اگر کاری نکنید، شرایط صنایع دستی فاجعه آمیز می شود!

به گزارش مجله جغتای، شرایط تولید و فروش صنایع دستی به ویژه در میان تولیدکنندگان روستایی که پیش از شیوع ویروس کرونا هم چندان قابل قبول نبود، حالا با کاهش شدید فروش های پایان سال 98 و تعطیلی کلیه نمایشگاه های نوروزی صنایع دستی بیش از پیش کساد شده و بسیاری از فعالان این حوزه را درگیر مسائل معیشتی کرده است.

اگر کاری نکنید، شرایط صنایع دستی فاجعه آمیز می شود!

با تعطیل شدن بسکمک مشاغل و اصناف برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا در کشور، مسائل معیشتی و ترس از بیکار شدن هم به دغدغه های مردمی اضافه شده است. قشر عظیم هنرمندان و صنعت گران صنایع دستی و به ویژه آنهایی که در روستاها مشغول به کار بودند نیز از این جمله اند که بیکاری آنها در این روزهای کرونایی برای برخی از فعالان این حوزه دغدغه آفرین شده است.

در این میان آنچه در شرایط فعلی حائز اهمیت است و بارها نیز از سوی کارشناسان حوزه صنایع دستی مورد تاکید قرار گرفته است، لزوم رسیدگی معاونت صنایع دستی به هنرمندان و به ویژه آن دسته از هنرمندان روستایی است که به صورت مستقل در کارگاه ها یا خانه هایشان مشغول به کار بوده اند.

به همین دلیل مهدی اعلمی ـ نایب رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی ـ در گفت وگو با خبرنگاران درباره شرایط این روزهای صنایع دستی، اظهار کرد: به طور کلی بازار صنایع دستی در سال های اخیر به دلیلی شرایط حاکم بر اقتصاد همانند تورم بالا، افزایش قیمت مواد اولیه، محدودیت های بانک مرکزی برای ورود برخی مواد اولیه، سیاست های ارزی و ... شرایط بدی داشت. در مجموع بازار صنایع دستی دچار رکود بود و صنایع دستی جایگاه چندان خوبی در سبد خرید خانواده ها نداشت؛ این درحالی است که صنایع دستی برای میلیون ها هنرمند، صنعتگر و تولیدکننده منبع درآمد اصلی محسوب می شود.

او ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا در کشور شرایط بازار صنایع دستی بدتر از قبل شد. تولیدکننده هایی که برای بازار داخل کالا تولید می کردند با تعطیلی بازارچه ها و فروشگاه ها نتوانستند محصولاتشان را به فروش برسانند و انبوهی از کالا روی دستشان باقی مانده است. آن دسته از افرادی هم که برای بازار خارجی محصول تولید کرده بودند، با بسته شدن مرزها به مشکل برخوردند.

اعلمی گفت: درست است که شیوع ویروس کرونا یک مشکل جهانی است، اما برخی دولت ها در قبال مشاغلی همچون تولید و فروش صنایع دستی مسوولانه تر عمل کردند؛ البته ما تشکل های صنایع دستی نیز در این مدت به صورت مجازی جلساتی برگزار کردیم، نامه ای به آقای جهانگیری نوشتیم و در آن درخواست کردیم که کمک های فوری به تولیدکننده های این حوزه شود؛ چراکه در این مدت نه تنها تولیدکننده ها نتوانستند کالاهایشان را به فروش برسانند، بلکه دیگر قادر به تولید مجدد نیز نیستند.

نایب رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی اضافه نمود: یکی از پیشنهادهای مطرح شده در این نامه مشخصا این بود که دولت بیمه کارفرمایان تولیدکننده های صنایع دستی را به مدت شش ماه ببخشد و برای چندین ما حقوق کارگرها را پرداخت کند تا کارفرماها مجبور به اخراج آنها نشوند. همین طور پرداخت وام های قرض الحسنه یا کم بهره (4 درصد) از دیگر پیشنهادهای این نامه بود؛ اما متاسفانه هیچ عکس العملی به این نامه نشان داده نشد.

اعلمی با تاکید بر اینکه اراده ای برای کمک به صنایع دستی وجود ندارد، اظهار کرد: این یک موضوع ملی است. ما منابع مالی زیادی داریم که اگر لازم باشد می توانند کمک کنند. این درحالی است که نه تنها جواب نامه ما داده نشد، بلکه فقط پیشنهاد دادند که وام های اندکی را برای کارگاه ها و نیروهایشان در نظر گرفته شود؛ آن هم با بهره 12 درصد! این میزان درصد فقط به معنی مقروض شدن دوباره واحد تولیدی است.

او یادآور شد: در حالی به حوزه صنایع دستی بی توجهی می شود که میلیون ها نفر در این حوزه مشغول به کار هستند. در شرایط فعلی اگر دولت کمک جدی به صنایع دستی نکند، فاجعه جدی در این حوزه رخ می دهد و این در حالی است که تا به امروز صدایی از وزارت میراث فرهنگی در این زمینه شنیده نشده است. اینکه سازمان میراث فرهنگی شرایط بد کنونی را تشریح کنند و همراه تولیدکننده ها و هنرمندان باشد، حداقل انتظاری است که می توان از این وزارتخانه داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 228

به "اگر کاری نکنید، شرایط صنایع دستی فاجعه آمیز می شود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر کاری نکنید، شرایط صنایع دستی فاجعه آمیز می شود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید