فروش نزدیک به 9 میلیارد تومان کتاب در یک روز
به گزارش مجله جغتای، به گزارش خبرنگاران، علی رمضانی (رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران) روز دوشنبه (چهارم بهمن ماه1400) با حضور در برنامه صبح بخیر ایران با اشاره به شروع به کار این نمایشگاه گفت: دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران از ساعت 8 صبح روز یکشنبه(سوم بهمن ماه) شروع شده است. در این نمایشگاه بیش از دو هزار 100 ناشر داخلی و خارجی آثار خود را عرضه نموده اند و تعداد 24 کشور خارجی در این نمایشگاه حضور دارند.
وی با اشاره به استقبال خوب مردم و فروش 124 هزار نسخه کتاب در فاصله یک روز از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان نمود: در این نمایشگاه مجازی بیش از 200 هزار عنوان اثر از ناشران در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است. مخاطبان این نمایشگاه می توانستند از 29 دی ماه وارد سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران شوند و کتاب های مورد علاقه خود را در بخش علاقه مندی ها ذخیره نمایند. از روز گذشته (سوم بهمن ماه) خرید از سایت نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد و تا امروز صبح (چهارم بهمن ماه) 124 هزار نسخه کتاب به مبلغ بیش از هشت میلیارد و 700 میلیون تومان از سوی مردم خریداری شده است که رقم قابل توجهی است.
تحقق عدالت فرهنگی در سایه نمایشگاه مجازی کتاب تهران
وی ادامه داد: این نمایشگاه در حال خدمات رسانی به مردم سراسر کشور اعم از شهرها و روستاهای دور از مرکز است و درواقع هدف تحقق عدالت فرهنگی است تا دسترسی مردم به کتاب در همه نقاط کشور فراهم گردد. لذا اندازه دسترسی در نظر گرفته شده برای مخاطبان نمایشگاه فوق العاده و بی نظیر است.
رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران درباره نحوه دسترسی و خرید از این نمایشگاه گفت: مردم عزیز می توانند به سایت ketab.ir مراجعه نمایند، فیلم های آموزشی را ببیند و سپس وارد سایت نمایشگاه شوند. امکانات خوبی مثل دسته بندی های ناشران و...، دسته بندی موضوعات همانند کودک و نوجوان و... و جست وجوی پیشرفته در سایت فراهم شده است.
او در ادامه مطرح نمود: دو عامل مردم را به خرید کتاب از نمایشگاه ترغیب می نماید: نخست خرید کتاب با تخفیف 20 درصدی و دوم هم ارسال رایگان کتاب برای خریداران است. علاقه مندان با ورود به سایت و ثبت اطلاعاتی همانند آدرس محل سکونت، شماره موبایل و... می توانند در سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ثبت نام نمایند. پس از ثبت نام و خرید کتاب، آثار خریداری شده را به صورت رایگان در محل سکونت خود تحویل خواهند گرفت.
خرید 24 ساعته از نمایشگاه مجازی کتاب تهران
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران بعلاوه توضیح داد: در نخستین دوره این نمایشگاه آثار خریداری شده به بیش از سه هزار نقطه در کشور ارسال شده بود و پیش بینی ما این است که این اندازه در این دوره افزایش داشته باشد.
او با اشاره به دسترس پذیر بودن نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: یکی از جذابیت های این نمایشگاه این است که مردم از هر نقطه ای که هستند، می توانند در نمایشگاه کتاب حضور پیدا نمایند و کتاب های خود را سفارش دهند. بعلاوه نمایشگاه مجازی کتاب تهران 24 ساعته است و روز گذشته اوج کاری ما بین ساعت 20 تا 23 بود.
تحویل هشت هزار بسته به پست برای توزیع
رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ادامه داد: بعلاوه مرکز جوابگویی نمایشگاه مجازی کتاب تهران با شماره 91009898-021 با 70 کارشناس به طور مستمر در حال جوابگویی به سوالات مخاطبان است. روز گذشته این مرکز جوابگویِ بیش از پنج هزار و 500 تماس بود و 86 درصد از آنها اعلام رضایتمندی از جوابگویی داشتند.
وی با اشاره به گستردگی فضای اجرای نمایشگاه و تحویل هشت هزار بسته پستی از سوی ناشران به باجه های پست در روز نخست گفت: یک عملیات ملی در حال اجراست. تا اکنون 24 هزار سفارش بسته بندی شده است و هشت هزار بسته ازسوی ناشران به باجه های شرکت ملی پست تحویل شده است. از امروز پستچی های عزیز زنگ در منازل را خواهند زد و کتاب ها را تحویل می دهند. یک فرآیند عمومی در این حوزه در حال شکل گیری است که بزرگ ترین رویداد کتابی کل کشور محسوب می گردد. این نمایشگاه میهمانی بزرگ ایرانیان در حوزه کتاب است و امیدواریم استقبال خوبی از آن گردد.
برطرف 80 مشکل نمایشگاه دوره قبل
او در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به برطرف مسائل نخستین دوره نمایشگاه تاکید نمود: این سایت با ده سامانه دیگر (اعم از درگاه های بانکی، ثبت احوال، کنترل شماره موبایل با کد ملی، بن خرید کتاب برای دانشجویان، طلاب و هیات علمی دانشگاه ها و...) در ارتباط است. پس از برگزاری نخستین دوره، کارگروهی تشکیل شد و 80 مشکل نرم افزاری را شناسایی کرد. این مسائل به تدریج بر طرف و تمهیدات مختلفی در زمینه پشتیبانی از این سایت ها در نظر گرفته شد و برای افزایش ترافیک سامانه نیز تدابیر در نظر گرفته شده است. به لطف خدا و با کوشش همکاران بنده در خانه کتاب و ادبیات ایران، بر خلاف سال گذشته مجموع مسائل نرم افزاری به نحوی حل شد که در نخستین روز نمایشگاه و با توجه به استقبال خوب مردم هیچ مسئله ای نداشتیم.
وی ادامه داد: بعضی موضوعات نیز به صحنه عملیات و اجرا مربوط می گردد، همانند موضوع ارسال بسته های پستی از سوی شرکت پست. باید مواردی همانند لفاف بندی خوب کتاب ها و استفاده از کارتن های استاندارد رعایت گردد تا کتاب سالم به دست مردم برسد. هر مسئله ای که از سمت ناشران و خریداران وجود داشته باشد به وسیله مرکز جوابگویی قابل پیگیری است. این مرکز از ساعت 9 صبح تا ساعت 22 مشغول به کار است. از ساعت 22 تا 9 صبح نیز مردم می توانند به صورت غیر برخط درخواست خود را ثبت نمایند و همکاران به صورت غیر بر خط به آنها پاسخ خواهند داد.
امیدواری ناشران از برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران
رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با اشاره به استقبال ناشران از این نمایشگاه مطرح نمود: وقتی کرونا در کشور شیوع پیدا کردد و در پی آن نمایشگاه حضوری برگزار نشد، ناشران دچار رکودی شدند و مساله اصلی آنها هم این بود که چطور آثار فراوری شده را به دست مخاطبان برسانند. اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با تمام فراز و فرودهایی که داشت و انصافا کار بزرگی بود و ما بر شانه نمایشگاه قبلی این نمایشگاه را برگزار کردیم. ناشران امیدوار شده اند و نشانه های آن را در بانک اطلاعات خانه کتاب و ادبیات ایران دیدیم. در مقایسه با سال گذشته افزایش 20 درصدی در حوزه عناوین کتاب ها داشتیم. البته افزایش عناوین صرفا نمی تواند افتخارآمیز باشد و باید شمارگان هم افزایش یابد اما همین اتفاق یک نشانه است. به نظر می رسد با توجه به تغییراتی که اتفاق افتاده و تهمیداتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه دیگر دستگاه ها برای آن در نظر گرفته است، نشر کشور در حال خروج از این رکود است.
فعالیت های فرهنگی، وجه تمایز این دوره از نمایشگاه کتاب
او وجه تمایز این دوره از نمایشگاه مجازی کتاب تهران را فعالیت های فرهنگی آن دانست و یادآورشد: در گذشته وقتی وارد محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران می شدیم سالن هایی به نام سرای اهل قلم وجود داشت و برنامه هایی همانند جشن امضا، رونمایی کتاب و ملاقات با نویسنده برگزار می شد اما پس از کرونا این برنامه ها محدود شدند. سال جاری مجموعه ادارت کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان ها، تشکل های نشر، ناشران، گروه های مردمی، کتابفروشان و... پای کار نمایشگاه آمدند و برنامه هایی از این جنس را در ایام برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار می نمایند.
وی ادامه داد: در استان های مختلف با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، ناشران و نویسندگانی داریم که از آنها دعوت شده و جشن رونمایی کتاب برای آنها برگزار خواهد شد و ندای کتاب کتاب در کل کشور پراکنده می گردد. مثلا در استان خراسان رضوی و خوزستان در تعدادی از سالن های این استان ها مراسم رونمایی از کتاب را خواهیم داشت. مرکز بازدید اختصاصی هم در محل خانه کتاب و ادبیات ایران در نظر گرفته شده است که از تمام مردم درخواست می کنیم در اینجا حضور پیدا نمایند و از نزدیک فرآیند نمایشگاه کتاب تهران را لمس نمایند. نگاه بیرونی این است که یک سایت، نمایشگاه مجازی کتاب تهران را پیش می برد اما مجموعه های پشتیبان مختلفی حضور دارند که در این محل گردآمده اند. دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران نزدیک به 50 همکار از وزارتخانه های مختلف و نهادها و سازمان ها دارد. برای مثال نهاد کتابخانه های عمومی کشور در تمامی کتابخانه های سراسر کشور میز اختصاصی برای ارائه خدمات به مردم و خرید کتاب از سایت نمایشگاه فراهم نموده است.
فعالیت های خانه کتاب و ادبیات ایران در یک نگاه
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به گستردگی فعالیت های این مجموعه شرح داد: خانه کتاب و ادبیات ایران بخش بزرگی از ارتباط با مجموعه نشر کشور را بر عهده دارد. برگزاری جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، جایزه جلال آل احمد، جشنواره شعر فجر و جوایز حوزه نشر و کتاب از جمله فعالیت های آن است. خبرگزاری ایبنا، تنها مرجع تخصصی اطلاع رسانی در حوزه کتاب دیگر عضو این مجموعه است. مجموعه بانک اطلاعات کتاب کشور، سایت اهل قلم دفتر توسعه شعر و ادبیات داستانی که وظیفه ساماندهی انجمن های ادبی را در کشور را بر عهده دارد از دیگر بخش ها و فعالیت های این موسسه هستند. بعلاوه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه های استانی و بین المللی نیز از دیگر وظایف خانه کتاب و ادبیات ایران است.
علی رمضانی با ابراز امیدواری از تاثیر کتاب بر فضای زندگی مردم بیان نمود: در پی این هستیم که خرید کتاب منجر به تغییر در رفتار مخاطبان گردد و در برخورد و گفتار ما تغییراتی لحاظ گردد. می توانیم بر اساس اندازه مطالعه مردم این شاخص ها را جست وجو کنیم و ببینیم. از ابتدای سال تا به امروز بیش از 80 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شده که 60 هزار عنوان آن چاپ اولی است. این آثار باید معرفی شوند و درباره آنها جریان سازی صورت گیرد و ترویج گردد. در همین نمایشگاه ناشرانی که در حوزه تبلیغ و ترویج آثار خود فعالیت می نمایند، پیروز تر هستند. مثلا اگر برای کتابی پویشی برگزار گردد یا فضای تبلیغاتی در نظر گرفته گردد، این کتاب در فضای فروش پیشتاز است. معرفی کتاب به مردم از مسائلی است که موجب اثرگذاری می گردد.
علی رمضانی در سرانجام با اشاره به حضور ناشران بر حامل در این دوره از نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: در این نمایشگاه ناشران برحامل (الکترونیک و صوتی) حضور دارند اما کتاب صوتی حضور ندارد.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران