هابل سیگنالهای فضایی مرموز را رصد کرد

به گزارش مجله جغتای، محققان با استفاده از تلسکوپ هابل 5 موج رادیویی سریع و کهکشان های میزبان آنها را ردیابی نموده اند. همچنین این تلسکوپ از امواج مذکور عکاسی نموده است.

هابل سیگنالهای فضایی مرموز را رصد کرد

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری مهر ، از مدتی قبل محققان متوجه سیگنال های رادیویی مرموزی شده بودند که به سمت زمین ارسال می شده اند. اکنون ستاره شناسان با یاری تلسکوپ هابل منبع آنها را ردیابی نموده اند.

به طور دقیق تر این سیگنال ها امواج رادیویی سریع (FRB) هستند که در یک هزارم ثانیه انرژی فراوری می نمایند که معادل انرژی خورشید طی یک سال است.

نخستین موج رادیویی سریع در سال 2001 میلادی رصد شد و از آن موقع تا به امروز حدود هزار نمونه از آنها کشف شده اند. البته ردیابی آنها کار بسیار سختی است، زیرا به سرعت ناپدید می شوند و اثری از آنها به جا نمی ماند. تا به امروز فقط 15 موج رادیویی سریع به کهکشان هایی خاص ردیابی شده اند.

در تحقیق جدید که قرار است در ژورنال آستروفیزیکال منتشر گردد، محققان با استفاده از دوربین واید فیلد 3 تلسکوپ هابل توانستند از 8 موج رادیویی سریع، 5 مورد را ردیابی و کهکشان میزبان آنها را شناسایی نمایند. همچنین آنها پیروز شدند نوع مکان ایجاد آنها را نیز شناسایی نمایند. یکی از ویژگی های این کهکشان های دوردست بازوی مارپیچ آنها است که ستارگان در آنجا تشکیل می شوند.

الکساندرا منینگ محقق ارشد پژوهش در این باره می گوید: نتایج ما جدید و هیجان انگیز هستند. این نخستین تصویر با کیفیت از امواج رادیویی سریع است که هابل 5 مورد آنها را نزدیک بازوهای مارپیچ کهکشان نشان می دهد. بیشتر کهکشان ها بزرگ و جوان هستند. بنابراین هنوز ستاره در آنها به وجود می آید. قابلیت تصویربرداری هابل به ما اجازه داده به چشم انداز بهتری از ویژگی های کهکشان میزبان مانند توده و نرخ تشکیل ستاره آن دست یابیم.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 13 تیر 1400 بروزرسانی: 13 تیر 1400 گردآورنده: joghatayi.ir شناسه مطلب: 889

به "هابل سیگنالهای فضایی مرموز را رصد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هابل سیگنالهای فضایی مرموز را رصد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید