بورس های جهانی قرمزپوش شدند

به گزارش مجله جغتای، خبرنگاران- شاخص های مهم بورسی آمریکا مجددا قرمزپوش شدند.

بورس های جهانی قرمزپوش شدند

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا از رویترز، هر چند از سرعت اشتغال زایی در عظیم ترین اقتصاد دنیا کاسته شده اما اخبار مربوط به بازار کار آمریکا کماکان امیدوارنماینده است: نرخ بیکاری عظیم ترین اقتصاد دنیا تا پایان ماه سپتامبر باز هم کاهشی شده و رقم 7.9 درصد را ثبت کرد. این نرخ بیکاری که 0.5 درصد کمتر از ماه قبل بوده، کمترین نرخ بیکاری این کشور در طول پنج ماه اخیر است.

تک رقمی ماندن نرخ بیکاری در آمریکا از آن جهت برای بازارهای مالی این کشور اهمیت دارد که می تواند فشار روی دولت و کنگره را برای تامین مالی مورد احتیاج پرداخت بیمه های بیکاری کم کند. دولت آمریکا برای مقابله با کرونا تا به امروز چیزی حدود 3.5 تریلیون دلار هزینه نموده و مذاکرات برای اجرایی شن یک بسته حمایتی عظیم دیگر به اعتبار حدود دو تریلیون دلار در جریان است. تامین این نقدینگی در ماه های اخیر بانک مرکزی آمریکا را وادار به بازنگری در سیاست های نرخ بهره ای و تورمی خود نموده است.

وزیر خزانه داری آمریکا بار دیگر برای رایزنی با دموکرات ها در مورد اجرایی شدن یک بسته حمایتی جدید به کنگره رفت. استیون منوچین با سازنده خواندن ملاقات خود با نانسی پلوسی- رئیسکنگره، گفته است که به اجرایی شدن یک بسته حمایتی جدید امیدوار است: می خواهم بگویم که داریم به طور جدی کوشش می کنیم تا این کار را انجام دهیم. فضای گفت و گوها عقلانی و آرام است و انتظار داریم به نقطه ای برسیم که مورد توافق هر دو طرف باشد.

یکی از اصلی ترین موارد مورد اختلاف دموکرات ها و جمهوری خواستار، میزان و چگونگی حمایت های نقدی از شهفرایندان آمریکایی است. دموکرات ها معتقدند پرداخت های نقدی از 1200 دلار در ماه باید به 1800 دلار در ماه افزایش پیدا کند که این مبلغ طبق پیشنهاد دموکرات ها به جای یک بار پرداخت ماهانه در طول چهار پرداخت هفتگی و هر هفته 450 دلار خواهد بود. جمهوری خواستار اما موافق پرداخت یارانه نقدی مستقیم با مبلغ کمتر و البته پرداخت ماهانه (در یک نوبت) هستند. اعتبار بسته حمایتی قبلی در ماه ژوئیه به پایان رسیده بود.

فرایند احیای اقتصاد دنیای در سه ماهه سوم سال اگرچه پایان پس از ماه ها رشد منفی بسیار کم از سر گرفته شد اما آمارهای رشد کمتر از چیزی بودند که در بسیاری از موارد انتظار می رفت و این رویه در صورت تداوم بدان معنا خواهد بود که رشد مالی در سه ماهه پایانی سال نیز کمتر از حد انتظار باشد. بازار کار و جمعیت بالای بیکاران یکی از اصلی ترین دغدغه های حال حاضر اقتصاددانان است و آن ها نگران اند بدون رونق بازار کار، احیای کامل مخارج مصرفی و از سرگیری سرمایه گذاری ها ممکن نباشد. در صورتی که جریان سرمایه های جدید در سطوح پایین فعلی باقی بمانند، مشکل نقدینگی بانک های مرکزی را وادار خواهد ساخت تا به تزریق سنگین خود به بازار ادامه دهند و این مساله دارای پیامدهایی روی حوزه تورمی و نرخ های بهره خواهد بود.

با نزدیک شدن به فصل سرما نگرانی ها از شروع موج جدید تلفات کرونایی بالا گرفته است. سازمان بهداشت دنیای با هشدار نسبت به افزایش شمار قربانیان کرونا به دو برابر گفته است تنها راه مقابله موثر با این بیماری، وحدت رویه کشورهای دنیا خواهد بود. این سازمان همچنین با اشاره به شدت دریافت مجدد شیوع کرونا در اروپا گفته است اوضاع در آمریکا و آمریکای لاتین نیز کماکان در شرایط بدی قرار گرفته است.

تا به امروز بیش از 34 میلیون و 734 هزار و 84 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و 31 هزار و 160 نفر جان خود را از دست داده اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با 213 هزار و 240 نفر، برزیل با 144 هزار و 966 نفر، هند با 100 هزار و 873 نفر، مکزیک با 78 هزار و 77 نفر و انگلیس با 42 هزار و 268 نفر بوده است.

شیوع کرونا در بسیاری از کشورهای دنیا به حد نگران نماینده ای رسیده است. در انگلیس متخصصان بهداشتی نسبت به بروز موج سوم هشدار داده اند. در اسپانیا تلفات مجددا دورقمی شده است. شمار دیگری از کشورهای اروپایی از احتمال اعمال مجدد بعضی از محدودیت های کرونایی خبر داده اند و بیم آن می رود که با وخامت اوضاع شاهد بازگشت قرنطینه های سراسری باشیم.

دنیس دایک- تحلیل گر بازار در موسسه برایت تریدینگ ال ال سی گفت: در ماهی که گذشت شاهد نوسانات بالایی در معاملات بودیم و این نوسانات باعث زیان قابل توجه بعضی از سهامدارانی شد که سهام پرریسک را خریداری نموده بودند. این زیان باعث ترس معامله گران از تکرار چنین اتفاقی شده و در نتیجه آن ها با احتیاط بیشتری معامله می نمایند که به معنای ورود جریان نقدینگی تازه کمتر به بازارهای بورسی خواهد بود.

بورس آمریکا

در وال استریت، همه شاخص ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص داوجونز ایدانستریال اوریج با 0.13 درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح 27 هزار و 780.75 واحد بسته شد.

شاخص اس اند پی 500 با 0.61 درصد ریزش تا سطح 3360.16 واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی نزدک کامپوزیت با 1.86 درصد عقب نشینی در سطح 11 هزار و 115.92 واحدی بسته شد.

تام لی- کارشناس امور مالی در موسسه فاندزرات گلوبال ادوایزرز گفت: به گمانم تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رفتار مضطربانه معامله گران ادامه خواهد داشت چرا که دو رقیب انتخاباتی دیدگاه های کاملا متفاوتی در حوزه تجاری و مالی با یکدیگر دارند و در نتیجه بازارها به افزایش یا کاهش شانس پیروزی بایدن و ترامپ واکنش های مختلفی از خود نشان خواهند داد.

بورس های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص فوتسی 100 بورس لندن با 0.39 درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح 5902.12 واحد بسته شد. شاخص دکس 30 بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش 0.33 درصدی و ایستادن در سطح 12 هزار و 689.04 واحدی به کار خود پایان داد و شاخص کک 40 بورس پاریس با صعود 0.02 درصدی در سطح 4824.88 واحد بسته شد. در مادرید شاخص ایبکس 35 0.35 درصد بالا رفت و به 6754.50 واحد رسید.

بورس های آسیایی

در معاملات بورس های آسیا، شاخص ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص نیک کی 225 بورس توکیو ژاپن با افت 0.67 درصدی تا سطح 23 هزار و 29.90 واحدی پایین رفت. شاخص هانگ سنگ بورس هنگ کنگ 0.79 درصد بالا رفت و در سطح 23 هزار و 459.05 واحد بسته شد. در چین شاخص شانگهای کامپوزیت کاهش 0.1 درصدی را تجربه کرد و در سطح 4587.39 واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص اس اند پی اس اند ایکس 200 بورس سیدنی با 1.39 درصد ریزش و ایستادن در سطح 5791.50 واحدی به کار خود پایان داد. در بین دیگر شاخص های مهم آسیایی، شاخص تاپیکس ژاپن صعودی بود.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 16 آبان 1399 بروزرسانی: 16 آبان 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 438

به "بورس های جهانی قرمزپوش شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورس های جهانی قرمزپوش شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید