نرخ سود وام مسکن بالاتر از 21 درصد

به گزارش مجله جغتای، خبرنگاران : در دوازدهمین روز آذر قیمت وام مسکن افزایشی مجدد را تجربه کرد. این افزایش سبب شد تا هزینه وام مسکن برای متاهلین بازهم به مرز 30 میلیون تومان بازگردد. نرخ سود وام مسکن نیز به بالاتر از 21 درصد رسید.

نرخ سود وام مسکن بالاتر از 21 درصد

جهت دریافت خدمات پتینه کاری چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران، فرایند گرانی وام مسکن که در روز یازدهم آذرماه آغاز شده بود در روز بعد نیز ادامه پیدا کرد. قیمت هر کدام از اوراق از 62 هزار و 500 تومان با دو هزار تومان افزایش به 64 هزار و 500 تومان در 12 آذر رسید. این افزایش قیمت سبب شد تا نرخ سود وام مسکن به بالاتر از 21 درصد برسد.

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن ها می تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می توان برای دریافت دو وام به صورت هم زمان استفاده کرد. یک وام در قالب خرید مسکن است و وام دیگر که برای بازسازی و تعمیر استفاده می گردد در قالب تسهیلات جعاله پرداخت می گردد. حداکثر تسهیلات پرداختی از این محل در تهران برای متاهلین 240 میلیون تومان است. مجردها نیز 140 میلیون تومان در این قالب وام بگیرند.

هزینه خریداوراق مسکن

در روز چهارشنبه دوزادهم آذر بازار اوراق مسکن در حالی بسته شد که قیمت متوسط آن به حدی معادل با 64 هزار و 500 تومان رسید. به عبارت دیگر قیمت اوراق از رکوردی که در روز 10 آذر ماه به ثبت رسانده بود اکنون نزدیک به 3 هزار تومان فاصله گرفته است.

این درحالیست که اعتبار هر ورق در بازار مسکن 500 هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می توان 500 هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام نموده است، مجردها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

افزایش مجدد قیمت اوراق هزینه اخذ وام مسکن را برای متقاضیان گرانتر از دو روز گذشته کرد و به حدی تقریبا برابر با روز شنبه هشتم آذرماه رساند در همین خصوص در این روز هزینه وام مسکن مجردین به 18 میلیون و 80 هزار تومان رسیده و متاهلین نیز در این روز 31 میلیون تومان هزینه برای اخذ وام پرداخت کردند.

نرخ سود موثر وام مسکن

نرخ بازده داخلی یکی از روش های استاندارد برای ارزیابی طرح های مالی است. در این روش کوشش می گردد تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند

اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ تعیین در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد.

بنابر توضحیات یاد شده با کسر هزینه تهیه اوراق برای مجردین و متاهلین از مبلغ وام مسکن اشخاص نرخ سود موثر برای مجردها دیگر 17.5 درصد نخواهد بود.

نرخ وام مسکن در روز سه روز گذشته برای مجردها و متاهلین به حدی کمتر از 21 درصد رسید. این میزان در روز چهارشنبه دوازدهم آذر برای متقاضیان وام با افزایش مجدد قیمت اوراق به بالاتر از 21 درصد رسیده است. درهمین خصوص نرخ سود وام مسکن مجرد ها 21.14 درصد و این رقم برای متاهلین 21.09 درصد ثبت شد.

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ نموده اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در روز دوازدهم آذر برای اخذ وام مسکن به وسیله خرید اوراق تسه اقدام نموده و باید آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت نمایند برابر با 178 میلیون و 200 هزار تومان خواهد بود. این رقم برای متاهلین 331 میلیون تومان برآورد می گردد..

مقایسه این هزینه ها با ارقام ثبت شده در روز قبل نشان می دهد مبلغی که در نهایت مجردین بایستی در طول 12 سال به بانک مسکن در قبل اخذ وام بپردازند در روز چهارشنبه 592 هزار تومان کاهش پیدا نموده است. این کاهش برای متاهلین متقاضی وام تقریبا 1 میلیون تومان به ثبت رسیده است.

تحلیل فرایند هزنیه وام مسکن

کمترین حدی که هزینه وام در پاییز تجربه کرد مربوط به روز دوشنبه دهم آذر ماه می باشد و در ادامه با گذشتن دو روز دیگر از فروش اوراق تسهیلات مسکن، هزینه وام بازهم گرانتر شد.

مهمترین دلیلی که می تواند ریشه در گرانی مجدد قیمت وام مسکن باشد افزایش هجم تقاضا نسبت به روز های قبل است. این افزایش احتمالا به علت جذابتر شدن وام مسکن است که نتیجه ارزانی اوراق در روز های اخیر بوده است. البته محاسبه شتاب قیمتی اوراق نشان نمی دهد که این فرایند گرانی چندان دوامی داشته باشد. در هر حال فرایند قیمتی اوراق پیش بینی دقیقی را نمی تواند از قیمت اوراق در اختیارمان بگذراد. اما درصورت گرانی نیز به نظر نمی رسد که نرخ سود وام مسکن از سطح 22 درصد فراتر برود.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 11 دی 1399 بروزرسانی: 11 دی 1399 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 559

به "نرخ سود وام مسکن بالاتر از 21 درصد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ سود وام مسکن بالاتر از 21 درصد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید