لرز جوجه ای اقتصاد گردشگری!

به گزارش مجله جغتای، خبرنگاران: در مثل آمده که جهان تماشا ؛به از جهان خوردن اما جهان تماشا مگربدون جهان خوردن می گردد و از همه مهم تر مگر ایرانگردی بدون جوجه امکان دارد !

لرز جوجه ای اقتصاد گردشگری!

هما حاصلی : اهمیت خوراک در سفر بر همه کس آشکار است و در آن بحثی نیست آنچنان که بعضی خوراکی ها برند و جاذبه یک منطقه یا شهر و حتی یک کشورند اما عجیب اینجاست که ما ایرانی ها در مقوله خوراک سفر یک گزینه مشترک داریم که گرچه پایه همه سفرها و سرگرمیات ماست اما نه تنها هرگز نامی در فهرست خوراکی های مشهوربا آوازه جهانی ما نداشته بلکه به نقش گردش مالی آن در بازار توریستی نیز توجهی نشده و این روزها با گرانی روز افزون مرغ بیم آن می رود که کابوس تازه ای برای توریستی رقم بخورد!

آمار سنگین مصرف جوجه در بین توریستان

سال هاست جوجه کباب به علت ویژگی های خاصش پایه گردش و سرگرمی ایرانی ها است و علت اصلی آن قیمت ارزان اش در مقایسه با دیگر اقلام گوشتی است.

در اهمیت این خوراک لذیذ در اقتصاد توریستی همین بس که طبق اعلام معاون هماهنگی امور مالی استانداری مازندران در شرایطی که بیش از سه میلیون مسافر و توریست در تعطیلات عید فطر به این استان سفر کردند روزانه 500 تن مرغ تنظیم بازار در این ایام توزیع شده !

گرچه تمام این مرغ ها مصرف توریستان نبوده است اما این عدد بزرگ نشان دهنده میل مسافران ومیزان وسیع تقاضا برای این غذاست. از آمار و ارقام هم که بگذریم هر یک از ما با یک حساب سرانگشتی از گردش و سفر و سیزده بدر رفتن های خود و اطرافیان می توانیم به اهمیت استراتژیک مرغ درچرخه اقتصاد توریستی پی ببریم.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

جوجه کباب با وصفی که رفت حتی می تواند بال توریستی کشور دانست و اگر با گرانی و آینده مبهم قیمت آن از سبد گردش ایرانی ها حذف گردد نه تنها اقتصاد توریستی را متاثر خواهد نمود بلکه در درازمدت مردم دل و دماغ گردش و سفرهای کوتاه را نیز از دست خواهند داد!

قابلیت جوجه برای کسب عنوان سفیر سفره ایرانی در بازارجهانی

در مثل آمده که جهان تماشا ؛به از جهان خوردن اما جهان تماشا مگربدون جهان خوردن می گردد و از همه مهم تر مگر ایرانگردی بدون جوجه امکان دارد !

در طول تاریخ سفر و گردش ایرانیان جوجه با همیشه تمام مرزهای طبقاتی را بر هم زده و و گرچه ایرانی ها در انتخاب نوع وسیله سفر و اقامت اختلاف طبقاتی مشهودی دارند اما در این موردهمه برابر و برادرند .

این خوراک همه آشنا علاوه بر قیمت ارزان ویژگی های خاصی هم دارد که می تواند به قولی حتی سفیر سفره ایرانی در بازارجهانی ما تلقی شده و بهانه ای برای برگزار جشنواره های پر نشاط در سراسر کشور باشد.

تنوع طعم ها و مزه های جوجه خود مقوله حیرت انگیزی است. در تشریح این خصوصیات اول از همه باید از طبخ آسان و متنوع آن گفت آن قدر که دیده نشده دو جوجه دست کار دو آشپز مزه مشابهی بدهد ضمن آنکه در هر کجای ایران با توجه به سلیقه و ذائقه خود چاشنی ها وادویه های مختلفی برای مزه دار کردن آن استفاده می نماید و نتیجه آن خواه جوجه ترش یا شیرین ،آبدار یا برشته در نهایت کباب دلکشی است که روح و روان هر خوش خوراکی را به پرواز در می آورد.

حال علاوه بر آنکه باید این جاذبه مغفول را دریافت و با قابلیت های آن مسیری برای جذب توریستان خارجی و داخلی به منطقه ها مختلف کشور گگردد باید مدیران با کنترل بازار آشفته مرغ ازحذف این دلخوشی کوچک از سبد خانوار ایرانی جلوگیری نمایند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1402 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1439

به "لرز جوجه ای اقتصاد گردشگری!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لرز جوجه ای اقتصاد گردشگری!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید