قیمت نفت صعودی می ماند؟

به گزارش مجله جغتای، به گزارش خبرنگاران، قیمت نفت در یک ماه اخیر رکورد هفت ساله خود را زد و به 90 دلار هم رسید. نفت در آذر ماه فرایند کاهشی داشت و بعضی کارشناسان مانند علی شمس اردکانی، رئیس پیشین کمیسیون انرژی اتاق تهران پیش بینی می کرد که نفت تا دو ماه آینده به 60 دلار می رسد.

قیمت نفت صعودی می ماند؟

با این حال نفت، به علت کمبود عرضه اوپک و رونق گرفتن همزمان خط فراوری واحدهای صنعتی افزایش قیمت داشت. آمریکا کوشش کرد با آزادسازی ذخایر خود قیمت نفت را کاهش دهد. آمریکا حتی از بعضی کشورهای فراورینماینده خواست ذخایر خود را آزاد نمایند و سعی داشت با اعمال فشار بر اوپک، قیمت نفت را کاهش دهد و پیروز نبود.

رویترز در تازه ترین گزارش خود اظهار می نماید معامله گران پیش بینی نموده اند سال جاری بازار با کمبود عرضه روبرو می گردد. ذخایر نفت کاهش پیدا نموده اند و اندازه مازاد ظرفیت فراوری در کوتاه مدت اندک است و به تدریج کمبود عرضه بیشتر می گردد و در واقع بازار تحت فشار قرار گیرد.

فرایند صعودی ادامه پیدا می نماید؟

بعضی تحلیل گران پیش بینی نموده بودند که فرایند صعودی نفت روانی است. اما بلومبرگ می گوید که با کنترل سویه امیکرون، نفت به کانال 120 دلاری هم می رسد و پس از آن تثبیت می گردد. با خاتمه فصل سرما و افزایش مسافرت ها هم تقاضای نفت بیشتر می گردد و قیمت نفت را تحت تاثیر قرار می دهد.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک، 90 دلاری شدن نفت تا خاتمه سال 2022 را پیش بینی نموده بود و معتقد بود که قیمت نفت تا آخر سال جاری بیشتر از این اندازه بالا نمی رود.

او گفته بود علت اصلی افزایش نفت عدم سرمایه گذاری در سال های اخیر و نگرانی بازار است.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 26 فروردین 1401 بروزرسانی: 26 فروردین 1401 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1211

به "قیمت نفت صعودی می ماند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت نفت صعودی می ماند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید