رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری و کنترل بیماری دیابت

به گزارش مجله جغتای، کارشناس تغذیه مرکز بهداشت سپیدان گفت: با رعایت یک رژیم غذایی منظم می توانیم به پیشگیری و درمان عواقب مزمن بیماری دیابت یاری کنیم.

رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری و کنترل بیماری دیابت

مریم جلوداری کارشناس تغذیه مرکز بهداشت سپیدان اظهار کرد: رژیم غذایی مناسب، احتیاج های روزانه فرد از جمله انرژی و مواد مغذی را تامین می نماید، اما باید به همراه آن اندازه قند خون، چربی خون، فشار خون و وزن افراد مبتلا به دیابت نیز کنترل گردد.

او ادامه داد: هدف از تنظیم رژیم غذایی در افراد مبتلا به دیابت، کنترل قند خون، چربی خون و وزن بدن و بعلاوه تنظیم زمان مصرف وعده های اصلی و میان وعده ها برای پیشگیری از تغییر قند خون در افرادی است که دارو مصرف می نمایند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت سپیدان اعلام کرد: با رعایت یک رژیم غذایی منظم می توانیم به پیشگیری و درمان عواقب مزمن بیماری دیابت مانند بیماری های کلیوی، فشارخون بالا و بیماری های قلبی عروقی یاری کنیم.

او با بیان اینکه غذا در دفعات زیاد و حجم کم استفاده گردد، اضافه نمود: مصرف نان های سفید و برنج کاهش یابد و نان های سبوس دار و حبوبات جایگزین آن گردد.

جلوداری با بیان اینکه دست کم 5 واحد از میوه ها و سبزی ها در روز مصرف گردد، توضیح داد: مصرف روغن های جامد، غذا های آماده و سرخ شده و بعلاوه چربی های موجود در منابع غذایی حیوانی مانند کره، خامه، گوشت قرمز و فرآورده های آن کاهش داده گردد.

او گفت: دریافت نمک (سدیم) و غذا های شور و کنسرو شده و بعلاوه مصرف قند های ساده مانند قند و شکر، شکلات، نقل و شیرینی ها کاهش داده گردد.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت سپیدان با بیان اینکه عسل دارای قند ساده است و مصرف آن باید محدود گردد، افزود: مصرف شیرین نماینده های مصنوعی و جایگزین های شکر از راه چاره های مناسب برای کاهش مصرف قند است.

او اعلام کرد: افراد مبتلا به دیابت می توانند برنج را به صورت روزانه و به میزان متعادل مصرف نمایند، اما برترین راه کاهش مصرف برنج و نان سفید، جایگزین کردن آن با حبوبات و نان های سبوس دار است.

جلوداری با بیان اینکه فرد مبتلا به بیماری دیابت می تواند روزانه میزان متعادلی از انواع میوه ها را مصرف کند، اضافه نمود: مبتلایان به دیابت منابع غذایی حاوی روی، ویتامین C (مرکبات و سبزی های تازه) و ویتامین A (زردآلو، هلو، گوجه فرنگی و هویج) را در رژیم غذایی خود قرار دهند، زیرا این مواد حساسیت به انسولین را افزایش می دهند.

او گفت: از جمله باور های غلط در خصوص افراد مبتلا به دیابت در جامعه می توانیم به مواردی مانند منع مصرف برنج، سیب زمینی و میوه و یا نقش مواد غذایی تلخ در کاهش قند خون اشاره کنیم که نباید به آن ها توجه کرد.

خبرنگاران فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 آبان 1401 بروزرسانی: 23 آبان 1401 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1363

به "رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری و کنترل بیماری دیابت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری و کنترل بیماری دیابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید