ارتباط آپنه خواب با افزایش خطر ابتلا به بیماری های خودایمنی

به گزارش مجله جغتای، پژوهشگران آمریکایی در آنالیز جدید خود، ارتباط میان آپنه خواب را با افزایش خطر ابتلا به بیماری های خودایمنی مورد آنالیز قرار دادند.

ارتباط آپنه خواب با افزایش خطر ابتلا به بیماری های خودایمنی

به گزارش خبرنگاران و به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه جورجیا، پژوهش جدیدی که روی افراد مبتلا به آپنه خواب انجام شده است، نشان می دهد که چرا آپنه خواب می تواند با اختلالات خودایمنی در ارتباط باشد. شاید نتایج این پژوهش بتوانند به ارائه درمان ها و داروهای جدید یاری نمایند.

این پژوهش که به سرپرستی بردلی فیلیپز(Bradley Phillips)، پژوهشگر دانشگاه جورجیا(University of Georgia) انجام شده است، بر پایه یکی از پژوهش های پیشین است که نشان می دهد آپنه خواب می تواند عامل افزایش خطر بیماری های خودایمنی باشد. اختلالات سیستم ایمنی، نتیجه فعالیت کم یا فعالیت بیش از اندازه سیستم ایمنی است و می تواند به بروز بیماری هایی مانند لوپوس و روماتیسم مفصلی منجر گردد.

فیلیپز گفت: این پژوهش، به آنالیز مکانیسم های مهمی می پردازد که ممکن است خطر اختلالات خودایمنی را در افراد مبتلا به آپنه خواب افزایش دهند.

آپنه خواب، نوعی اختلال است که هنگامی رخ می دهد که عضلات گلو به طور موقت استراحت می نمایند، مجاری تنفسی باریک می شوند و هنگام خواب، تنفس برای لحظه ای قطع می گردد. درمان متداول آپنه خواب، فشار جریان هوای همواره مثبت(CPAP) است که برای یاری به تنفس بیماران، فشار هوای ملایمی را به صورت مداوم و با یاری یک ماسک به راه های هوایی وارد می نماید اما حدود 40 درصد از بیماران نمی توانند دستگاه CPAP را تحمل نمایند.

آپنه خواب می تواند خطر بروز چندین اختلال خودایمنی را افزایش دهد اما درک ضعیفی در خصوص پیوندهای مولکولی مرتبط با خودایمنی وجود دارد.

سطح غیرعادی سیتوکین ها

فیلیپز و همکارانش، چهار سیتوکین مرتبط با بیماری خودایمنی را مورد آنالیز قرار دادند. آنها سیتوکین ها را در سه گروه از بزرگسالان ارزیابی کردند؛ بیمارانی که آپنه خواب آنها درمان نشده است، بیماران مبتلا به آپنه خواب که در حال دریافت درمان هستند و بیمارانی که به آپنه خواب مبتلا نیستند. نتایج این پژوهش، سطحی غیرعادی از چهار سیتوکین را در بیماران مبتلا به آپنه خواب درمان نشده نشان داد. این موضوع نشان می دهد که خواب ضعیف و ذخیره ناکافی اکسیژن می توانند سیتوکین ها را تحت تاثیر قرار دهند.

این پژوهش، یکی از چهار موردی را مورد آنالیز قرار می دهند که ممکن است در ارتباط میان آپنه خواب و بیماری های خاص موثر باشند. پژوهشگران علاوه بر اختلالات خودایمنی، اختلالات عصبی، بیماری های قلبی-عروقی و بیماری های کلیوی را نیز مورد آنالیز قرار دادند.

فیلیپز اضافه نمود: آنالیز ارتباط میان آپنه خواب و بیماری های دیگر همواره سخت است. آپنه خواب بزرگسالان معمولا در میان سالی تشخیص داده می گردد اما با بالا رفتن سن افزایش می یابد.

افراد با افزایش سن، در معرض خطر ابتلا به بیماری های دیگر نیز قرار می گیرند و برای پزشکان سخت است که تشخیص دهند آپنه خواب به تنهایی عامل این بیماری است و یا فقط در افزایش شدت و گسترش آن نقش دارد. ما می دانیم که آپنه خواب درمان نشده می تواند به بروز فشار خون بالا منجر گردد و اثر داروهای فشار خون را از بین ببرد. اگر نقش آپنه خواب تا این اندازه مهم باشد، باید در کنار بیماری های دیگر مورد ارزیابی قرار بگیرد و درمان گردد.

این پژوهش، در مجله Clinical Immunology به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 آذر 1399 بروزرسانی: 29 آذر 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 530

به "ارتباط آپنه خواب با افزایش خطر ابتلا به بیماری های خودایمنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط آپنه خواب با افزایش خطر ابتلا به بیماری های خودایمنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید