دولت کانادا یک دهه از حضور جنایتکار جنگی لیبریایی در انتاریو آگاه بود ولی اقدامی نکرد

به گزارش مجله جغتای، پیش از اینکه مردی اهل لیبریا که متهم به ارتکاب جرایم جنگی شده بود در یک حادثه خانگی خشونت وار در لندن استان انتاریو جان خود را از دست بدهد، مسئولان کانادایی حداقل به مدت یک دهه می دانستند که او زنده و صحیح و سالم است و آزاد در کشور زندگی می نماید.

دولت کانادا یک دهه از حضور جنایتکار جنگی لیبریایی در انتاریو آگاه بود ولی اقدامی نکرد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای 5 ساله کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله کانادا با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.

بیل هوراس اوایل صبح یکشنبه توسط ماموران امداد به بیمارستان رسانده شد اما جان خود را از دست داد. بعد از حمله چهار مرد ماسک دار که در یک محله خلوت در شرق لندن به او حمله کردند، ماموران امداد او را جلوی خانه یکی از همسایه ها روی زمین پیدا کردند.

سه شنبه، پلیس لندن تایید کرد که بیل هوراسی که یکشنبه صبح کشته شد همان بیل هوراسی بود که تحت نظر چارلز تیلور یکی از اربابان جنگ سابق آفریقا و مجرم جنگی محکوم شده، به عنوان یک فرمانده شورشی فعالیت می کرد.

حسن بیلیتی مدیر گروه پروژه عدالت و تحقیقات جهانی (GRJP) که در لیبریا واقع است، گفت این پروژه مدت هاست که خواهان دادگاهی شدن هوراس به خاطر جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت شده است.

او گفت: سعی مان را کردیم. سعی کردیم کاری کنیم دولت کانادا علیه او اتهام هایی وارد کند اما قوانین خاصی در کانادا اجازه انجام این کار را نمی دادند. تدبیر محدودکننده ای در قانون کانادا وجود دارد که باعث می گردد انجام این کار سخت گردد. می توانم تضمین کنم که 8 یا 9 سال بود که دنبال او بودیم. کار سختی بود.

اما والری اوسترولد استاد قانون و متخصص قوانین جرایم جنگی دانشگاه وسترن می گوید دلیل این امر هیچ ارتباطی با قانون یا عدالت ندارد، بلکه کاملا به پول مربوط می گردد.

او گفت راستش این موارد نسبتا نادر هستند و دلیلش به بودجه مربوط می گردد و اضافه نمود که دولت کانادا قدرت محاکمه کردن تحت حوزه عدالت جهانی را دارد. این واژه ای قانونی است که زمانی استفاده می گردد که اتفاقی وحشتناک مانند جرایم علیه بشریت جای دیگری افتاده اما مجرم متهم شده در کانادا زندگی می نماید.

اوسترولد گفت با وجود اینکه کانادا قدرتش را دارد، بسیار به ندرت از آن استفاده می نماید. او گفت: در دوران معاصر فقط دو بار این رخ داده است.

یکی از آن ها محاکمه پیروز دزیره مونیانزا برای جرایمی بود که طی نسل کشی رواندا در سال 2009 مرتکب شده بود و دیگری پرونده ناپیروز دژان دمیروویچ بود که متهم به کشتن بیش از 12 ساکن یک دهکده طی جنگ داخلی یوگسلاوی شده بود.

کانادا او را به دادگاه کشاند اما وقتی محاکمه باخت، او سال 2005 به صربستان دیپورت شد. به خاطر مخارج مربوط، کانادا باید با دقت انتخاب کند که می خواهد کدام جرایم را محاکمه کند چون برنامه جرایم جنگی فقط بودجه ای 15 میلیون دلاری دارد. به طور مثال، این رقم فقط 3 میلیون دلار بیشتر از 12 میلیون دلاری است که دولت فدرال آوریل گذشته برای خرید یخچال های جدید به Loblaws پرداخت کرد.

اوستروالد گفت شاید نکته تعجب آورتر این باشد که بودجه 15 میلیون دلاری بیش از 22 سال و از زمان خلق این برنامه در سال 1998 توسط ژان شرتین نخست وزیر لیبرال تغییر نکرده است. به خاطر بودجه محدود و نیز سختی و زمانی که برای محاکمه کردن مجرمان احتیاج است، کانادا معمولا پیگیری لازم را انجام نمی دهد و به جای آن شهروندی فرد مجرم مظنون را لغو می نماید یا به او شرایط سکونت دائمی نمی دهد.

به همین دلیل است که سال 2018 کانادا شهروندی یک مترجم سابق نازی ها که 94 سال داشت را لغو کرد و اوسترولد گفت احتمالا به همین دلیل است که درخواست سکونت دائمی بیل هوراس هم در زمان مرگش هنوز نهایی نشده بود.

منبع: ایرونی ها
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 381

به "دولت کانادا یک دهه از حضور جنایتکار جنگی لیبریایی در انتاریو آگاه بود ولی اقدامی نکرد" امتیاز دهید

1 کاربر به "دولت کانادا یک دهه از حضور جنایتکار جنگی لیبریایی در انتاریو آگاه بود ولی اقدامی نکرد" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت کانادا یک دهه از حضور جنایتکار جنگی لیبریایی در انتاریو آگاه بود ولی اقدامی نکرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید