استانهای ساحلی برای تهیه اطلس و طرح جامع توسعه دریاها اقدام نمایند

به گزارش مجله جغتای، محمد علی سیف در تبادل نظر با خبرنگاران به بازدیدهای اخیر خود از سواحل جنوبی کشور اشاره و مطرح نمود: با توجه به وسعت سواحل جنوب کشور و کم بودن اطلاعات و دانش شناخت درباره سواحل، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی لازم دید که دقیق تر، سواحل را بشناسد و در این راستا کوشش کردیم بازدید کاملی را از مراکز دانشگاهی، شرکت های فعال، بنادر و شیلات مناطق ساحلی جنوب کشور داشته باشیم که طی 10 روز گذشته سواحل چابهار تا خرمشهر مورد بازدید نهاده شد.

استانهای ساحلی برای تهیه اطلس و طرح جامع توسعه دریاها اقدام نمایند

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی با تاکید بر اینکه در مناطق ساحلی جنوب کشور پتانسیل های خوبی از لحاظ مالی و گردشگری وجود دارد، اضافه کرد: در این مناطق به دلیل دوری از پایتخت و عدم آشنایی با برنامه ریزان و آشنایی کم مسئولان با این ظرفیت عظیم، کمتر به این موضوع پرداخته شده است.

وی، تشکیل کارگروه استانی را راهکاری برای بهره گیری بیشتر از ظرفیت های دریایی دانست و شرح داد: اگر مراکز دریایی استان ها بتوانند به صورت کارگروه استانی به صورت مستمر جلساتی را داشته باشند و مسائل را مطرح نمایند، این نشست ها می تواند نتیجه بخش باشد.

سیف، تهیه اطلس هایی از امکانات و توانمندی های استان های ساحلی و همچنین تهیه طرح جامع برای توسعه سواحل استان ها به صورت مجزا را از دیگر راهکارها برای معرفی ظرفیت های دریایی به مسئولان استانی و غیر استانی در راستای استفاده از امکانات و توانمندی ها دانست.

گردشگری دریایی ظرفیت مغفول سواحل کشور

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی در ادامه به موضوع گردشگری دریایی به عنوان ظرفیت عظیم مغفول مانده دریاها و سواحل یاد کرد و گفت: ما سواحل را برای استفاده گردشگری در اختیار داریم که این ظرفیت همچنان بکر مانده است و جای کار بسیاری در این عرصه وجود دارد.

سیف همچنین با اشاره به مراکز دانشگاهی حوزه دریا، آنها را مراکزی قوی خواند و اضافه کرد: این مراکز نیروهای را تربیت می نمایند و این نیروهای تربیت شده می توانند خدمات ارائه نمایند و نیازهای ما را در بخش دریا برآورده سازند و ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریای نیز حاضر است مراکز رشد دانشگاهی، شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها را در این راستا حمایت کند.

وی شرح داد: ستاد با اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان یاری می نماید و همچنین نیمی از هزینه های لازم برای تهیه استانداردهای معتبر دریایی را اختیار آنها قرار می دهد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی از امضا تفاهمنامه سه جانبه با وزارت علوم و وزارت صنعت برای حمایت از توسعه دریایی و فناوری های نو اطلاع داد و در ادامه تاکید نمود: ارائه خدمات و تسهیلات مشروط بر تجاری سازی فناوری ها است.

وی به اقدامات این ستاد در راستای نیل به اهداف توسعه در حوزه دریاها اشاره و اظهار کرد: تا کنون 20 شرکت دانش بنیان در حوزه دریا ثبت شده و ستاد از 110 پایانامه حمایت نموده و همچنین با ارائه یاری هایی زمینه را برای حضور شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه های داخلی و بین المللی و عرضه محصولات خود فراهم ساخته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 52

به "استانهای ساحلی برای تهیه اطلس و طرح جامع توسعه دریاها اقدام نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استانهای ساحلی برای تهیه اطلس و طرح جامع توسعه دریاها اقدام نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید