا
  • مقاومت در برابر خوردگی ناشی از عواملی همانند بخار و آب

در کنار تمامی این قابلیت ها و خواص مهم، مس در مقابل اسیدهای غیر آلی مقاومت بالایی ندارد. بعلاوه واکنش پذیری شیمیایی آن نیز بسیار پایین است. ساختار مس به شکل ساختار کریستالی FCC است و در حالت خلوص کامل می توان آن را به رنگ قرمز متمایل به نارنجی مشاهده کرد. البته که فرایندهای اجرا شده بر روی مس در کارخانجات و فراوری آلیاژهای مختلف از آن، رنگ ظاهری محصول را با تغییراتی روبرو می نماید.

قیمت مس در حالت خلوص کامل کمی بالاتر از دیگر آلیاژهای آن است. با توجه به ویژگی هایی که برای فلز مس عنوان کردیم می توان از آن برای صنایع مختلفی همانند؛ صنعت برق و الکترونیک، صنایع انرژی و پتروشیمی، صنعت متالورژی، صنایع حمل و نقل، فراوری لوازم تزئینی، فراوری انواع مکمل گیاهی و غذایی استفاده کرد.

انواع مس و آلیاژ آن

مس علاوه بر این که موارد مصرف گوناگونی در حالت خلوص کامل دارد، می تواند در فراوری آلیاژهای صنعتی به عنوان ترکیب اصلی به کار رود. (آلیاژ در واقع یعنی ترکیب دو یا چند فلز با هم). در این بخش با آلیاژهای فلز مس آشنا می شویم:

  1. آلیاژ مس با درجه خلوص تقریبا بالا: در این آلیاژ بیشترین ترکیب مربوط به عنصر مس است که نزدیک به 99% ترکیب را از آن خود نموده است. بنابراین مجموع عناصر آلیاژی آن بسیار پایین است. از موارد کاربرد این آلیاژ می توان به فراوری لوله ها و کابل های مسی و بعلاوه لوله های دوجداره اشاره نمود.
  2. آلیاژ برنج: این آلیاژ از ترکیب 95% فلز مس و 5% روی فراوری می گردد. از موارد مصرف آن می توان به ساخت انواع فیوز، لوله و مدال اشاره نمود.
  3. آلیاژ برنز: این آلیاژ از ترکیب 98.75% فلز مس با 1.25% قلع فراوری می گردد. گاهی در این ترکیبات مقادیر ناچیزی از فسفر هم مشاهده می گردد. بیشترین کاربرد این آلیاژ در اتصالات الکتریکی است.
  4. آلیاژ مس- روی- سرب (برنج های سرب دار): کاربرد در مبدل های حرارتی
  5. آلیاژ مس- روی- قلع (برنج های حاوی قلع): کاربرد در بست های الکتریکی و سوئیچ ها
  6. آلیاژ مس- آلومینیوم (برنزهای آلومینیوم)
  7. آلیاژ مس-سیلیسیم (برنزهای سیلیسیم)

ذرات تشکیل دهنده مس

مس برگرفته از واژه Cuprum است. عنصری که به شکل خالص در طبیعت یافت می گردد، جامد و غیر قابل اشتعال است. ذرات تشکیل دهنده مس و ترکیبات به کار رفته در آن اصولا به رنگ های سبز-آبی هستند. فلز مس را می توانید به اشکال مختلفی از طبیعت استخراج کنید. از این جمله می توان به سنگ های سولفوره، سنگ های اکسیده و مس طبیعی اشاره نمود. از جمله منابع مس به توضیح زیر هستند:

  • کانی هایی همانند مالاکیت، برنیت و آزوریت
  • سولفیدهایی همانند کوولین، کالکوپیریت و کالکوزین
  • و اکسیدهایی همانند کوپریت

ذرات تشکیل دهنده مس به آن خاصیت ضد قارچی، ضد میکروبی و نابود نمایندگی ویروس می بخشند. از همین رو، این روزها شاهد فراوری کاربردهای این فلز در عرصه پزشکی و سلامتی هستیم.

نحوه مشخص قیمت مس

نحوه مشخص قیمت مس به فاکتورهای متعددی وابسته است. این موارد عبارتند از:

  • نوسانات بازار جهانی
  • مقدار خلوص مس ارائه شده به مصرف نماینده
  • مقدار استخراج فلز مس و موجودی آن در انبارهای جهانی
  • مقدار افزایش تقاضای بازار
  • قیمت نفت
  • فعالیت های مالی جهانی و…

برترین مراکز خرید مس

بازار خرید و فروش مس، بازاری بسیار رقابتی و پر رونق است. مجموعه ها و واحدهای فراوریی متعددی در این زمینه فعالیت نموده و هر کدام خدمات ویژه ای را به مشتریان خود ارائه می نمایند. فهرست قیمت مس نیز برای هر کدام از این مجموعه ها متفاوت از دیگری است. قطعا شناسایی برترین مراکز خرید مس در میان تنوع برند فراوری نماینده کمی سخت است. اما می توان با کمی تحقیق و آنالیز به معتبرترین آن ها دسترسی پیدا کرد. این شرکت ها در بستر اینترنت فعالیت نموده و امکانی را فراهم آورده اند تا تمامی مصرف نمایندگان از نقاط دور و نزدیک بتوانند با کیفیت ترین نوع مس عرضه شده به بازار را با قیمت مناسب و به صرفه تهیه نمایند.

منبع: فوت و فن
انتشار: 12 آذر 1401 بروزرسانی: 12 آذر 1401 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1370

به "آشنایی با فلز مس! یکی از پرکاربردترین مواد اولیه در صنایع!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با فلز مس! یکی از پرکاربردترین مواد اولیه در صنایع!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید