غذاهای التهاب آور که باید از آنها اجتناب کنید

به گزارش مجله جغتای، التهاب پیچیده است و محرک های آن برای هر فردی فرق دارد. تحقیقات در خصوص التهاب همواره در حال تکامل و پیچیده است. به عنوان مثال، خواب می تواند نقش مهمی را ایفا نماید، همانطور که استرس، فعالیت بدنی یا سایر جنبه های سلامتی شما در آن نقش دارد. رژیم غذایی با التهاب نیز مرتبط است و غذاهایی که برای خوردن انتخاب می کنید تأثیر زیادی بر سلامت شما دارند. قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که غذاهای التهاب آور کدام ها هستند، مهم است که بیشتر در خصوص التهاب بدانیم.

غذاهای التهاب آور که باید از آنها اجتناب کنید

التهاب حاد

دو نوع التهاب وجود دارد: حاد و مزمن. التهاب حاد پاسخ سیستم ایمنی به آسیب یا عفونت است. به عنوان مثال، اگر زانوی شما خراش بردارد، سیستم ایمنی بدن شما گلبول های سفید خون را برای محافظت از آن ناحیه آزاد می نماید و باعث قرمزی و تورم می گردد. عفونت هایی مانند آنفولانزا واکنش مشابهی را برای مبارزه با بیماری ایجاد می نمایند.

التهاب مزمن

التهاب مزمن در دوره های زمانی طولانی اتفاق می افتد، معمولاً در سطوح پایینی که با چشم انسان قابل مشاهده نیست یا در آزمایش های خون آشکار نمی گردد. تحقیقات نشان می دهد که با گذشت زمان، التهاب مزمن می تواند خطر ابتلا به بیماری ها از جمله سرطان، بیماری قلبی، دیابت و غیره را افزایش دهد.

غذاهای التهاب آور

بعضی از غذاها، زمانی که بیش از حد مصرف شوند، با تشدید التهاب و افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مرتبط هستند. برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های طولانی مدت، موارد زیر را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

شکر

انجمن قلب آمریکا مصرف روزانه بیش از 6 قاشق چایخوری شکر برای زنان و 9 قاشق چایخوری برای مردان را توصیه نمی نماید. زیرا فشار خون شما را افزایش می دهد و خطر التهاب مزمن را افزایش می دهد که می تواند منجر به بیماری قلبی، دیابت، بیماری کبد چرب و در نهایت حمله قلبی و سکته گردد. در این میان، غذاهای حاوی قند طبیعی مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند و از برترین غذاها برای سلامت قلب به شمار می فرایند.

قند اضافه شده

فراورینمایندگان مواد غذایی از قندهای افزوده شده برای افزودن طعم یا افزایش ماندگاری محصولات استفاده می نمایند. بسیاری از برچسب های تغذیه میزان ترکیبی از قندهای طبیعی و افزوده شده را نشان می دهند، بنابراین برای اینکه بفهمید آیا چیزی که می خورید قند افزوده شده دارد یا خیر، باید فهرست مواد تشکیل دهنده را آنالیز کنید. در پی کلماتی باشید که به ose ختم می شوند، مانند ساکارز یا مالتوز. سایر موادی که باید مراقب آنها باشید عبارتند از: شربت ذرت با فروکتوز بالا، ملاس، شکر نیشکر، شیرین نماینده ذرت، شکر خام، شربت، عسل یا کنسانتره آب میوه.

شیرینی

برای اینکه مطمئن شوید غلات صبحانه مناسب تری را انتخاب می کنید، برچسب تغذیه را برای فهرست کوتاهی از مواد تشکیل دهنده به راحتی قابل تشخیص شامل حداقل 3 گرم فیبر و کمتر از 8 گرم شکر در هر وعده آنالیز کنید. فیبر یک ضد التهاب است و قند، به ویژه شکر افزوده شده، می تواند باعث التهاب گردد و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. سایر منابع شکر و شکر اضافه شده عبارتند از: ماست های طعم دار، کلوچه ها، کیک ها و آب نبات ها.

نوشیدنی های قندی

نوشیدنی های قندی مانند دسرها می توانند منجر به التهاب شوند. این فقط شامل موارد واضح مانند نوشابه نیست، بلکه شامل آب میوه، نوشیدنی های ورزشی و نوشیدنی های انرژی زا نیز می گردد. شیر شکلات و بعضی جایگزین های شیر نیز می توانند منابع پنهان قند باشند.

چاشنی ها

بعضی از چاشنی ها حاوی میزان زیادی قند هستند. سس های سالاد بدون چربی، سس باربیکیو، سیروپ پنکیک و سس کچاپ تنها تعداد انگشت شماری از مقصران خاموش هستند.

مارگارین

مارگارین جایگزین کره است و به همان میزان روی پنکیک، نان تست و سایر غذاها طعم خوبی دارد. مارگارین چربی اشباع کمتری نسبت به کره دارد اما اغلب حاوی چربی های ترانس است که بدترین نوع چربی برای بدن در نظر گرفته می گردد و یکی از دلایل آن این است که باعث التهاب و مسائل قلبی می گردد. هر محصولی با روغن هیدروژنه یا نیمه هیدروژنه حاوی چربی ترانس خواهد بود. خوشبختانه، چربی های ترانس به تدریج از بسیاری از غذاها حذف شده اند، بنابراین انواع مارگارین هم در دسترس هستند که چربی ترانس ندارند. حتما برچسب تغذیه را آنالیز کنید.

شورتنینگ

شورتنینگ نوعی چربی است که در پخت و پز و آشپزی استفاده می گردد. مانند مارگارین، به طور سنتی از روغن هیدروژنه ساخته می گردد که غلظت بالایی از چربی ترانس دارد. بسیاری از برندها دستور العمل های خود را دوباره فرموله نموده اند تا محصولاتشان بدون چربی ترانس باشد، بنابراین حتماً برچسب محصول را آنالیز کنید.

غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده، به ویژه آنهایی که در فست فودها تهیه می شوند، ممکن است حاوی چربی ترانس باشند. بسیاری از رستوران ها عمداً از چربی های ترانس در سرخ کن هایشان استفاده می نمایند، زیرا این روغن ها در سرخ کن ماندگاری بیشتری دارند اما روغن های گیاهی که امروزه بیشتر رستوران های زنجیره ای استفاده می نمایند حاوی مقادیر کمی چربی ترانس هستند و هر چه روغن بیشتر استفاده گردد، چربی های ترانس بیشتری هم وجود خواهد داشت.

کربوهیدرات های تصفیه شده

کربوهیدرات ها به طور کلی می توانند واقعاً برای شما مفید باشند - آنها منبع انرژی ترجیحی بدن هستند - اما اگر میزان زیادی از نوع نادرست آن بخورید، دچار مشکل می شوید. برای مثال، کربوهیدرات های تصفیه شده بیشتر مواد مغذی و فیبر خود را حذف نموده اند. آنها به سرعت هضم می شوند و دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند که منجر به افزایش سریع سطح قند خون و انسولین و التهاب می گردد.

غلات تصفیه شده

غلات تصفیه شده دارای آرد یا آرد آسیاب شده اند که عمر و ماندگاری آن را افزایش می دهد اما مواد مغذی از جمله ویتامین B، آهن و فیبر غذایی را از بین می برند. غلات تصفیه شده شامل آرد سفید و گندم، برنج سفید و کوسکوس است. بسیاری از غلات، کراکرها، دسرها، شیرینی ها، تورتیلاهای ذرت و پاستاها نیز با غلات تصفیه شده تهیه می شوند.

شیرینی های خریداری شده از فروشگاه

محصولات پخته شده فراوری انبوه مانند پای، دونات و کیک از دسته غذاهای التهاب آور هستند. قند اضافی در این محصولات می تواند باعث التهاب گردد و بعلاوه ممکن است حاوی چربی های ترانس هم باشند.

الکل

علاوه بر ارتباط الکل با سرطان و سایر بیماری ها، تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن زیاد الکل به طور قابل توجهی به التهاب سیستمیک یاری می نماید. الکل تعادل باکتری های سالم در روده، توانایی کبد برای سم زدایی و توانایی مغز برای تنظیم التهاب را مختل می نماید.

گوشت قرمز

به گفته انجمن قلب آمریکا، گوشت قرمز مانند گوشت گاو، خوک و بره نسبت به مرغ و ماهی چربی اشباع بیشتری دارند و جزء غذاهای التهاب آور هستند. خوردن گوشت تا زمانی که مصرف خود را به 155 گرم پخته در روز محدود کنید اشکالی ندارد. خوردن بیش از حد آن می تواند کلسترول خون شما را افزایش دهد، باعث التهاب گردد و در میان سایر بیماری های مزمن به بیماری قلبی هم یاری کند. برش های بدون چربی را انتخاب کنید. قبل از پختن، تا جایی که می توانید چربی را جدا کنید و بعد از اتمام کار، چربی آب شده را هم دور بریزید. پختن، گوشت خورش و کباب کردن سالم ترین روش های پخت هستند.

گوشت کباب شده

هنگامی که گوشت ها در دمای بالا پخته می شوند، ترکیباتی به نام گلیکاسیون پیشرفته (AGE) فراوری می نمایند. در سطوح پایین، بدن شما می تواند این ترکیبات را به میزان کافی از سیستم شما حذف کند تا از آسیب جلوگیری کند. با این حال، مطالعات نشان می دهد که مقادیر زیادی از این ترکیب در بافت ها و خون می تواند التهاب را افزایش دهد. گوشت گاو، خوک و ماهی نسبت به مرغ یا بره کبابی حاوی AGE بیشتری هستند، اگرچه این ترکیبات در هر دو دسته وجود دارد.

گوشت فرآوری شده

مانند گوشت های کبابی، گوشت های فرآوری شده نسبت به انواع دیگر دارای AGE بیشتری هستند. غذاهایی مانند هات داگ و سوسیس به طور کلی حاوی چربی های اشباع شده نیز هستند که می توانند باعث التهاب بافت چربی شوند. از سوسیس، بیکن و پپرونی که با روغن های هیدروژنه با چربی های اشباع و یا ترانس پخته شده اند، اجتناب کنید زیرا از مهم ترین غذاهای التهاب آور به شمار می فرایند.

غذاهایی که به آنها حساسیت دارید

هنگامی که آغاز به عطسه کردن، آبریزش یا خارش می کنید، هیستامین های شما در کوشش هستند تا از شر یک ماده حساسیت زا در بدن خلاص شوند. اگر اغلب در معرض آلرژنی قرار می گیرید که به آن واکنش نشان می دهید، تحقیقات نشان می دهد که ممکن است التهاب مزمن را تجربه کنید که می تواند باعث سایر مسائل سلامتی گردد.

غذاهای ضد التهاب

بعضی از غذاها می توانند باعث التهاب مزمن شوند و بعضی دیگر می توانند از شدت آن جلوگیری نموده یا از شدت آن بکاهند. یک رژیم ضد التهابی باید شامل گوجه فرنگی، میوه ها، آجیل، روغن زیتون، سبزیجات برگ دار و ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی خال مخالی، ماهی تن و ساردین باشد. در حالی که در حال اجتناب از غذاهای مضر هستید، بعضی از برترین غذاهای سالم برای قلب را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

منبع:

theactivetimes

منبع: هفت گنج
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1123

به "غذاهای التهاب آور که باید از آنها اجتناب کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای التهاب آور که باید از آنها اجتناب کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید