موفقیت کسب و کار در گرو یادگیری مستمر

به گزارش مجله جغتای، یادگیری و پیروزیت در کسب و کار

در فضای کسب وکار کنونی سازمان ها و بنگاه های مالی با توان یادگیری مستمر، قادر به رویارویی با تغییرات و در نهایت حفظ بقای خود هستند. اگرچه همیشه بحث درخصوص رواج فرهنگ یادگیری در میان مدیران وجود داشته است، اما در عمل، گروه محدودی از آنان قادر به اجرای پیروز آن بوده اند. بسیاری از سازمان ها این روزها مجموعه ای از برنامه های آموزشی را پیاده می نمایند که متاسفانه جریان پیوسته یادگیری محسوب نمی گردد. با خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر از این موضوع بدانیم.

موفقیت کسب و کار در گرو یادگیری مستمر

مدیران نقش بسزایی در تغییر چنین وضعیتی دارند. اما چطور؟ پیتر سنگه (Peterm.senge)، پژوهشگر و مدیر مرکز یادگیری سازمانی موسسه MIT و یکی از پیشگامان یادگیری مستمر سازمانی معتقد است تیم های سازمانی مهمترین واحد یادگیری سازمانی به حساب می آیند. تجربه طراحی تیم های سازمانی خود از اهمیت بسیاری برخوردار است و مهم تر از همه موضوع تمایل داشتن سازمان های یادگیرنده به ایجاد تحول است.

سنگه در کتاب پنجمین فرمان خود (1990) اظهار می کند: سازمان یادگیرنده سازمانی است که فرآیند یادگیری و توسعه را برای کارکنان ساده نموده و همواره در حال دگرگونی است.

به باور سنگه برای محقق شدن چنین سازمانی باید شرایط ویژه ای فراهم گردد. مدیران باید اطمینان حاصل نمایند که پرسنل حس مثبتی نسبت به وظایف سازمانی خود از نظر شخصی، سازمانی و حتی جهانی دارند. هر فردی از سازمان باید در جهت بهبود توانایی های سازمانی در جهت توسعه قرار بگیرد. وی اعتقاد دارد مدیران باید توانایی طراحی و اداره تیم های سازمانی را داشته باشند، زیرا افراد در سایه کارکرد های تیمی قادر به تصمیم گیری بهتر و آگاهانه هستند. تمایل به رفتارهای تیمی مناسب از وقت شناسی با دقت باید تشویق گردد. به گفته سنگه تیم های باشگاهی نمونه قابل توجه سازمان های کوچک یاد گیرندهاند. خصوصیات چنین تیم هایی گفتگوهای تیمی و جلسات پرسش و پاسخ است. در کنار این ویژگی هایی، باید به متمرکز شدن بیشتر بر بازخورد اشاره نمود. در این میان سازمان ها باید از پایگاه دانشی خود اطلاعاتی داشته باشند که در واقع شامل دانش ضمنی نهفته در اذهان کارمندان سازمان است. افراد باید نسبت به بدست آوردن تجربه تشویق شوند و ریسک پذیر باشند و نتایج را به راحتی ارزیابی نمایند. ادبیات یادگیری سازمانی ضرورتا یادگیری به طور مداوم سازمان ها جهت بدست آوردن موفقیت و حفظ بقا تاکید دارد و نیز بر اهمیت بهبود مهارت های یادگیری تحت عنوان یکی از مهم ترین چالش های قرن بیست و یکم اشاره می کند. بعلاوه با تذکر رقابت جهانی موجود میان قدرتمند ترین بنگاه ها در جهان و قواعد نو حاصل از تکنولوژی های نوین و پیشرفته به احتیاج سازمان ها نسبت به توسعه انطباق پذیری با تغییرات و ارتقای سطح دانش در دوره های سه ساله اشاره دارد.

یکی از مطالعات موردی در این باره به شرکت 3 M تعلق دارد. مدیریت در 3 M در پی پیوند یادگیری مداوم و نوآوری برای توسعه منفعت هاست. یکی از اهداف اشتراکی این است که باید 30 درصد عایدی ها به کالاهایی باشد که کمتر از 4 سال قدمت دارند، تعلق داشته باشد. این در حالی است که 60 هزار نوع از محصولات این شرکت به گروه های متفاوت متعلق است و فناوری از آن شرکت است. این شرکت با داشتن هشت هزار دانشمند و پژوهشگر در حال به اشتراک گذاری اطلاعات در چیزی بیش از صد آزمایشگاه است. یک پایگاه داده وسیع کامپیوتری امکان به اشتراک گذاشتن هدفمند را فراهم می کند و بدین ترتیب انتقال متقابل ایده ها و تکنولوژی ها به برترین نحو انجام می گیرد.

منبع: الی گشت
انتشار: 15 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1401 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 1232

به "موفقیت کسب و کار در گرو یادگیری مستمر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موفقیت کسب و کار در گرو یادگیری مستمر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید