تشدید تنش میان اروپا و ترکیه، روزهای آینده آکنده از غافلگیری است

به گزارش مجله جغتای، به گزارش خبرنگاران، رأی الیوم در مطلبی با اشاره به بازرسی یک کشتی ترکیه ای از سوی نظامیان آلمانی در نزدیکی سواحل لیبی در دریای مدیترانه، آورده است: تعرض یک کشتی جنگی آلمانی به کشتی تجاری ترکیه ای که در راستا شهر مصراته لیبی بود و فرود نیروهای ویژه آلمان از بالگرد بر عرشه این کشتی و بازرسی و بازداشت کاپتان و سرنشینانش، اقدامی خطرناک است که شاید اگر تشدید گردد به رویارویی نظامی مبدل خواهد شد.

تشدید تنش میان اروپا و ترکیه، روزهای آینده آکنده از غافلگیری است

با ما سفر کنید و با ارزانترین تورهای اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

این رسانه می نویسد: مقامات ترکیه به این اقدام آلمان واکنش نشان دادند و خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه وعده اقدامات لازم برای حمایت از کشتی های تجاری ترکیه را داد؛ اما ماهیت این اقدامات را تعیین نکرد؛ ولی احتمالاً کشتی ها را با ناوهای جنگی اسکورت خواهد نمود یا نیروهای ویژه را در این کشتی ها برای حمایت و مقابله با هرگونه تعرضی مستقر می نماید.

رأی الیوم نوشت: نیروهای آلمانی که یک شب کامل را در کشتی تجاری ترکیه سپری کردند، چیزی نیافتند و این نشان می دهد که آنچه به فرماندهی عملیات ایرنی اروپایی در رم ویژه اعمال ممنوعیت ورود سلاح و تجهیزات نظامی به طرف های درگیر در لیبی رسیده است، دقیق نبوده یا شاید گمراه کننده بوده است.

این رسانه در ادامه این اقدام آلمان علیه ترکیه در نزدیکی سواحل لیبی را به مثابه تشدید اقدامات اروپا در قبال ترکیه به ویژه با توجه به حالت تنشی که بر شرق مدیترانه حاکم است و مخالفت اروپا با دخالت نظامی ترکیه به نفع دولت وفاق ملی لیبی دانست و نوشت: اتحادیه اروپا تهدید به اعمال تحریم های مالی علیه ترکیه نموده است.

رأی الیوم آورده است: اتحادیه اروپا تهدید نموده است که ترکیه را به دلیل اتهامش توسط یونان و قبرس به ارسال کشتی هایی با حمایت قایق های جنگی برای حفاری و اکتشاف نفت و گاز در مناطق مورد مناقشه در آب های قبرس و یونان تحریم می نماید؛ این در حالی است که ترکیه این اتهام را تکذیب می نماید و در عین حال بر حفاری و اکتشاف اصرار می نماید.

این رسانه می نویسد: دولت آلمان که ترکیه را بزرگترین شریک تجاری خود می داند (40 میلیارد یورو حجم تبادل تجاری سالیانه میان دو کشور است)، تصمیم گرفته است که در جبهه یونان، قبرس و فرانسه در بحران شرق دریای مدیترانه بایستد و چه بسا این اقدام یک مقدمه یا آخرین پیغام هشدار قبل از اعمال تحریم های اروپایی علیه آنکارا است. اتحادیه اروپا به هیچ وجه از دخالت نظامی ترکیه در لیبی و مشارکت نیروهای آنکارا درجنگ در کنار جمهوری آذربایجان در بحران قره باغ با ارمنستان راضی نیست و خشم این اتحادیه را علیه ترکیه به ویژه پس از رقم خوردن سرنوشت جنگ قره باغ به نفع آذربایجان، تشدید نموده است.

رأی الیوم در ادامه گزارش داد: اروپا بزرگترین شریک تجاری ترکیه (حجم تبادل تجاری میان آنها به 100 میلیارد یورو در سال می رسد) است و اقدام اروپا برای تحریم در حالی که بحران مالی ترکیه روز به روز شدیدتر می گردد و ارزش لیر در برابر دلار آمریکا (هر دلار هشت لیر) کاهش می یابد، زیان زیادی به اقتصاد ترکیه در سایه گزارش هایی برای روی آوردن شهروندان ترکیه برای خرید طلا به عنوان سرمایه ای امن، وارد می نماید.

این رسانه در ادامه به فشار شدید اروپا علیه ترکیه اشاره نموده و احتمال می دهد که این فشار با آمدن جو بایدن در آمریکا که حامی نمودهاست، بیشتر هم بگردد.

رأی الیوم این سوال را مطرح می نماید که واکنش حزب عدالت و توسعه حاکم بر ترکیه با این فشارها به چه صورت خواهد بود؟ آیا از نیروهای ویژه و کشتی های جنگی برای ممانعت از سد کردن کشتی ها و بازرسی آنها در دریای مدیترانه استفاده خواهد نمود؟ مهمتر از این با تحریم هایی مالی احتمالی اروپا چه خواهد نمود؟

این رسانه در خاتمه می نویسد: تنش میان اروپا و ترکیه در حال تشدید است و روزهای آینده آکنده از غافلگیری هایی است به ویژه که همه شواهد حاکی از آن است که آنکارا پرچم سفید را به نشانه تسلیم بالا نخواهد برد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 دی 1399 بروزرسانی: 1 دی 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 536

به "تشدید تنش میان اروپا و ترکیه، روزهای آینده آکنده از غافلگیری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشدید تنش میان اروپا و ترکیه، روزهای آینده آکنده از غافلگیری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید